ΣΤΗΛΕΣ

Πόσες ώρες θα μείνουν στον αέρα οι αιώνιοι στη φετινή Ευρωλίγκα

Ο Γιάννης Φιλέρης εξηγεί στο Ζαν Πρες πόσο πραγματικά κουραστικό είναι το να ταξιδεύει κανείς με κάποια από τις δυο ελληνικές ομάδες στην Ευρωλίγκα. Εκτός αν του αρέσουν 2,5 μέρες μέσα σε ένα αεροπλάνο!

Πόσες ώρες θα μείνουν στον αέρα οι αιώνιοι στη φετινή Ευρωλίγκα

Πόσες φορές έχετε δει τους παίκτες Ολυμπιακού και Παναθηναϊκού, με τις … βαλίτσες στο χέρι; Τους προπονητές να κάνουν δηλώσεις στα αεροδρόμια, τα πούλμαν να φτάνουν στα ξενοδοχεία και πάει λέγοντας. Αμέτρητες. Οι ίδιοι οι παίκτες, οι προπονητές και οι συνοδοί τους έχουν χάσει το μέτρημα, ου μην και την … αίσθηση του χρόνου. Μη γελάτε. Επειδή έχω ζήσει μια τέτοια διαδικασία για δέκα χρόνια (στον Ολυμπιακό, σαν εκπρόσωπος Τύπου από το 1992 έως το 2002) σας διαβεβαιώ ότι πολλές φορές δεν ξέρεις που βρίσκεσαι.

Κάποτε, στα πλέι-οφ του 1997 όταν η σειρά με την Παρτιζάν είχε συνεχόμενα διπλά (πρώτα ο Ολυμπιακός, μετά οι Σέρβοι) κι ενώ είχε γίνει το 1-1 μέσα στο ΣΕΦ, ξυπνήσαμε στο Βελιγράδι. Ο συνάδελφος Γιάννης Λαμπίρης αναρωτήθηκε με νόημα: “Καλά, που είμαστε τώρα; Χθες το βράδυ στο ΣΕΦ και σήμερα, έξω από το Hotel Yugoslavia και κόβουμε βόλτες;”

Κάπως έτσι. Είχε προηγηθεί ολονυχτία με τον Ντούσαν Ίβκοβιτς να ψάχνει αεροπλάνο γιατί μετά το 0-1 μέσα στο Βελιγράδι, όταν ο ταξιδιωτικός πράκτορας του Ολυμπιακού Γιώργος Κοκοβίνος ‘τόλμησε’ να ρωτήσει για το ταξίδι σε περίπτωση ισοφάρισης, άκουσε τα σχολιανά του από Ίβκοβιτς και Γιώργο Σαλονίκη οι οποίοι ήδη είχαν ανοίξει το πρώτο μπουκάλι… νέκταρ (όπως έλεγε ο προπονητής του Ολυμπιακού). Δεν είχαν κλείσει τίποτε οι ‘ερυθρόλευκοι’, ούτε εισιτήρια, ούτε ξενοδοχείο. Κι αν για το δεύτερο δεν υπήρχε πρόβλημα (θα φρόντιζε η Παρτιζάν) η μετάβαση στο Βελιγράδι κλείστηκε μετά από επίσκεψη του Ντούντα στα Γραφεία της JAT μέσα στο άγριο ξημέρωμα!

Να θυμηθούμε μήπως το ταξίδι στη Σαμάρα, όπου ξαφνικά το πούλμαν του Ολυμπιακού έβγαζε φωτιές (!) πηγαίνοντας προς το αεροδρόμιο, ή τα θρυλικά γούρια του Ιωαννίδη, ο οποίoς ακόμη κι όταν ο τρεμάμενος από τον πυρετό αντιπρόεδρος Γ. Σαλονίκης τον εκλιπαρούσε να μπει στο πούλμαν (μετά από αγώνα κόντρα στη Μάες Πιλς) αρνήθηκε: “Να, πάρε το μπουφάν μου και περίμενε να καλέσω ταξί”, είπε ο ‘ξανθός’ που δεν επέτρεπε σε κανένα να μπει στην ομάδα, πλην των παικτών, του ιδίου και των συνεργατών του. Όλοι έμπαιναν με συγκεκριμένη σειρά και όλοι κάθονταν στις ίδιες θέσεις.

47.923 ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ, 2,5 ΜΕΡΕΣ ΣΤΟ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ

“Δίνω τα πάντα να βρισκόμουν σε μια ομάδα και να την ακολουθούσα σε κάθε ταξίδι…” αναφώνησε ο Ηλίας Αναστασιάδης. Τον προσγείωσα ανώμαλα: “Θα ενθουσιαστείς, θα βαρεθείς, θα κουραστείς”.

Η ζωή μιας ομάδας, άλλωστε, που ταξιδεύει τόσο συχνά είναι το ίδιο συναρπαστική, όσο και κουραστική όταν την παρακολουθείς παραπάνω από ένα, δυο χρόνια. Στο τέλος κουράζεσαι … πριν καν ξεκινήσει το ταξίδι.

Με τα χρόνια να περνούν, την Ευρωλίγκα να μεγαλώνει, τα ταξίδια έγιναν ακόμη περισσότερα. Τουλάχιστον 14 θα κάνουν (και) φέτος Ολυμπιακός και Παναθηναϊκός. Το δέκατο πέμπτο είναι το μικρότερο και γίνεται με το πούλμαν από το ΣΕΦ στο ΟΑΚΑ και ανάποδα.

EUROLEAGUE / ΑΝΑΧΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΜΠΑΣΚΕΤ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥ ΓΙΑ ΡΩΣΙΑ. (ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ / EUROKINISSI) Eurokinissi Sports

Το Contra έκανε ένα μικρό υπολογισμό, που ισχύει και για τις δυο ομάδες. Συνολικά θα ταξιδέψουν 47.932 χιλιόμετρα, με συνολική διάρκεια παραμονής στον αέρα (μέσα στο αεροπλάνο, δηλαδή) 2,5 μέρες, 4 ώρες και 28 λεπτά. Δυόμισι μέρες από τις 28 που διαρκούν τα 14 ταξίδια των ελληνικών ομάδων, είναι στον … αέρα της κυκλοφορίας των αεροπλάνων, ανά την Ευρώπη.

Υπολογίζουμε μόνο τους αγώνες της κανονικής περιόδου, χωρίς πλέι-οφ, ή φάιναλ-φορ. Έχουμε και λέμε:

  • Το μακρύτερο ταξίδι είναι αυτό στη Λας Πάλμας, στα Κανάρια Νησιά! Είναι σε απόσταση 3.781 λεπτών και για να φτάσεις εκεί (με τσάρτερ, βέβαια, όχι μέσω γραμμής) θες 4 ώρες και 44 λεπτά. Το πήγαινε έλα δηλαδή είναι ένα ωραίο εννιάωρο και κάτι ψιλά, μέσα στο αεροπλάνο.

  • Το μικρότερο είναι αυτό στην Ποντγκόριτσα (αν πάνε με τσάρτερ). Μόλις 628 χιλιόμετρα και 1:14 λεπτά, μέχρι την προσγείωση.

  • Η Κωνσταντινούπολη, με τις τρεις ομάδες (Φενέρ, Εφές, Νταρουσάφακα) είναι ο … απόλυτος προορισμός, καθώς οι ελληνικές ομάδες θα την επισκεφτούν τρεις φορές.

  • Άλλες τόσες θα πάνε στην Ιβηρική (τα Κανάρια Νησιά, ανήκουν στην Ισπανία, αλλά βρίσκονται στον Ατλαντικό Ωκεανό, λίγο πιο δυτικά από την κορυφή της Αφρικής) σε διαφορετικές, ωστόσο, πόλεις: Μπαρτσελόνα, Μαδρίτη και Βιτόρια. Για τις δυο μητροπόλεις, υπάρχει απευθείας πτήση. Στη Βιτόρια, πας με αεροπλάνο, αλλά πτήση τσάρτερ που διαρκεί περίπου ένα τρίωρο.

  • Η Μόσχα έχει δύο ομάδες (ΤΣΣΚΑ, Χίμκι) και είναι ένα κουραστικό ταξίδι τριών ωρών, όσο διαρκεί δηλαδή μια πτήση μέχρι τη Μαδρίτη

  • Με τσάρτερ πάνε οι ομάδες και στο Κάουνας (2,5 ώρες και κάτι ψιλά η πτήση), γιατί διαφορετικά θα πρέπει να ταξιδέψουν μέσω Γερμανίας οπότε υπάρχει αναμονή είτε στο Μόναχο, είτε στην Φρανκφούρτη.

  • Δυο εύκολοι (θεωρητικά) προορισμοί είναι το Μόναχο και το Μιλάνο, με αρκετές πτήσεις κάθε μέρα, άρα δεν υπάρχει μεγάλη ταλαιπωρία για τους αγώνες με Μπάγερν και Αρμάνι.

  • Αντίθετα είναι δύσκολη η πρόσβαση στο Τελ Αβίβ, όχι γιατί είναι μακριά αλλά επειδή οι πτήσεις για την πρωτεύουσα του Ισραήλ είναι πρωινές (ξημερώματα) άρα η ομάδα πρέπει να φύγει ουσιαστικά μια μέρα νωρίτερα, για να κοιμηθούν σωστά οι παίκτες την παραμονή του αγώνα.

Δεν είναι, όμως, μόνο το ταξίδι, που κουράζει από μόνο του. Είναι και οι καιρικές συνθήκες που θα συναντήσεις στις πόλεις, τις οποίες επισκέπτεσαι. Από τους 15-18 βαθμούς της Αθήνας, μπορεί ξαφνικά να βρεθείς στους -15 της Μόσχας και τούμπαλιν. Όσο να’ ναι ο οργανισμός επιβαρύνεται, έστω κι αν οι παίκτες δεν έχουν παρά μια συνηθισμένη διαδρομή: Αεροδρόμιο, ξενοδοχείο, γήπεδο και αντίστροφα. Πολλές φορές υπάρχει ταλαιπωρία σε αεροδρόμια για λόγους ασφαλείας. Όσοι έχουν ταξιδέψει στο Τελ Αβίβ, καταλαβαίνουν τι εννοούμε.

Ένα θέμα, βεβαίως, είναι η διατροφή της ομάδας, η οποία περιλαμβάνει στάνταρ γεύματα, τα οποία παραγγέλνονται στο ξενοδοχείο, ώστε να μη δημιουργηθούν συγχύσεις. Καμιά φορά έρχονται τέτοιες (συγχύσεις) από το πουθενά. Στο ιστορικό ταξίδι του Ολυμπιακού στη Σαμάρα, που έπαιζε για πρώτη φορά στην Ευρωλίγκα, οι ‘ερυθρόλευκοι’ είχαν παραγγείλει μακαρόνια με κόκκινη σάλτσα ντομάτας και φιλέτο. Οι Ρώσοι διάβασαν το e-mail και το ερμήνευσαν με μια μακαρονάδα σκέτη και δίπλα μια φρέσκια ντομάτα (το φιλέτο ήρθε αργότερα)!

Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ

Πηγαίνοντας στις ίδιες πόλεις, εδώ και αρκετά χρόνια, οι άνθρωποι των ομάδων έχουν μάθει και τα καλά και τα κακά τους, με αποτέλεσμα τέτοια ευτράπελα, πλέον, να αποφεύγονται. Εκτός αν προκύψουν άλλες αναποδιές με κάποια άλλη ομάδα ρούκι, που κάνει το ντεμπούτο της.

Ο μηχανισμός δουλεύει πολύ πριν ξεκινήσουν τα ταξίδια. Μόλις δηλαδή γίνει γνωστό το πρόγραμμα των αγώνων, αρχίζει η προεργασία. Κλείνουν (κυρίως) οι πτήσεις, γίνεται η συνεννόηση με τις άλλες ομάδες για τη φιλοξενία και μετά αρχίζει ο … ο μαραθώνιος. Ήδη, βέβαια, η ομάδα έχει αρχίσει τα ταξίδια (της προετοιμασίας), η ρουτίνα όμως συνήθως ξεκινάει τον Οκτώβριο.

EUROLEAGUE / ΑΝΑΧΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΚΟΥ ΓΙΑ ΓΕΡΜΑΝΙΑ. (Eurokinissi Sports - ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ ΘΑΝΑΣΗΣ) Eurokinissi Sports

Τα διήμερα, ή τριήμερα (ανάλογα με τον προορισμό) μέσα στην εβδομάδα, μπορεί να φαίνονται συναρπαστικά, αλλά δεν είναι (τόσο πολύ). Όσοι έχουν οικογενειακές υποχρεώσεις, τις αφήνουν στις… συζύγους, καθώς άπαντες είναι υποχρεωμένοι να ακολουθούν το πρόγραμμα της ομάδας και να εργάζονται γι’ αυτήν. Οι παίκτες, πρέπει να ταλαιπωρούνται λιγότερο απ’ όλους. Η μόνη τους υποχρέωση είναι να φέρνουν το διαβατήριο μαζί τους (κι αυτό καμιά φορά μπορεί να ξεχαστεί κάπου) και να’ ναι στην ώρα τους, την προγραμματισμένη ώρα άφιξης στο αεροδρόμιο.

Τα διπλά ματς μέσα στην εβδομάδα κάνουν ακόμη πιο δύσκολη τη ζωή της ομάδας. Για παράδειγμα, ο Ολυμπιακός αναχώρησε ξημερώματα Σαββάτου, μετά τον αγώνα με την Χίμκι και μετέβη στην Χαλκίδα ανήμερα του αγώνα με την Κύμη. Πολλές φορές τόσο ο Ολυμπιακός, όσο και ο Παναθηναϊκός, για τον αγώνα του πρωταθλήματος δεν προλαβαίνουν να κάνουν κανονική προπόνηση.

Δεν είναι επίσης τυχαίο ότι στην πρόσφατη έρευνα της Ευρωλίγκας με ερωτηματολόγιο στους παίκτες της διοργάνωσης, η πιο δημοφιλής απάντηση στην ερώτηση “τι θα αλλάζατε στη διοργάνωση” ήταν: να έχουν όλες οι ομάδες τσάρτερ για τις μετακινήσεις τους.

Ούτε επίσης είναι τυχαίο ότι τρεις ομάδες που διαθέτουν ιδιωτικό αεροπλάνο (Ρεάλ Μαδρίτης, ΤΣΣΚΑ Μόσχας και Φενέρ) παίζουν διαρκώς στο φάιναλ-φορ…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ