ΣΤΗΛΕΣ

O Lewis Hamilton δεν έμαθε ποτέ να χάνει

Είναι ο καλύτερος 'πιλότος' της γενιάς του. Εκ των καλύτερων στην ιστορία της Formula 1. Ο Lewis Hamiltonέκανε πέντε τους τίτλους του στη Formula 1, σε αγώνα που 'έμεινε' από λάστιχα. Βρήκε ωστόσο, τον τρόπο να κάνει αυτό που ξέρει καλύτερα: να επιβληθεί.

O Lewis Hamilton δεν έμαθε ποτέ να χάνει

Τα πρωταθλήματα του μηχανοκίνητου αθλητισμού έχουν ζήσει και καλύτερες στιγμές. Σεζόν που ο τίτλος κρίθηκε στον τελευταίο γύρο του τελευταίου αγώνα της χρονιάς. Που εν πάση περιπτώσει, υπήρχε ένα ενδιαφέρον έως την τελευταία καρό σημαία. Τα δυο τελευταία χρόνια, ο Lewis Hamilton έχει στερήσει αυτήν την απογείωση από τη Formula 1. Προφανώς γιατί νοιάζεται περισσότερο για τη δική του φάση. Έτσι, στο Gran Premio de Mexico κατέκτησε για πέμπτη φορά στην καριέρα του, τον τίτλο. Στα ιδιαίτερα της ημέρας είναι ότι… δεν είχε λάστιχα. Η φθορά ήταν τέτοια που δεν είχε τη δυνατότητα να κάνει πολλά. Με πρώτο να πιέσει το μονοκινητήριο. Του έφτανε και η 4η θέση για να κρατήσει τον τίτλο. Σε αυτή και τερμάτισε.

Δεν πανηγύρισε εν εξάλλω καταστάσει, όπως συνηθίζει. Ήταν μετρημένος. Στη συνέντευξη Τύπου αποκάλυψε πως “ την Πέμπτη, ενώ ήμουν στο Μεξικό, πέθανε ο παππούς μου. Ήταν ένα πραγματικά δύσκολο σαββατοκύριακο για εμένα. Συνήθως, όταν πεθαίνει κάποιος, η οικογένεια ενώνεται. Ο παππούς μου ήταν η κολόνα μας. Θα τον θυμάμαι πάντα. Δεν θα ξεχάσω ποτέ όσα έκανε ώστε να μπορώ εγώ να είμαι εδώ που είμαι σήμερα και στην οικογένεια μας να θριαμβεύσει. Ελπίζω να γίνω σαν και εκείνον: ένας δυνατός, μαύρος άνδρας. Να γίνω το ίδιο καλός πατέρας και κυρίως το ίδιο καλός άνθρωπος. Έκανε τα πάντα, όταν είχαμε λίγα και αυτό λέει πολλά για εκείνον”.

Φέτος θα ολοκληρωνόταν το συμβόλαιο που είχε υπογράψει με την Mercedes-Benz το 2015, για 113 εκατομμύρια ευρώ. Κάθε χρόνο τα bonus μπορούσαν να προσθέσουν άλλα 11.000.000 ευρώ. Τα πρόσθεσαν. Τον Ιούλιο η εταιρεία του, τον κάλεσε να υπογράψει νέο συμβόλαιο, έως το 2020: για 45 εκατομμύρια το χρόνο. Έγινε έτσι, ο πιο ακριβοπληρωμένος οδηγός στην ιστορία της Formula 1.

Aγαπημένο γλύκισμα παραμένει η σοκολάτα, λατρεύει τα Haribo, το καρπούζι, τις γλυκοπατάτες, τον ‘Αλχημιστή’ του Paulo Coelho (οϊμέ), τη μουσική (δεν αποχωρίζεται ποτέ τα ακουστικά του, ενώ έχει γράψει περί τα 80 τραγούδια) και το Call of Duty. Ο μεγαλύτερος φόβος του είναι πως θα τον φάει λευκός καρχαρίας. Θα έλεγες πως είναι ένας κανονικός άνθρωπος. Δεν είναι.

Διέλυσε τον μακροχρόνιο δεσμό που είχε με την τραγουδίστρια των Pussycat Dolls, Nicole Scherzinger, εξηγώντας της πως “το πάθος μου για τα αυτοκίνητα είναι μεγαλύτερο από αυτό που νιώθω για εσένα”. Τα αποκαλεί (τα αυτοκίνητα) μωρά του. Έχει μια τεράστια συλλογή από τα πιο γρήγορα και σπάνια ‘κομμάτια’.

Να πούμε και δυο πράγματα όμως, για τη ζωή του για να τον καταλάβετε καλύτερα.

Το πλήρες όνομα του Βρετανού είναι Lewis Carl Davidson Hamilton. Το Davidson ήταν προς τιμήν του παππού του. Ο Lewis Carl Davidson Hamilton είναι ο πρώτος μαύρος οδηγός της Formula 1. Θα διορθώσεις, λέγοντας πως είναι μιγάς. Θα σε διορθώσει, εξηγώντας σου ότι προσδιορίζεται ως μαύρος. Αλλά ας πάρουμε την ιστορία από την αρχή.

To Stevenage θα το βρεις στα 44 χιλιόμετρα βόρεια από το κέντρο του Λονδίνου. Υπάρχει από τις αρχές του αιώνα. Φιλοξενεί 87.000 κατοίκους. Διαθέτει και ποδοσφαιρική ομάδα (φευ), την Stevenage FC. Παρεμπιπτόντως, είναι η γενέτειρα του Ian Allinson, του Jack Wilshere και του Ashley Young. Εν τούτοις, στην κορυφή της λίστας “διάσημες προσωπικότητες της πόλης” δεν βρίσκεται ποδοσφαιριστής.

Στις 7/1 του 1985 ο Anthony, γιος μετανάστη από την Γρενάδα της Καραϊβικής και η Carmen Labralestier, από τη Βρετανία απέκτησαν τον Lewis. Στα 5 ο Lewis ζήτησε από τους γονείς του να παρακολουθήσει μαθήματα καράτε. Είχε έναν πολύ συγκεκριμένο λόγο: να ξεφορτωθεί αυτούς που του έκαναν bullying στο σχολείο. Ένα χρόνο μετά, ο Anthony του έδωσε ως δώρο ένα τηλεκατευθυνόμενο αυτοκινητάκι. Το είχε συναρμολογήσει για τον μικρό. Του έμαθε και πώς λειτουργεί. Αυτό ήταν. Ο Lewis δεν έκανε τίποτα άλλο όλη την ημέρα. Μετείχε και σε αγώνες και πήρε βραβεία σε τουρνουά που μετείχαν κυρίως ενήλικες. Όταν ήταν σπίτι, προσπαθούσε να μάθει την τέχνη του, στον αδελφό του, Νicolas. Θα σου πω σε λίγο για εκείνον.

Ενδεχομένως να ασχολείτο ακόμα με τα τηλεκατευθυνόμενα, αν δεν είχε εντοπίσει την ύπαρξη των karts σε ταξίδι της οικογένειας στην Ισπανία. Δυο ημέρες μετά τα 8α γενέθλια του, ο Anthony του έδωσε το δώρο του. Ο μικρός δεν ενοχλήθηκε από την καθυστέρηση. Τουναντίον, ξετρελάθηκε καθώς είδε μπροστά του ένα kart. Τη συνέχεια τη φαντάζεσαι. Κοιμόταν αγκαλιά με το αυτοκίνητο του και ονειρευόταν τον εαυτό του στο κορυφαίο σκαλοπάτι των πόντιουμ, των μεγαλύτερων διοργανώσεων. Στα 10 έβαλε το κοστούμι του και παρέλαβε το βραβείο του μικρότερου σε ηλικία, πρωταθλητή της Μεγάλης Βρετανίας στο Caded Class Karting.

Ο αστικός μύθος τον ήθελε να πλησίασε το αφεντικό της McLaren, Ron Dennis για να του ζητήσει αυτόγραφο και να του πει “μια μέρα θα οδηγήσω για εσένα”. Ο μύθος ολοκληρωνόταν με το “τηλεφώνησε μου σε 9 χρόνια” του Dennis, ο οποίος χρόνια αργότερα επιβεβαίωσε πως αυτό ακριβώς είχε συμβεί. “Είχε αυτοπεποίθηση, αλλά δεν ήταν αλαζόνας”, σχολίασε.

Στο John Newman School, όπου δεν μπορούσε να ασχοληθεί με το kart, έπαιζε ποδόσφαιρο. Ήταν συμπαίκτης του Ashley Young. Και είχε σκεφτεί πως αν δεν καταφέρει να τρέξει στη Formula 1, θα έπαιζε ποδόσφαιρο. Όχι στην ίδια ομάδα με τον Young (Μanchester United). Εκείνος λάτρευε την Arsenal. Τώρα, αν τυχόν δεν έπαιζε και ποδόσφαιρο, θα αγωνιζόταν στο cricket. Γενικά, είχε φανταστεί το μέλλον του στον αθλητισμό.

Έχει σημασία να σου πω ότι η Carmen και ο Anthony χώρισαν, όταν ο μικρός ήταν δυο χρόνων. Έμεινε με τη μητέρα του και τις δυο ετεροθαλείς αδελφές του, Nicola και Samantha Lockhart και μεταξύ του στάνταρ προγράμματος που ακολουθούσε ήταν οι επισκέψεις στην εκκλησία. Στα 12 πήγε να ζήσει με τον πατέρα του και τη νέα του σύζυγο, Linda Hamilton. Από αυτό το ζευγάρωμα είναι αποκτήσει και έναν ετεροθαλή αδελφό: τον Nicolas. Ο γεννημένος στις 28/3 του 1992 Νicolas είναι επίσης, οδηγός αγωνιστικών αυτοκινήτων. Έκανε ντεμπούτο το 2011.

Γεννήθηκε πρόωρα και έως τα δύο δεν μπορούσε να περπατήσει ή να μπουσουλήσει. Έκανε εξετάσεις που έδειξαν εγκεφαλική παράλυση. Προσαρμόστηκε. Εκείνος και όλη του η οικογένεια. Έχει πάρει τίτλους με ειδικά προσαρμοσμένα, σε εκείνον, αυτοκίνητα, αλλά και σε virtual αγώνες.

Ο -διευθυντής στο τμήμα πληροφορικής των βρετανικών σιδηροδρομικών γραμμών- Anthony δούλευε σε 2 και τρεις δουλειές, για να υποστηρίξει το όνειρο του Lewis. Και ως προς το στόχο του μικρού να γίνει πιλότος δρούσε σε πλήρη αρμονία με την πρώην σύζυγο του. Του είχαν πει πως θα γίνουν θυσία για εκείνον (και έγιναν, βάζοντας δυο υποθήκες το σπίτι τους), αρκεί να ήταν καλός στα μαθήματα του. Ήταν τόσο που το 2001 πήγε στο Cambridge, στη σχολή καλών τεχνών.

Πίσω στην (διευρυμένη) οικογένεια του, για τον Lewis έκανε θυσίες και η μητριά του.

Έχει πει ο ίδιος πως “είχε ξεχάσει τα ψώνια, για να μπορώ να τρέχω σε αγώνες. Ο πατέρας μου ήταν εκείνος που με έφτασε κάπου. Δεν ξέρω τι θα έκανα αν δεν ήμουν στη Formula 1. Σίγουρα θα ήμουν χαμένος”. Για όλους αυτούς τους λόγους το family είναι tattoo σε όλο του το χέρι.

Αν τον ρωτήσεις για τα παιδικά του χρόνια, θα σταθεί στον πρώτο του αγώνα, το πρώτο χτύπημα, τι έκανε τη μέρα που πέθανε ο Ayrton Senna. Τα ‘χει συνδέσει όλα με το πάθος του. Θυμάται και ότι “τα περισσότερα παιδιά στους αγώνες, είχαν πολλά περισσότερα χρήματα από εμένα, ήταν όλα πολύ γρήγορα, αλλά τους κέρδιζα”. Πώς; “Ήμουν απλά, πιο γρήγορος”.

Το πρόβλημα ήταν πως οι γονείς των άλλων -πιο πλούσιων, μελών οικογενειών με μηχανικούς- παιδιών, αντιδρούσαν. Και το όλο story κατέληξε σε ‘πόλεμο’ σπιτιών. Μεταξύ αυτών που ανταγωνιζόταν ο Lewis ήταν ο Nico Rosberg -παιδικός του φίλος, μετέπειτα ‘συμπαίκτης’ του και κύριος ανταγωνιστής του, από όταν θυμόταν τον εαυτό του. Η φιλία του ξεκίνησε την ημέρα που ο Lewis νίκησε τον Rosberg, στον τελευταίο γύρο αγώνα στην Parma και ο Γερμανός έσπευσε να τον συγχαρεί.

Το 1997, σε ηλικία 12 χρόνων είπε να δοκιμάσει και το μονόκυκλο. Όχι γιατί βαρέθηκε τα αυτοκίνητα, αλλά επειδή εκεί διακρινόταν ο φίλος Nico. “Είχα σκεφτεί ότι αφού ήξερε εκείνος να οδηγεί μονόκυκλο, έπρεπε όχι μόνο να μάθω και εγώ, αλλά να γίνω και καλύτερος. Όσες ώρες δεν ήμουν στην πίστα, έκανα προπόνηση”. Και σύντομα τον νίκησε. Oι δυο τους μεγάλωσαν μαζί, ήταν συγκάτοικοι και ανταγωνίζονταν σε όλα: στο ποδόσφαιρο, τα video games, το πινγκ πονγκ.

Μια φορά, το 2000 μπήκαν σε μια πιτσαρία, παρήγγειλαν από μια πίτσα, μόλις τις παρέλαβαν τις έβαλαν ολόκληρες στο στόμα τους (ο καθένας τη δική του). Ναι, είχαν βάλει ένα ακόμα στοίχημα.

Ο Dino Chiesa που είχε στην ομάδα του και τους δυο, συχνά χρειαζόταν να βάλει πλάτη, για να μην τους διώχνουν από τα ξενοδοχεία “έπειτα από ατελείωτες μάχες και εκκωφαντικό θόρυβο, έως το ξημέρωμα”. Αντιλαμβανόταν πως ήταν παιδιά και έκανε ό,τι μπορούσε για να περνούν καλά, ενόσω τηρούσαν το ‘γεμάτο’ πρόγραμμα τους.

Η διαφορά ήταν πως ο Rosberg είχε την άνεση να κάνει τα ταξίδια με το τροχόσπιτο του -οδηγού της Formula 1- πατέρα του. Ο Lewis πήγαινε με το λυόμενο που έσερνε το αυτοκίνητο της οικογενείας. Σε αυτό θυμάται πως έτρωγε κυρίως noodles.

Θυμάσαι που σου είπα για το μύθο που τελικά, δεν ήταν μύθος και αφορούσε το αφεντικό της McLaren; Ο Dennis τηλεφώνησε στον Hamilton το 1998, όταν είχε τερματίσει πρώτος στο Super One και το δεύτερο τη τάξει πρωτάθλημα της Μεγάλης Βρετανίας. Τον κάλεσε στο πρόγραμμα εξέλιξης οδηγών που είχε η κατασκευάστρια εταιρεία. Στο συμβόλαιο υπήρχε και option προώθησης στη Formula 1. Δεν υπήρχε άλλος στην ηλικία του που είχε εξασφαλίσει ποτέ τέτοια συμφωνία.

Κarma is a bitch

Το 2000 εμφανίστηκε μαζί με τον Rosberg στην MBM, ομάδα που στήριζαν οι McLaren και Mercedes-Benz. Το 2001 στους πανευρωπαϊκούς, τερμάτισε έβδομος, τέσσερις θέσεις πίσω από τον Michael Schumacher. Aκολούθησαν πολλά πρωταθλήματα και η θέση στη Formula 1, τη χρονιά που η McLaren είχε υπογράψει και τον δυο φορές πρωταθλητή, Fernando Alonso (2007).

Ο Lewis δεν αποδείχθηκε ο πιο ομαδικός παίκτης. Δεν δεχόταν δηλαδή, να δουλέψει για χάρη του Ισπανού. Η McLaren επαναλάμβανε ότι “προσπαθούσε να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον, στο οποίο να μπορούν να διακριθούν και οι δυο”. O Niki Lauda είχε σχολιάσει “πρέπει και οι δυο να καταλάβουν πως οφείλουν να διαχειριστούν την ανάγκη τους να τρέχουν. Σε αυτό το σπορ, η όποια διασκέδαση έρχεται από την εμμονή στην τελειότητα. Όχι από την τρέλα του να οδηγείς γρήγορα”.

Ακολούθησε το “οι οδηγοί που δεν μπορούν να τα καταφέρουν στη F1 ασχολούνται με άλλα αθλήματα” όταν ο Alonso δοκίμασε το Indy 500 και ήλθε πέμπτος -λόγω μηχανικού προβλήματος. Λίγο αργότερα, ο Tony Kanaan βετεράνος του Indy νίκησε τον Βρετανό σε πρωτάθλημα με αγώνες δυο αυτοκινήτων.

Σε αυτήν την πρώτη χρονιά, ο Hamilton έχασε τον τίτλο για ένα βαθμό. Τον πήρε ο Kimi Räikkönen. Το ηθικό δίδαγμα ήταν πως “η απειρία μου με είχε κάνει ανυπόμονο. Έμαθα να παίρνω πιο σοφές αποφάσεις”. Είχε σοκάρει και με τη δήλωση “προτιμώ την pole position από το sex”, την οποία έκανε για να δείξει πόσο σοβαρά έχει πάρει τη δουλειά του. Και με τη γνώση που απέκτησε την πρώτη σεζόν φόρεσε το στέμμα τον επόμενο χρόνο. Το έβαλε ξανά το 2014, το 2015, το 2017 και φέτος. Στο διάλειμμα το κατέκτησε ο Rosberg, που μετά αποσύρθηκε.

Ανήκει στους πιο πλούσιους αθλητές του πλανήτη. Είναι στο Νο47 με κέρδη 51 εκατ. δολ.

Τα 42 εκατομμύρια είναι από τους αγώνες και το μισθό του. Τα υπόλοιπα αφορούν χορηγίες με τους Mercedes-Benz, Tommy Hilfiger -θα δημιουργήσει δική του σειρά-, Monster Energy, Puma, IWC, Sony, Bombardier, Bell Helmets, MV Agusta Motorcycles, L’Oreal. Το 2007 δήλωσε ως έδρα την Ελβετία, για τον προφανή λόγο “και επειδή έχω βαρεθεί να παραβιάζουν την ιδιωτικότητα μου”. Όταν άλλαξε όμως, το γενικότερο καθεστώς εκεί (μην κοιτάς που στην Ελλάδα δεν μάθαμε ποτέ τίποτα), μετακόμισε στο Μονακό. Το 2013 αγόρασε ιδιωτικό τζετ για τις μετακινήσεις του, αφενός γιατί μπορούσε, αφετέρου “για να μη χάνω χρόνο σε ουρές, στα αεροδρόμια. Χρόνο που χρειάζομαι για την προσωπική μου ζωή”.

Αυτή η πολυτέλεια έγινε αντικείμενο έρευνας των Panama Papers. Φάνηκε πως δεν είχε αποδώσει φόρους της τάξεως των 18.588.000 ευρώ.

Από το 2010 δεν έχει μάνατζερ τον πατέρα του. Τον ίδιο χρόνο είχε χάσει τον έλεγχο του αυτοκινήτου του, στη Victoria της Αυστραλίας όπου ήταν για το Grand Prix και του κατέσχεσαν το όχημα. Ένα χρόνο νωρίτερα, αστυνομικοί -στη Γαλλία- του αφαίρεσαν το δίπλωμα για ένα μήνα, γιατί είχε παραβιάσει το όριο ταχύτητας (πήγαινε με 196 χιλιόμετρα την ώρα).

Όταν τον χαρακτηρίζουν ως ‘θρύλο’ απαντά “ για εμένα, ένας ήταν ο θρύλος: ο Ayrton Senna. Οι ιστορίες που αφορούν την είσοδο του σε ένα δωμάτιο, η αύρα του, ο τρόπος με τον οποίον τον αντιλαμβάνονταν οι υπόλοιποι, ο τρόπος που συμπεριφερόταν ο ίδιος, που οδηγούσε, που ενέπνευσε τον κόσμο, το έθνος. Αυτό είναι μεγαλείο και όνειρο για κάθε άλλο να φτάσει εκεί. Δεν είμαι ο Senna, έχω τη δική μου προσωπικότητα, αλλά ελπίζω να πλησιάσω κάπου εκεί κοντά“. Μάλλον τα ‘χει καταφέρει.

Φημίζεται για το ψυχαναγκασμό που ‘χει να προετοιμάζεται για κάθε μικρή λεπτομέρεια του όποιου αγώνα και ομολογεί πως “ είμαι pain in the ass για τους μηχανικούς της εταιρείας μου, γιατί πάντα έχω μια πρόκληση για εκείνους. Κάθε μέρα”!

Ο ίδιος ομολόγησε πως η φετινή σεζόν ήταν η καλύτερη της καριέρας του. “ Όταν είχα κατακτήσει πέρυσι τον τίτλο, σκεφτόμουν “τι πρέπει να κάνω για να βελτιωθώ; Πώς μπορώ να γίνω καλύτερος; Να έχω μεγαλύτερη συγκέντρωση; Πώς μπορώ να διαχειριστώ καλύτερα το χρόνο μου, να γίνω καλύτερος όχι μόνο οδηγός, αλλά για την ομάδα μου, για το γκαράζ, τους μηχανικούς και το εργοστάσιο; Φέτος λοιπόν, κατάφερα να εξυψώσω τους πάντες. Δεν ξέρω αν αυτό έχει να κάνει με την ηλικία. Ξέρω όμως, ότι η εμπειρία βοηθά. Ειλικρινά νιώθω πως είχα την καλύτερη απόδοση και χαίρομαι με τον τρόπο που εξελίχθηκε η σεζόν. Χωρίς τη Mercedes και τον πατέρα μου, δεν θα ήμουν εδώ”.

Photos: Associated Press

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ