ΣΤΗΛΕΣ

Η Μαρία Σαραπόβα δεν θα χρειαστεί να ουρλιάξει ξανά

Η απόφαση της Μαρίας Σαραπόβα να σταματήσει το τένις πριν κλείσει τα 33 έρχεται για να επισφραγίσει μία αξιοσημείωτη και έντονη καριέρα.

Η Μαρία Σαραπόβα δεν θα χρειαστεί να ουρλιάξει ξανά
Η Μαρία Σαράποβα σε στιγμιότυπο του αγώνα με τη Βιτάλια Ντιατσένκο στο Γουίμπλεντον 2018, Λονδίνο, Τρίτη 3 Ιουλίου 2018 AP Photo/Kirsty Wigglesworth

Από το 1995, όταν η Άνα Κουρνίκοβα εμφανίστηκε στη WTA Tour, ο αθλητικός μύθος αναφέρει ότι 3 σημαντικές γυναίκες για το τένις την… άκουσαν στερεοφωνικά. Η σπουδαία Μπίλι Τζιν Κινγκ, η Μαρτίνα Ναβρατίλοβα και η Μέρι Καρίλο, η οποία ήταν βετεράνος τενίστρια και είχε ενσωματωθεί στο HBO, δίκτυο στο οποίο ακόμη εργάζεται και σχολιάζει παιχνίδια παρέα με τα αδέλφια Τζον και Πάτρικ Μάκενρο, δεν μπορούσαν να το πιστέψουν ότι τέτοια τενίστρια είχε εμφανιστεί στα κορτ. Το 1997, τα στιγμιότυπα της Κουρνίκοβα παντού στον κόσμο είχαν εξελιχθεί στο απόλυτο στιγμιότυπο. Κι αν υπολόγιζε κάποιος την ηλικία της, αφού έκλεισε τα 16 στις 7 Ιουνίου εκείνου του έτους, ο κόσμος ακροβατούσε σε ένα σκοινί που χώριζε την ηθική του, από μία εκ των ειδεχθέστερων ντροπών του ανθρώπινου είδους.

Η Κουρνίκοβα είχε φτάσει το 1997 στα ημιτελικά του Γουίμπλεντον, όπου συνετρίβη από τη Μαρτίνα Χίνγκις. Η Ελβετή, άνετα ηρωίδα του Βλαντίμιρ Ναμπόκαφ, έγινε αργότερα παρτενέρ της Ρωσίδας στο διπλό και το παρατσούκλι ‘Spice Girls του τένις’ ήταν τόσο ταιριαστό, όσο το συγκρότημα που στα μέσα της δεκαετίας του ’90… διέλυσε τα τσαρτς και ακόμη θεωρείται -και είναι- το κορυφαίο girl group όλων των εποχών.

Το να είναι ανταγωνιστική η Κουρνίκοβα στο τουρ παρέμεινε σε φαντασιωτικό στάδιο. Το αποτέλεσμα του 1997 στο μονό δεν επανέλαβε ποτέ. Θα πλησίαζε επικίνδυνα τη θέωση, αν έφτανε να ανταγωνίζεται για τρόπαια τις καλύτερες τενίστριες της γενιάς της, έτσι όπως ήταν. Είναι λογικό για τον ανθρώπινο νου να δυσπιστεί απέναντι στην αρτιότητα που μπορεί να δημιουργηθεί, όταν μία ύπαρξη η οποία περιγράφεται από το έκπαγλο κάλλος της μπορεί να είναι τόσο ανταγωνιστική, σαν να βγαίνει από τον οργανισμό και συμμετρικό εαυτό της, ώστε να απειλεί το ανθρώπινο οικοδόμημα και να κλέβει χώρο και προσπάθειες ανθρώπων που αν εξαιρέσεις αυτό στο οποίο είναι πραγματικά ικανοί, δεν έχουν κάτι άλλο. Αποτελεί ασύμμετρη απειλή, γι’ αυτό, άλλωστε, ο Μπραντ Πιτ έφτασε στα 56 του για να πάρει το Όσκαρ.

Όμως, η πλέον 38χρονη μητέρα 3 παιδιών με το σύγχρονο όνειρο των Λατίνων, Ενρίκε Ιγκλέσιας, ήταν μόνο η αρχή. Κι αν η Καρίλο κι η Κινγκ είχαν πάθει… ντουβρουτζά, που η μάχη και το πρότυπο της φεμινίστριας τενίστριας διαλυόταν εις τα εξ ων συνετέθησαν με την Κουρνίκοβα, ύστερα από 7 χρόνια πρέπει να έκαψαν… φλάντζες, όταν η Μαρία Σαραπόβα, ετών 17, όχι απλώς προσγειώθηκε στο Γουίμπλεντον αλλά, το κατέκτησε.

Η Μαρτίνα Χίνγκις (αριστερά) και η Άνα Κουρνίκοβα (δεξιά) σε στιγμιότυπο του αγώνα με την Τατιάνα Περεμπίνις και την Τατιάνα Πόουτσεκ στο διπλό του US Open 2002, Νέα Υόρκη, Τετάρτη 28 Αυγούστου 2002 AP Photo/Kathy Willens

Η ‘Μάσα’, στα 17 της, με φυσικά ξανθά μαλλιά και ύψος 1,88μ., ήταν τόσο όμορφη που στο Sports Illustrated ήταν αδύνατον να μην αναλογιστούν ότι, με όλα τα υπέροχα μοντέλα που έκαναν φωτογραφίσεις στους πιο ειδυλλιακούς προορισμούς, τα πόδια αυτής της Ρωσίδας ήταν αυτό που έλειπε. Τα μάγουλά της κοκκίνιζαν από τη θυελλώδη αθανασία της νιότης της, τα χείλη της έσμιγαν με το πείσμα της άρνησης να αποδεχθεί ως δεδομένο ότι αυτό που επιθυμεί δεν θα γίνει, έμοιαζε να βγαίνει από στίχους του Μπίλι Τζόελ, ενός ποιητή και μουσουργού που ήταν διατεθειμένος να την αθωώσει, ό,τι κι αν έκανε.

Αυτή η εικόνα τελειότητας είναι αναγκασμένη να πεθάνει, σε μια νοητική αναλογία, έχει το μέσο όρο ζωής του κουνουπιού. Η Σαραπόβα σε νεαρή ηλικία είχε γίνει ήδη πρωταθλήτρια και είχε νικήσει τη Σερένα Γουίλιαμς σε ένα Major. Η Γουίλιαμς, ένα φαινόμενο δύναμης, αντοχής και τελειομανίας, από τότε απειλούσε τη Στέφι Γκραφ, εμφανιζόμενη ως κάποια που λόγω της σωματικής πληρότητας και των αθλητικών πλεονεκτημάτων θα μπορούσε να διεκδικεί και να κατακτά αρκετά Major τα προσεχή χρόνια. Η Σαραπόβα έθεσε τις βάσεις για μία κόντρα η οποία ήταν καταδικασμένη, παρ’ όλα αυτά συντηρήθηκε στον απόλυτο βαθμό που γίνεται να συντηρηθεί κάτι το οποίο δεν υπήρξε ποτέ.

Η βεντέτα με τη Γουίλιαμς

Όταν η Σαραπόβα (Σαράπαβα κανονικά, αλλά οι κατάρες και η χλεύη υπερτερούν σε ό,τι αφορά την αυτοσυντήρηση) έκανε το ντεμπούτο της στο τουρ στο Αυστραλιανό Όπεν του 2003, το οποίο κέρδισε η Γουίλιαμς. Με αυτό το τρόπαιο ολοκλήρωσε το λεγόμενο ‘Serena Slam’, δηλαδή την κατάκτηση 4 διαδοχικών Major: από το Ρολάν Γκαρός στο Γουίμπλεντον του 2002 και από το US Open του ίδιου έτους στον θρίαμβο της Μελβούρνης, η Γουίλιαμς δεν ένιωθε απειλή. Η Σαραπόβα είχε τη θέση που της άξιζε στο τουρ. Όχι για πολύ.

Η Σαραπόβα έφτασε στον 4ο γύρο του Γουίμπλεντον του 2003, ενώ η Γουίλιαμς αναγκάστηκε να αποχωρήσει για λίγο από τα κορτ, με έναν τραυματισμό στο αριστερό γόνατο. Τον επόμενο χρόνο, στο Μαϊάμι, οι δύο τενίστριες συναντήθηκαν για πρώτη φορά. Η Αμερικανίδα νίκησε εύκολα, αλλά η άνοδος της γεννημένης στο Νιαγκάν τενίστριας γινόταν όλο και πιο φανερή. Στον τελικό του Γουιμπλεντον, η Σαραπόβα κυριάρχησε στο 1ο σετ και επέστρεψε στο 2ο, για να νικήσει τη Γουίλιαμς. Η Αμερικανίδα την αγκάλιασε και αργότερα δήλωσε ότι “δεν ήταν αυτή στο κορτ”. Η Σαραπόβα απάντησε κάτι σαν “πρέπει να συνηθίσει τη νέα πραγματικότητα” και έμοιαζε να δικαιώνει αυτήν τη δήλωσή της, όταν νίκησε τη Γουίλιαμς στο τέλος του χρόνου, στον τελικό των WTA Finals. Στον τελικό του Αυστραλιανού Όπεν του 2005, η Σαραπόβα είχε 3 match points στο 3ο σετ για την 3η διαδοχική νίκη της. Η Γουίλιαμς τούς έσωσε και κατέκτησε το τρόπαιο. Ήταν το κομβικό σημείο όποιας κόντρας.

Έχουν περάσει 15 χρόνια από τότε, αλλά εκείνη ήταν η τελευταία νίκη της. Όχι μόνο δεν κατάφερε να επικρατήσει εναντίον της ξανά, αλλά στα υπόλοιπα 19 ματς που έπαιξαν, η Ρωσίδα πήρε μόνο 3 σετ κι έχασε 11 σετ με 1-6 και άλλα δύο με 0-6. Ένας συνδυασμός αυτών ήταν κι ο τελικός των Ολυμπιακών Αγώνων στο Ρίο, το 2012. Η ‘Μάσα’ νίκησε άλλη μία φορά, αλλά μόνο επειδή η Γουίλιαμς αποσύρθηκε στον 4ο γύρο του Ρολάν Γκαρός το 2018. Το τελευταίο ραντεβού τους, στον 2ο γύρο του US Open πριν από μισό χρόνο, έληξε με το τυπικό 6-1, 6-1 για τη Γουίλιαμς.

Στην περίπτωση των δύο, η κόντρα επεκτάθηκε έξω από τα κορτ. Αλίμονο, μόνο έτσι μπορούσε να εξηγηθεί. Η Σαραπόβα ασχολήθηκε με τη Γουίλιαμς όσο η Ρέιτσελ ΜακΆνταμς με τη Λίντσεϊ Λόχαν στα ‘Mean Girls’. Στη βιογραφία της ‘My Life So Far’, οι αναφορές στο πρόσωπο της Γουίλιαμς είναι πλείστες. Μία εξ αυτών γίνεται για μία σκηνή μετά τον τελικό του Γουίμπλεντον, όταν η Γουίλιαμς ακούγεται εξοργισμένη και μέσα σε λυγμούς να λέει “δεν θα ξαναχάσω ποτέ από αυτήν τη μικρή σκύλα (σ.σ. ελεύθερη μετάφραση)”.

Η Μαρία Σαράποβα σε στιγμιότυπο του αγώνα με τη Βιτάλια Ντιατσένκο στο Γουίμπλεντον 2018, Λονδίνο, Τρίτη 3 Ιουλίου 2018 AP Photo/Kirsty Wigglesworth

Σε ένα θέμα για τη Γουίλιαμς το 2013, το περιοδικό ‘Rolling Stone’ κατέγραψε μία τηλεφωνική συνομιλία με την αδελφή της, Βένους. Η Σερένα μιλούσε για κάποια που ξεκινάει τις συνεντεύξεις της με “είμαι τόσο χαρούμενη, είμαι τόσο τυχερή” και συμπλήρωσε: “Κι αν θέλει να βγαίνει με τον τύπο με τη μαύρη καρδιά, ας δοκιμάσει”. Ο παραλληλισμός έγινε και τα ονόματα υποτέθηκαν. Η κοπέλα ήταν η Σαραπόβα και ο “τύπος με τη μαύρη καρδιά”, ο γοητευτικός Βούλγαρος τενίστας Γκριγκόρ Ντιμιτρόφ. Η Σερένα απολογήθηκε στη Σαραπόβα δημοσίως, αλλά η Ρωσίδα κράτησε το… κακό αίμα. Σε ερώτηση που δέχθηκε, απάντησε “τίποτα προσωπικό”, για να προσθέσει: “Αν θέλουμε να μιλήσουμε για κάτι προσωπικό, όμως, ας πούμε για τη σχέση της με έναν άντρα που ήταν παντρεμένος, παίρνει διαζύγιο και έχει παιδιά”. Αυτομάτως, ο λόγος ‘έδινε’ τον Πατρίκ Μουράτογλου, τον προπονητή της Γουίλιαμς.

Ήταν φυσικό επακόλουθο η ίντριγκα για μία αθλήτρια όπως η Σαραπόβα, η πρώτη Ρωσίδα που έφτασε το νούμερο 1 της παγκόσμιας κατάταξης για έναν μήνα το 2012, εκείνη με τα περισσότερα Major (5) και τους περισσότερους τίτλους στην WTA (36). Η Σαραπόβα ήταν τόσο νέα όταν νικούσε, που η Σόνια Κένιν, που επικράτησε τον φετινό Γενάρη στη Μελβούρνη, έγινε η νεότερη που κατακτά το Αυστραλιανό Όπεν μετά το 2008, όταν η ‘Μάσα’ είχε επικρατήσει. Κατέκτησε το US Open το 2006 και το Ρολάν Γκαρός το 2012 και το 2014. Πλην της πρώτης περίπτωσης, του Γουίμπλεντον το 2004 δηλαδή, με τη Γουίλιαμς δεν έπαιξε σε αυτά τα Major.

Η Μαρία Σαράποβα σε στιγμιότυπο του αγώνα με την Κριστίνα Μακχέιλ στο Όπεν Ιταλίας 2017, Ρώμη, Δευτέρα 15 Μαΐου 2017 AP Photo/Andrew Medichini

Ήταν, επίσης, η πιο πλούσια τενίστρια στον κόσμο επί 11 διαδοχικά έτη. Μόνο η τιμωρία της λόγω απαγορευμένων ουσιών, όταν βρέθηκε θετική στο Μελδόνιο, την αναχαίτισε. Η Σαραπόβα τιμωρήθηκε για δύο χρόνια τον Ιούνιο εκείνου του έτους και λίγο έλειψε να δημιουργηθεί… διπλωματικό επεισόδιο, αφού ο υπουργός Αθλητισμού στη Ρωσία, Βιτάλι Μουτκό, υπονόησε ότι στοχοποιήθηκε λόγω της πολιτικής κρίσης στη σχέση της χώρας του με τις ΗΠΑ, ενώ τα αστειάκια, με τη Γουίλιαμς δίπλα της σε φωτογραφίες και την απορία για το ποια από τις δύο είναι όντως ντοπέ, έδιναν και έπαιρναν στον κυβερνοχώρο.

Η Σαραπόβα σταμάτησε το τένις έχοντας διανύσει μία μακρά διαδρομή, με τρόπο ζηλευτό. Αν εξαιρεθεί ότι έπεσε πάνω στην εποχή της Γουίλιαμς και τις απαιτήσεις που δημιούργησε, η Σαραπόβα δεν ήταν πεφταστεριά. Κατόρθωσε να κουβαλήσει το βάρος όλων των φωτογραφίσεων και των διαφημίσεων, των εξώφυλλων και των δημοσιευμάτων έξω από το κορτ, να λαμβάνει μέρος σε πάρτι και να μπλέκει σε εξωτικά ειδύλλια και, ταυτοχρόνως, να έχει φτάσει σε 10 τελικούς Major και να τελειώσει την καριέρα της πριν κλείσει τα 33, έχοντας το εντυπωσιακό ποσοστό 79% σε νίκες-ήττες (645-171) και έχοντας μαζέψει σχεδόν 39.000.000 δολάρια μόνο από το τένις, κάτι που την φέρνει πίσω μόνο από τις αδελφές Γουλίαμς.

Η Μαρία Σαράποβα σε στιγμιότυπο του αγώνα με την Εκατερίνα Μακάροβα στο Όπεν Κίνας 2017, Πεκίνο, Τρίτη 3 Οκτωβρίου 2017 AP Photo/Andy Wong

Το ουρλιαχτό της σε κάθε χτύπημά της έγινε σήμα κατατεθέν και, όταν συναντιόταν στο κορτ με τη Βένους Γουίλιαμς, οι ωτοασπίδες ήταν εκ των ων ουκ άνευ. Πριν από 13 χρόνια, μάλιστα, δημιουργήθηκε ένα άκρως ενοχλητικό και ταυτοχρόνως πολύ διασκεδαστικό βίντεο με τις κραυγές τους. Ενοχλητικό και διασκεδαστικό: να ένας καλός τίτλος για την καριέρα της Σαραπόβα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

24MEDIA NETWORK