ΣΠΟΡ

Τι είναι αυτό το ‘sprint race’ που αλλάζει τη ζωή της Formula 1

Η επικείμενη ενεργοποίηση της εισήγησης για την (μερική αρχικά) αντικατάσταση των κατατακτήριων δοκιμών από έναν έξτρα αγώνα μικρότερης διάρκειας πρόκειται ν' αλλάξει, σε πολύ μεγάλο βαθμό, τον τρόπο που έβλεπες έως σήμερα τη Formula 1.

Τι είναι αυτό το ‘sprint race’ που αλλάζει τη ζωή της Formula 1
Ο Πιέρ Γκασλί της Alpha Tauri κατά τη διάρκεια του πρώτου grand prix της χρονιάς στο Μπαχρέιν AP Photo/Kamran Jebreili

Αν τυχαίνει ν’ ανήκεις στους αθεράπευτα ρομαντικούς της Formula 1 και του παραδοσιακού τρόπου διεξαγωγής των grand prix, οφείλεις να συμβιβαστείς με τη ‘νέα τάξη πραγμάτων’, ξεχνώντας το παραδοσιακό τρίπτυχο των ελεύθερων δοκιμών – κατατακτήριων – αγώνα, που το ένα μετά το άλλο όριζαν την εξέλιξη κάθε αγωνιστικού τριημέρου. Από καιρό η ηγεσία του σπορ σκόπευε να παρέμβει στη διαδικασία, ψάχνοντας δραστικούς τρόπους αύξησης του ενδιαφέροντος-εσόδων, και η σύμφωνη γνώμη των ομάδων θέτει σ’ εφαρμογή το σχέδιο για την αναπροσαρμογή του προγράμματος και κυρίως της μεθόδου διαμόρφωσης του τελικού grid.

Αφού πρώτα απορρίφθηκε ασυζητητί η πρόταση αντιστροφής των θέσεων, που θα ζωντάνευε την προφητεία των έσχατων που έσονται πρώτοι, ασκήθηκαν τεράστιες πιέσεις επί εβδομάδες προκειμένου οι κατασκευάστριες εταιρίες ν’ αποδεχθούν την εισήγηση της μετατόπισης των κατατακτήριων του Σαββάτου στην Παρασκευή (μαζί μ’ ένα σκέλος ελεύθερων) και την ένταξη στο format της δεύτερης ημέρας ενός sprint race. Δηλαδή τη διεξαγωγή ενός δεύτερου αγώνα πριν από την κύρια μάχη της Κυριακής, που αφενός θα προσδιορίζει τη σειρά εκκίνησης αφετέρου θα πριμοδοτεί με έξτρα πόντους τους πρώτους. Χωρίς προς το παρόν να έχει διευκρινιστεί ποιοι ακριβώς (μάλλον οι πρώτοι οκτώ) και ποια θα είναι η κλίμακα βαθμολόγησης, αν φερ’ ειπείν θα είναι μισοί απ’ αυτούς που μοιράζονται τώρα (25-18-15-12-10-8-6-4).

Δεν θα πρόκειται, φυσικά, για μια δοκιμασία ίδιας διάρκειας, αλλά πολύ πιο σύντομη, η οποία θα ολοκληρώνεται είτε μετά την κάλυψη 100χλμ (πάνω-κάτω 20 γύροι, ανάλογα με το μήκος της κάθε πίστας) είτε με τη συμπλήρωση μιας ώρας. Άνευ στάσεων για αλλαγές ελαστικών, η επιλογή των οποίων θα είναι, σε κάθε περίπτωση, ελεύθερη. Προκρίνεται ως ιδέα διότι θα φέρει όλα τα μονοθέσια στην πίστα την ίδια στιγμή, θ’ αυξήσει τον ανταγωνισμό και μαζί τις πιθανότητες για εντυπωσιακές στιγμές, προσπεράσματα ή αναπόφευκτες εξόδους, καθώς θα καλύψει το κενό που αφήνουν οι έως ένα σημείο πληκτικοί, για το κοινό-χορηγούς-τηλεόραση, time trial γύρους με μοναδικό αντίπαλο το ρολόι.

Οι Στέφανο Ντομενικάλι και Ρος Μπρον, υπέρμαχοι της φρέσκιας αυτής συνθήκης, εγγυήθηκαν ότι η ενεργοποίηση της πρότασης δεν πρόκειται να λειτουργήσει εις βάρος του αγώνα της Κυριακής, ο οποίος θα παραμείνει το κύριο event κάθε grand prix, αντιθέτως θα λειτουργήσει υποστηρικτικά, επιχειρώντας να κάμψουν τις αντιρρήσεις και ν’ αποκρούσουν τις ενστάσεις. Που, το δίχως άλλο, ήταν πολλές. Κυρίως για τα επιπλέον έξοδα που αναπόφευκτα θα επιβαρύνουν τους προϋπολογισμούς των ομάδων, τη στιγμή που γίνεται προσπάθεια, με διάφορες μεθόδους, να μαζευτούν. Η πίεση στους κινητήρες θα είναι αυξημένη και οι κίνδυνοι συγκρούσεων-εξόδων-εγκαταλείψεων πολλαπλάσιοι. “Αυτό που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε είναι ότι το να διαχειρίζεσαι αυτά τα αυτοκίνητα είναι εξαιρετικά ακριβό“, ανέφερε με νόημα ο Κρίστιαν Χόρνερ εκ μέρους της Red Bull και ουδείς του έριξε άδικο.

Σ’ αυτήν την περίπτωση η λύση είναι η χρηματοδότηση, σε μορφή επιδότησης, των κατασκευαστών. Εκτιμάται ότι το ποσό αυτό θα προσεγγίσει τις 500.000 δολάρια, ενώ θα προκαθοριστεί ένα ποσό αποζημίωσης για την περίπτωση που ένα μονοθέσιο υποστεί απρόσμενες ζημιές. Το οικονομικό ήταν το τελευταίο εμπόδιο που είχαν να υπερπηδήσουν οι εισηγητές της πρότασης. Αφού βρέθηκε σημείο επαφής και ορίστηκαν οι πολύ σημαντικές αυτές λεπτομέρειες, όλα πήραν το δρόμο τους. Εφέτος η διαδικασία θα δοκιμαστεί πειραματικά πριν από τρία grand prix: του Σιλβερστόουν (και όχι του Καναδά που ήταν η πρώτη σκέψη) στις 16-18 Ιουλίου, της Μόντσα στις 10-12 Σεπτεμβρίου και του Ιντερλάγκος στις 5-7 Νοεμβρίου.

Αν πετύχει, που θα το κάνουν να δείξει ότι πέτυχε, η ιστορία θ’ αρχίσει να γράφεται από την αρχή. Αν κερδίσει το στοίχημα, θα εξαρτηθεί από το πώς ο καθένας αντιλαμβάνεται τα πράγματα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

24MEDIA NETWORK