Οτ Τάνακ: 16 πράγματα για τον πρώτο μη Γάλλο πρωταθλητή WRC ύστερα από 16 χρόνια
Μετά τα εννέα σερί πρωταθλήματα του Σεμπαστιάν Λεμπ, ήλθαν τα έξι διαδοχικά του Σεμπαστιάν Οζιέ και μάνι μάνι οι Γάλλοι έκαναν 16 τα χρόνια της κυριαρχίας τους στο WRC, με τον Εσθονό Οτ Τάνακ να τη διαλύει φέτος.
Το 2003 πρωταθλητής του WRC είχε αναδειχθεί ο Φιλανδός Μάρκους Γκρόνχολμ (με Subaru Impreza). Από το 2004 έως το 2012 το στέμμα πήγαινε στον -πολυνίκη του θεσμού- Σεμπαστιάν Λεμπ (Citroën). Από το 2013 έως το 2018 το φορούσε ο Σεμπαστιάν Οζιέ (Volkswagen και Ford Fiesta). Αμφότεροι είναι Γάλλοι. Θα έλεγες λοιπόν, πως η Γαλλία είχε ‘χτίσει’ μια αυτοκρατορία. Τη διέλυσε φέτος ο Οτ Τάνακ (TOYOTA GAZOO Racing WRT).
➔ Ο 32χρονος Εσθονός έγινε ο πρώτος μη Γάλλος πρωταθλητής, από το 2003, μαζί με τον συνοδηγό του, Μάρτιν Γιαρβέογια.
➔ Είναι πρώτος κάτοικος της χώρας του που πήρε το παγκόσμιο πρωτάθλημα του WRC -και μάλιστα, έναν αγώνα πριν το τέλος της σεζόν, στην Καταλονία.
➔ Συνολικά, από το 1977, έχουν γίνει πρωταθλητές οδηγοί 9 διαφορετικών χωρών (Γαλλία, Φινλανδία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Σουηδία, Γερμανία, Ισπανία, Νορβηγία και τώρα Εσθονία).
➔ Στο Rally RACC Catalunya μπήκε με +41 βαθμούς από τον δεύτερο, Τιερί Νεβίλ (Βέλγιο, Hyundai), τερμάτισε δεύτερος και σε συνδυασμό με το μπόνους των 5 βαθμών του καλύτερου χρόνου -στην τελευταία υπερειδική διαδρομή-, τελείωσε την ιστορία που λέγεται ‘τίτλος’.
➔ Ο Τάνακ έγινε και ο πρώτος οδηγός της Toyota (επέστρεψε το 2017 στο πρωτάθλημα, μετά 5 χρόνια απουσίας) που ανέβηκε στο κορυφαίο σκαλοπάτι του βάθρου, μετά τον Ντιντιέ Οριόλ, το 1994. Πήγε στην εταιρία φέτος.
➔ Η Εσθονία είναι στην ανατολική ακτή της Βαλτικής Θάλασσας, στη βορειοανατολική Ευρώπη. Συνορεύει με τη Λετονία και τη Ρωσία. Εκτείνεται σε 45.227 τετραγωνικά χιλιόμετρα (για να ‘χεις ένα μέτρο σύγκρισης, η Ελλάδα εκτείνεται σε 131.957 τετραγωνικά χιλιόμετρα) και έχει 1.324.820 κατοίκους.
➔ Ο νέος πρωταθλητής του WRC είναι από τo νησί Saaremaa (των 31.357 κατοίκων σε 2.673 τετραγωνικά χιλιόμετρα). Θέλω να σου πω ότι η διαδρομή του Τάνακ από εκεί έως την κορυφή του παγκοσμίου πρωταθλήματος ράλι δεν ήταν απλή υπόθεση. Όπως όμως, είπε η μητέρα του “αν ο Οτ θέλει κάτι, θα βρει τον τρόπο να το κάνει”. Αυτό που ήθελε ήταν να τρέχει σε αγώνες, με τον πατέρα του Ivar να ευθύνεται για αυτό -ήταν το χόμπι του και έπαιρνε το γιο του μαζί του. Όπως όλοι οι άλλοι οδηγοί, η αρχή έγινε με καρτ. Στις αρχές του 2000 ;άρχισε να δουλεύει με τον πρώην οδηγό του WRC, Μάρκο Μάρτιν. Άρχισε να κατρακτά και πρωταθλήματα στη χώρα του.
➔ Μπήκε στο WRC το 2009, στην Πορτογαλία. Είχε τερματίσει 20ος. Πήρε τους πρώτους πόντους δυο χρόνια μετά, στο Μεξικό. Διεκδίκησε την πρώτη νίκη στην Ιταλία, στις 11/6 του 2017 (την πήρε στη Γερμανία), όταν τερμάτισε -στη γενική κατάταξη- πίσω από τους Τιερί Νεβίλ και Σεμπαστιάν Οζιέ. Το πρώτο του συμβόλαιο ήταν με τη Ford.
➔ Από το 2012 άρχισε να αγωνίζεται για την M-Sport Ford World Rally Team. Σύντομα έγινε το bad boy του WRC. “Όταν σε κοιτά, δεν έχει την παραμικρή έκφραση στο πρόσωπο. Τουναντίον, έχει το βλέμμα του serial killer”, έχει καταθέσει ρεπόρτερ. Και ισχύει -εκτός και αν κοιτά την κόρη του. Fun fact: σε ένα από τα ξεσπάσματα του είχε κλωτσήσει μια πόρτα. Ήταν περιστρεφόμενη. Τον χτύπησε στο πρόσωπο.
To ΤiΤanac Incident
➔ To 2015, στο Μεξικό ο Τάνακ με τον συνοδηγό του, Ράιγκο Μόλντερ βγήκαν εκτός πορείας και έπεσαν σε δεξαμενή βάθους πέντε μέτρων. Οι ώρες που ακολούθησαν εξέλιξαν σε θρύλο την ομάδα M-Sport (από το 1996 προετοιμάζει και ‘τρέχει’ τα αυτοκίνητα της Ford στο WRC).
➔ Στις 6 Μαρτίου, ημέρα Παρασκευή, το πλήρωμα κατάφερε να βγει από το αυτοκίνητο και να φτάσει στη στεριά, χωρίς να φέρει τραύματα. Ένα ελικόπτερο τους μετέφερε στο service park και από εκεί πήγαν στο νοσοκομείο, για έναν πλήρη ιατρικό έλεγχο από το γιατρό της ομάδας τους. Η εταιρία είχε ήδη κινήσει τις διαδικασίες να βγάλει το Fiesta από το νερό και να δει αν σώζεται κάτι. Στις 20.15 εμφανίστηκε στο service park. Στις 21.30 η ομάδα ενημερώθηκε πως η προθεσμία για τις επισκευές έληγε στις 00.30.
➔ Στις 21.55 το αυτοκίνητο είχε ‘λυθεί’ και στις 22.00 οι εργασίες διεκόπησαν, καθώς σύμφωνα με τους κανονισμούς επιτρέπεται να εργάζεται μόνο ένας μηχανικός με το σύστημα τροφοδότησης καυσίμων. Αυτός διέταξε την αλλαγή. Στις 22.03 επέστρεψαν οι πάντες και άρχισαν με το να βγάλουν το νερό από την καμπίνα.
➔ Στις 22.30 άρχισαν να επανασυναρμολογούν. Στα 25 λεπτά πριν το deadline το αυτοκίνητο ήταν έτοιμο. Χρησιμοποίησαν το χρόνο που απέμενε για να τσεκάρουν τα πάντα. Την επομένη προέκυψαν άλλα θέματα, δόθηκε νέα προθεσμία και το Σάββατο 7/3 στις 17.12 όλα ήταν έτοιμα
Έγινε ταινία, πριν γίνει πρωταθλητής
➔ Aπό την 1/10 του 2019 η ταινία που ‘χει τίτλο το όνομα του, έγινε διαθέσιμη παγκοσμίως -σε video on demand πλατφόρμα. Πριν είχε γίνει το πιο δημοφιλές ντοκιμαντέρ της Εσθονίας. Αντικείμενο ήταν όσα έκανε με το συνοδηγό του, το 2018, με κάμερες να τους ακολουθούν καθημερινά.
➔ Οι θεατές έμαθαν πώς ένα παιδί, με τεράστιο πείσμα, από ένα μικρό νησί έκανε το όνειρο του πραγματικότητα (“χρειάστηκε να κάνω ενδοσκόπηση και να βρω τι έφταιγε που αποτύγχανα για χρόνια”). Είδαν και καθημερινές στιγμές, αλλά και εν ώρα αγώνων.
➔ Τον άκουσαν να ομολογεί πως οι δεύτερες και τρίτες θέσεις είναι καλές, αλλά το μόνο που τον ένοιαζε πάντα ήταν η νίκη. Όπως και ότι “πολλά απογεύματα κλαίω και αφήνω τα συναισθήματα μου να βγουν από μέσα μου, πριν ανοίξω την πόρτα του αυτοκινήτου”.