X

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων. Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας ή να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις μας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο.

Η σαπουνόπερα συνεχίζεται: πώς ο Πλιούσενκα 'έκλεψε' την Τρουσόβα από την Τουτμπιερίτζε

Ανύποπτα, η Αλιεκσάντρα Τρουσόβα αποφάσισε να αλλάξει προπονητή, φεύγοντας από τις φτερούγες της Ετιέρι Τουτμπιερίτζε και κλείνοντας με τον Γεβγκένι Πλιούσενκα.

Η Αλιεκσάντρα Τρουσόβα σε στιγμιότυπο στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα καλλιτεχνικού πατινάζ, Γκρατς, Παρασκευή 24 Ιανουαρίου 2020 AP PHOTO/MATTHIAS SCHRADER

Πού βρισκόταν η σειρά; Α, ναι. Εκεί όπου η Ετιέρι Τουτμπιερίτζε θα είχε πρόβλημα με τις αθλήτριές της για τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες, επειδή είχαν μαζευτεί πολλές. Τίτλος του κειμένου ήταν 'Το τέρας της Τουτμπιερίτζε που θα την σκοτώσει'. Ε, αν πρόκειται για ένα τέρας πολυκέφαλο, πλέον έχει ένα κεφάλι λιγότερο.

Το περασμένο καλοκαίρι, η Αλιεκσάντρα Τρουσόβα πήγε διακοπές με την Ντιάνα Ντέιβις, την αγνώστου πατρός κόρη της Τουτμπιερίτζε. Η προπονήτριά της δεν γινόταν να πάει μαζί τους κι έστειλε την αθλήτριά της να κάνει παρέα στην κόρη της. Αναδείχθηκε, δε, η οικειότητα με την οποία η θαυματουργή πιτσιρίκα των τετραπλών συγχρωτιζόταν με το περιβάλλον της προπονήτριάς της. Μετά τις 6 Μαΐου και την ανακοίνωση ότι η 15χρονη -κλείνει τα 16 στις 23 Ιουνίου- πατινέζ αλλάζει προπονητή και θα συνεργάζεται πια με τον Γεβγκένι Πλιούσενκα, διακοπές με την Ντέιβις πολύ δύσκολα θα ξαναπάει.

Η προπονήτρια καλλιτεχνικού πατινάζ Ετιέρι Τουτμπιερίτζε, με τις αθλήτριές της, Αλίνα Ζαγκίταβα (αριστερά) και Γεβγκένιγια Μιεντβιέντιεβα (δεξιά), ύστερα από τον τελικό στο ελεύθερο πατινάζ των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων 2018, Γκανγκνέουνγκ, Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου 2018 AP PHOTO/DAVID J. PHILLIP

Με την Αλίνα Ζαγκίταβα να έχει ανακοινώσει το διάλειμμά της από το καλλιτεχνικό πατινάζ από την άνοιξη του 2019 και τις Αλιόνα Καστόρναϊα, Άνα Σερμπακόβα και Τρουσόβα να λάμπουν σε κάθε διοργάνωση που λάμβαναν μέρος, κερδίζοντας το λιγότερο ασημένια μετάλλια, η μία πίσω από την άλλη, και να κάνουν το 1-2-3 στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα της Βιέννης στις 26 Γενάρη, έμοιαζε αδιατάρακτη η συνέχεια στη φάμπρικα της προπονήτριας που πέρυσι τιμήθηκε από τον Πρόεδρο της Ρωσίας, Βλαντίμιρ Πούτιν, με το μετάλλιο της Τιμής. Αυτό το παύλα τρία, μετά το δύο, είναι το μυστικό. Η νίκη της Καστόρναϊα και το ασημένιο της Σερμπακόβα ήταν αποτέλεσμα μίας εμφανούς προόδου. Η πρώτη, έχει αναφερθεί, κάνει ένα εξαίσιο τριπλό άξελ κι η δεύτερη μπορεί να βασίζεται στο τετραπλό λουτζ, το οποίο μπορεί να κάνει δύο φορές σε ένα πρόγραμμα. Η τρίτη, όμως, δεν αισθάνεται πως η πρόοδός της συνάδει με το σημείο που πρέπει να βρίσκεται.

Ο θεατής, ακόμα κι εκείνος του οποίου το μάτι είναι πεπειραμένο, μπορεί εύκολα να πέσει σε λούπα: η τριπλέτα της Τουτμπιερίτζε απλώς δεν σπάει, φέρνει αποτελέσματα, νίκες και μετάλλια. Γίνεται τόσο συχνή η αναφορά σε οποιαδήποτε τριπλέτα, που αναπόφευκτα λαμβάνεται ως μονάδα, ως οντότητα, ως κάτι συνδεδεμένο και αναπόσπαστο. Ωστόσο, ακόμα και στην ούγια δεν είναι χρηστό να υποτιμάται ο εγωισμός του αθλητή. Κι όταν μιλάμε για την Τρουσόβα, ο λόγος δεν γίνεται για οποιαδήποτε αθλήτρια.

Λίγες μέρες αφού τελείωσαν οι Χειμερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες της Πιονγκτσάνγκ, τον Μάρτιο του 2018, και ξετυλίχθηκε το δράμα της πορείας της Ζαγκίταβα προς το φως μαζί με το κλάμα της Ζένια Μιεντβιέντιεβα, η Τρουσόβα έσπασε τα κοντέρ στο Παγκόσμιο τζούνιορ στη Σόφια. Έγινε η πρώτη που έκανε δύο τετραπλά σε ένα πρόγραμμα: ένα λουτζ κι ένα τόλουπ. Περιττό να ειπωθεί ότι πήρε το χρυσό μετάλλιο. Ενάμιση χρόνο αργότερα κι αφού νίκησε ξανά στο Παγκόσμιο τζούνιορ, του Ζάγκρεμπ, έκανε 3 τετραπλά άλματα στο 'Nepela Trophy' της Μπρατισλάβας. Αυτό συνέβη μόλις τον προηγούμενο Σεπτέμβρη, πριν από την εκκίνηση των Γκραν Πρι. Η Τρουσόβα μπήκε στο παγοδρόμιο με τον Γιουζούρου Χάνιου, τον Ιάπωνα 'χρυσό' ολυμπιονίκη του 2014 και του 2018. Έκαναν ακριβώς τα ίδια άλματα και ενεγέρθη ζήτημα κοινού ανταγωνισμού των φύλων, μια συζήτηση που έθρεψε φιλοδοξίες και γέννησε ένα θέμα το οποίο δεν είχε απλώς φιλολογική χροιά.

Καστόρναϊα, Σερμπακόβα και Τρουσόβα. Οι τρεις Ρωσίδες πατινέζ που κυριάρχησαν στο Τορίνο AP PHOTO/ANTONIO CALANNI

Ωστόσο, στην πορεία κάτι άρχισε να χαλάει. Στις 7 Δεκεμβρίου 2019, στο Τορίνο, στον τελικό των Γκραν Πρι, η Καστόρναϊα πήρε συνολική βαθμολόγηση 247.59, που είναι η μεγαλύτερη που έχει πάρει ποτέ Γυναίκα αθροιστικά σε ελεύθερο και σύντομο πρόγραμμα. Η Τρουσόβα, που έκανε 241.02 στο Γκραν Πρι του Καναδά, στις 26 Οκτωβρίου, είδε να χάνεται το ρεκόρ της. Της έμεινε, βεβαίως, εκείνο στο ελεύθερο, από τη Σλοβακία, το 166.62, ωστόσο με αυτήν την εξέλιξη πέρασε στο νούμερο 2. Για να μπορέσει να ανακτήσει το προβάδισμά της, έπρεπε να σκεφτεί κάτι άλλο, ένα πρόγραμμα που θα μπορούσε να τη φέρει πάνω από τις δύο συνομήλικές της. Σε εκείνη τη φάση, όμως, κατάλαβε δυο πράγματα που δεν την βοήθησαν ιδιαιτέρως: το πρώτο ήταν ότι η Τουτμπιερίτζε δεν έδινε όσο χρόνο η ίδια ήθελε για να ασχοληθεί μαζί της. Το δεύτερο, ότι ο συνεργάτης της, Ντανιίλ Γκλέικενχάουζ, που καθόταν στη διπλανή θέση από εκείνη στην πρώτη εξωπραγματική εμφάνισή της στη Σόφια, λέγεται πως την αντικατέστησε στη συνείδησή του με τη Σερμπακόβα. Συν τοις άλλοις, οι χειρισμοί της Τουτμπιερίτζε έπειτα απ' την αναβολή του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος έμοιαζαν να είναι πενιχροί στο ψυχολογικό κομμάτι.

Στο μεταξύ, ό,τι συνέβη στη Ρωσία, στο καλλιτεχνικό πατινάζ, είχε την αίσθηση ενός ψυχρού εμφυλίου. Η προσωρινή (;) αποχώρηση της Ζαγκίταβα έφερε τον Πλιούσενκα απέναντι στην Τουτμπιερίτζε, την οποία κατέκρινε για το γεγονός ότι φέρνει ένα κορίτσι 16 ετών σε κατάσταση αποχώρησης, όπως και για το ότι δεν είναι η ίδια η προπονήτρια που φτιάχνει τα προγράμματα και τις χορογραφίες, αλλά ο έτερος συνεργάτης της, Σεργκέι Ντουντάκαφ. Η Τουτμπιερίτζε διέψευσε ότι η Ζαγκίταβα αποχώρησε και του τόνισε πως έχει κερδίσει τα πάντα στην καριέρα της (όντως: χρυσό σε Ολυμπιακούς Αγώνες, σε Παγκόσμιο και σε Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα), ενώ αντιγύρισε την προπονητική δεινότητα, λέγοντας ότι τον έναν χρόνο που ο δις 'χρυσός' ολυμπιονίκης έχει ανοίξει τη δική του ακαδημία δεν υπάρχει δείγμα ανταγωνιστικού αθλητή.

Θέση απέναντι στην Τουτμπιερίτζε πήρε κι η ηγερία του ρωσικού καλλιτεχνικού πατινάζ, Τατιάνα Ταρασόβα, η προπονήτρια στην οποία ο Αλιεκσέι Γιαγκούντιν οφείλει το ζην και το ευ ζην, ειδικά με την ολυμπιακή νίκη του το 2002 στο Σολτ Λέικ. Ο Πλιούσενκα, βεβαίως, σεσημασμένος ανταγωνιστής του Γιαγκούντιν και δίχως την παραμικρή διάθεση, από τον έναν και τον άλλον, να υποκριθούν ότι ήταν φίλοι ή έστω είχαν καλή θέληση και αμοιβαιότητα τις μέρες της δόξας τους, έριξε άδεια για να πιάσει γεμάτα. Το... ξεκατίνιασμα έπιασε τόπο. Με την Καμίλα Βαλίγεβα και τουλάχιστον ακόμα δύο κοριτσάκια να έρχονται από πίσω, την Ντάρια Ουσατσόβα και τη Μάια Χρόμουκ, η Τρουσόβα φοβήθηκε ότι ήταν... πρώην αθλήτρια. Μόλις πέρυσι ήταν το χρυσό τάλαντο των ρωσικών πάγων και αυτήν την άνοιξη, έστω κι αν δεν έγιναν αγώνες, ένιωσε παρωχημένη. Με λιγότερη από μία διετία να απομένει για τους Αγώνες του 2022, που είναι προγραμματισμένο να γίνουν στο Πεκίνο από τις 4 έως τις 20 Φλεβάρη, η Τρουσόβα είδε ότι δεν επρόκειτο να έχει κάποιο πλεονέκτημα, ώστε να είναι εκείνη που θα διεκδικούσε μία θέση. Ακόμα κι αν αυτή η κατάσταση δεν πρόκειται να αλλάξει εγγυημένα, ήταν η ψυχολογική πίεση που την έκανε να φύγει από την Τουτμπιερίτζε.

Αυτό ήταν αρκετό, για να αναδείξει, κιόλας, ότι ο Μάης δεν πάει στην Τουτμπιερίτζε: αυτόν το μήνα του 2018 η Μιεντβιέντιεβα αποχώρησε και συμφώνησε με τον Καναδό Μπράιαν Όρσερ, με αποτέλεσμα η Τουτμπιερίτζε να δείξει, στην κρατική τηλεόραση, το κινητό τηλέφωνό της, με τα δικά της μηνύματα προς την πρώην πρωταθλήτρια κόσμου που έμειναν αναπάντητα. Τον ίδιο μήνα, η Σερμπακόβα υπέστη έναν φοβερό τραυματισμό, που την έθεσε εκτός για την υπόλοιπη σεζόν, ενώ τον περυσινό Μάιο η Ζαγκίταβα αποφάσισε την αγρανάπαυσή της.

Ο Γεβγκένι Πλιούσενκα με τον προπονητή του, Αλεξέι Μίσιν, έπειτα από την αποχώρηση του Ρώσου πρωταθλητή λόγω ασθένειας από το 'Iceberg Skating Palace' στους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες 2014, Σότσι, Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου 2014 AP PHOTO/IVAN SEKRETAREV

Ο Πλιούσενκα, πάντως, φαίνεται πως έχει τα δικά του οικογενειακά προβλήματα. Πολύ συχνά ανεβάζει βίντεο στο instagram με τον γιο του, Αλιεκσέι, ένα λογικά κατάξανθο παιδάκι, αλλά φημολογείται ότι έχει σύνδρομο Άσπεργκερ, διαταραχή του φάσματος του αυτισμού. Αυτό που απομένει είναι η ανακοίνωση της οικογένειας, καθώς, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η σύζυγός του, Γιάνα Ρουντκόφσκαϊα, φέρεται ειπούσα ότι δεν αντέχει άλλο να κρατιέται μυστικό. Βεβαίως, ελάχιστη σχέση έχει αυτό με τη δουλειά με την Τρουσόβα, συν τοις άλλοις ο 7χρονος υιός μοιάζει να έχει ικανότητες ώστε να ασχοληθεί με το επάγγελμα που έγινε διάσημος ο πατέρας του.

Το πρόβλημα για την Τρουσόβα, εν τέλει, είναι το εξής: ουδείς εξ όσων έχουν φύγει από την Τουτμπιερίτζε έκανε μετά οτιδήποτε. Από τη Γιούλιγια Λιπνίτσκαϊα το 2015, που μάλιστα είχε ως δικαιολογία ότι ήθελε να φτάσει ψηλότερα από εκεί που θα μπορούσε να σταθεί με την τότε προπονήτριά της, έως την Πολίνα Τσούρσκαϊα, τη Μιεντβιέντιεβα και ακόμα και αγόρια, όπως ο Άντιαν Πιτκέιεφ, η συνέχεια δεν δικαίωσε τους αθλητές. Όπως φαίνεται από τα γεγονότα, η Τουτμπιερίτζε στέκεται στα αποτελέσματα και με το επιτελείο της βγάζουν συνεχώς πατινέζ προορισμένες να κατακτήσουν κορυφές. Αλλά δεν είναι κενή συναισθημάτων. Απλώς, προσπαθεί να μην τα ανακατεύει στη δουλειά της. Το δικό της ζήτημα, πρακτικά, είναι ότι οι κορυφές δεν φτάνουν για όλες τις αθλήτριές της και το δεδικασμένο φέρνει την αρχή της παρακμής τους στα 17. Πολύ, μα πάρα πολύ νωρίς.