Η κόρη του Μπομπ Μάρλεϊ έστειλε την Εθνική Γυναικών της Τζαμάικα στο Μουντιάλ
Η Εθνική Γυναικών της Τζαμάικα έχει 'one love' για το ποδόσφαιρο. Η συμμετοχή της Τζαμάικα στο επερχόμενο Παγκόσμιο Κύπελλο Γυναικών έχει ένα λαμπρό αστέρι από πίσω.
Η ιστορία αυτής της ομάδας μοιάζει με ένα ‘Κάν’ το όπως ο Μπέκαμ‘ αλλά με κορίτσια από την εξωτική Τζαμάικα. Πρόκειται για κορίτσια που αποφάσισαν να απεκδυθούν αυτό ακριβώς το στερεότυπο, την ‘εξωτικότητα’, όπως την έχει στο μυαλό του κάθε white boy από την Ευρώπη και να κάνουν αυτό που αγαπούν περισσότερο: να παίξουν μπάλα.
Η Σεντέλα Μάρλεϊ, είχε ακόμα ένα κίνητρο να αναστήσει την εθνική γυναικών της Τζαμάικα. Στο ξημέρωμα του 21ου αιώνα, η τραγουδίστρια, χορεύτρια, μοντέλο, σχεδιάστρια μόδας, ηθοποιός και επιχειρηματίας επιθυμούσε διακαώς να αποδείξει εκεί έξω ότι ο αυτοπροσδιορισμός της δεν τελειώνει στο θρυλικό επίθετο ‘Μάρλεϊ’. Η ‘ανάσταση’ της εθνικής έγινε προσωπικός στόχος. Τα ‘Reggae Girlz’ έπρεπε να υπάρξουν ξανά, για όλα εκείνα τα κορίτσια της Καραϊβικής που δεν φιλοδοξούν να γίνουν Cardi B στη θέση της Cardi B. Η Μάρλεϊ τα κατάφερε. Τα κορίτσια της Τζαμάικα, από την Παρασκευή 7 Ιουνίου, θα συμμετέχουν στο Παγκόσμιο Κύπελλο Γυναικών, που θα γίνει στη Γαλλία.“Είμαστε οι νεοφώτιστοι του τουρνουά. Έχουμε μια ευκαιρία να κάνουμε υπερήφανο το έθνος μας. Το σημαντικότερο για όλους μας σήμερα είναι να συγκεντρωθούμε σε αυτόν τον στόχο, σε αυτήν την αποστολή”, δήλωσε ο προπονητής της ομάδας, Χιού Μένζις.
Θα πιστέψετε ότι η ιστορία αυτής της ομάδας είναι αστεία και γραφική, όπως η ταινία ‘Cool Runnings‘ που αφηγήθηκε τη συμμετοχή των Τζαμαϊκανών σε αγώνες ελκήθρου, στους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 1988. Ας βάλουμε στο mute τους ρέγκε ρυθμούς και ας ξετυλίξουμε τούτο το κουβάρι.
Είναι το 1991 και η γυναικεία ομάδα της Τζαμάικα παίζει για πρώτη φορά ένα επίσημο παιχνίδι, κόντρα στην Αϊτή. Το αποτέλεσμα είναι ισόπαλο και αυτό και μόνο αρκεί για την εκτόξευση. Το 2006, η ομάδα θα χτυπήσει για πρώτη φορά το ‘ταβάνι’ της, τερματίζοντας 4η στο Gold Cup, του Πρωταθλήματος Εθνών της Βόρειας, Κεντρικής Αμερικής και νησιών Καραϊβικής (CONCACAF). Σκέψεις για πληρωμή των παικτριών για τη συμμετοχή τους σε διεθνείς αγώνες, για ‘πριμ’, μένουν μόνο μέσα στα κεφάλια ορισμένων προοδευτικών. Κορίτσια με μπάλα στα πόδια, που δεν έχουν παντρευτεί από τα 18, ούτε γι’αστείο δεν δικαιούνται να αξιώσουν λεφτά.
Η αποτυχία της ομάδας να προκριθεί στο Παγκόσμιο Κύπελλο της χρονιάς που θα ακολουθήσει, αλλά και στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2008 οδηγεί σε σαρωτικές περικοπές στη χρηματοδότηση της ομάδας από την ομοσπονδία. Η εθνική γυναικών γίνεται μια θολή, σχεδόν αόρατη ιδέα και πλησιάζει προς την κατάργηση της.
Κάπου εκεί εμφανίστηκε η Μάρλεϊ, κάνοντας σκοπό της ζωής της, την ανάσταση αυτής της ομάδας. Το 2014, ξεκίνησε μια online καμπάνια στο Indiegogo, με σκοπό την εξεύρεση πόρων για τη χρηματοδότηση των βασικών αναγκών σε αθλητική ένδυση, διατροφή και προπόνηση. Συγκεντρώθηκαν συνολικά περί τα 45.000 ευρώ. Για κάθε ένα ευρώ από την καμπάνια, η 51χρονη κόρη του θρύλου της ρέγκε έδωσε 90, δηλαδή προσέφερε πάνω από 4.000.000 ευρώ. Αμέσως, ένα σημαντικό ‘μαξιλάρι’ ασφαλείας είχε συγκεντρωθεί.
Η ομάδα, αποτελούμενη στην πλειοψηφία της από νεαρά κορίτσια με όνειρο ζωής να φύγουν από τη χώρα και να σπουδάσουν στη Βόρεια Αμερική, έκανε την εμφάνιση της στα προκριματικά της CONCACAF για το Παγκόσμιο Κύπελλο 2019, καταλαμβάνοντας την 3η θέση, πίσω από τις ΗΠΑ και τον Καναδά, που ισοδυναμούσε με πρόκριση στην τελική φάση για πρώτη φορά στην ιστορία. “Δεν είναι επάγγελμα η συμμετοχή στην εθνική ομάδα, είναι σκοπός για εμάς”, υποστήριξε ο Μένζις, ενώ η σέντερ φορ Ολουφολασάντε Ανταμολέκουν, φορώντας τη φανέλα με το προσωνύμιο ‘Sade’, δεν κρύβει την αισιοδοξία της. “Είμαστε το αουτσάιντερ της διοργάνωσης, αλλά πιστεύω ότι μπορούμε να προχωρήσουμε. Με τόση υποστήριξη που έχουμε εισπράξει, έχουμε αυτοπεποίθηση για τη συνέχεια”, υποστήριξε στο Sports Illustrated.
Η πρόκριση της ομάδας πυροδότησε ένα ξέφρενο πανηγύρι αγάπης, που μεταφράστηκε σε πραγματική οικονομική (και όχι μόνο) υποστήριξη. Μια φιλανθρωπική sold-out συναυλία στο Κίνγκστον τον περασμένο Δεκέμβρη, μια καμπάνια τουρισμού, προσκλήσεις για να παίξει φιλικά ματς και να ενισχύσει ακόμα περισσότερο τον ‘κουμπαρά’ της. Η Wisynco και η Sherwin Williams, μια εταιρεία παραγωγής αναψυκτικών και άλλη μια που κατασκευάζει χρώματα, έδωσαν 450.000 ευρώ για τα άμεσα έξοδα της ομάδας. Φυσικά, πίσω από όλα αυτά, ήταν η Μάρλεϊ.
Σήμερα, η Τζαμάικα βρίσκεται στο #53 της παγκόσμιας κατάταξης της FIFA. Την ερχόμενη Κυριακή θα δοκιμαστεί κόντρα στη Βραζιλία (#10), σε ένα γκρουπ που περιλαμβάνει και τις εξίσου δυνατές Ιταλία (#15) και Αυστραλία (#6). Ακόμα και η επίτευξη μιας νίκης δεν θα είναι εύκολη. Οι συνθήκες, όμως, με τις οποίες η Τζαμάικα ρίχνεται στον αγωνιστικό χώρο, όπως και το ηθικό της ομάδας, δείχνουν ότι η κατάληξη δεν θα θυμίζει έλκηθρο με σπασμένα φρένα, όπως το φινάλε του ‘Cool Runnings’.