Η εικονική πραγματικότητα 'έβγαλε' πρώτο τον Χάμιλτον
Oι Ferrari είχαν πάρει το πάνω χέρι στην κόντρα με τη Mercedes, ώσπου το αυτοκίνητο του Φέτελ αντιμετώπισε θέματα και αποσύρθηκε και το Virtual Safety Car επέτρεψε στον Χάμιλτον να περάσει τον Λεκλέρκ. Μετά τον πέρασε και ο Μπότας.
O Λιούις Χάμιλτον επέστρεψε στις νίκες, την ημέρα που 'πήρε' ένα ακόμα ρεκόρ από τα ιστορικά της Formula 1: στο Σότσι ήταν ο ηγέτης για 143η φορά στην καριέρα του και πέρασε πάνω από τον Μίκαελ Σουμάχερ, o οποίος κρατούσε την πρωτιά για 18 χρόνια. Την είχε πάρει από τον Άιρτον Σένα, το 2001, στο Βέλγιο.
► Ο κάτοχος του τίτλου πήρε πόντους για 28ο διαδοχικό αγώνα και 61ο στους τελευταίους 62. Η εξαίρεση ήταν η Αυστρία του 2018.
► Η Mercedes διατήρησε το 100% στη Ρωσία, με το 1-2 (δεύτερος ήταν ο Μπότας) να γίνεται για τέταρτη φορά (2014, 2016, 2018 και 2019).
► Οι οδηγοί της Ferrari είχαν το πάνω χέρι, έως τον 28ο γύρο. Το αυτοκίνητο του Σεμπάστιαν Φέτελ είχε προβλήματα που τον υποχρέωσαν σε έξοδο -και μετά σε απόσυρση. Κατά την έξοδο τέθηκε σε εφαρμογή το Virtual safety car.
Τι είναι το Virtual Safety Car
To VSC προέκυψε, όταν στη Formula 1 χρειάστηκαν έναν πιο άμεσο και ευπροσάρμοστο εργαλείο για να αδρανοποιούν τον αγώνα. Είχε προηγηθεί το έγκλημα με τον Ζουλς Μπιανκί, ο οποίος τον Οκτώβρη του 2014 στο Grand Prix της Ιαπωνίας, έπεσε πάνω σε γερανό που ήταν στην πίστα για να μεταφέρει το αυτοκίνητο του Άντριαν Σούτιλ -είχε χάσει τον έλεγχο ένα γύρο νωρίτερα. Ο Γάλλος πέθανε εννέα μήνες μετά. Ήταν 25. Το Contra.gr είχε γράψει τι πήγε λάθος.
Το εικονικό αυτοκίνητο ασφαλείας ήταν η λύση για τις περιπτώσεις που χρειαζόταν διπλή κίτρινη σημαία (για κάποιο ατύχημα), χωρίς να διακοπεί η ομαλή ροή του αγώνα με την είσοδο του κανονικού αυτοκινήτου και χωρίς την παραμικρή καθυστέρηση. Έκτοτε οι οδηγοί ειδοποιούνται με φωτεινές ενδείξεις και ειδικό βόμβο στα ακουστικά, του οποίου η ένταση αυξάνεται όταν δεν υπακούει ο οδηγός. Σε τι; Μόλις προκύψει το VSC (πάραυτα, μόλις παραστεί ανάγκη) οι οδηγοί πρέπει να 'ρίξουν' ταχύτητα σε αυτήν που έχει αποφασίσει η FIA, αμέσως. Μόλις βγει το VSC στις οθόνες -και τα αυτιά- οι οδηγοί προχωρούν σε μείωση ταχύτητας κατά 30%, μέσω κάθε κομματιού της πίστας (υπάρχουν 20) και 'μετριούνται' μέσα σε αυτά τα κομμάτια τουλάχιστον μια φορά-όπως ειδοποιούνται για το αν είναι πιο γρήγοροι ή πιο αργοί, ώστε να κάνουν τις απαραίτητες ρυθμίσεις, αλλιώς υπάρχει τιμωρία. Αυτή είναι η ζωή των 'πιλότων' έως ότου ανάψει πάλι το πράσινο. Οι οδηγοί ειδοποιούνται μέσα σε 10 με 15'' ότι το VSC πλησιάζει προς το τέλος του -με τη φωτεινή ένδειξη να αναβοσβήνει.
► Όταν είναι το VSC εν ισχύ, απαγορεύεται η είσοδος στα πιτ, εκτός της περίπτωσης που κάποιος οδηγός θέλει να αλλάξει ελαστικά. Πριν το VSC στο Σότσι, ο Λεκλέρκ είχε ήδη πάει για πιτ στοπ και οι Mercedes ήταν σε φουλ ρυθμό. Όταν αυτές πήγαν στα γκαράζ, ο Μονεγάσκος οδηγούσε υπό καθεστώς Virtual Safety Car. Το αποτέλεσμα ήταν να βγει μπροστά του ο Χάμιλτον και να κρατήσει το προβάδισμα έως το τέλος. Aυτά δεν τα λέω εγώ, αλλά η Formula 1 (στο παραπάνω tweet).
► O τίμιος Χάμιλτον, ο οποίος επέστρεψε στο κορυφαίο σκαλοπάτι του πόντιουμ για πρώτη φορά μετά την Ουγγαρία (4/8), ομολόγησε στo Race Fans πως στη Ρωσία η Ferrari είχε καλύτερη στρατηγική, παρ' ότι νίκησαν οι Silver Arrows. Οι Φέτελ και Λεκλέρκ μπήκαν με μαλακή γόμα και οι Χάμιλτον και Μπότας με μεσαία, με τον πρωταθλητή να εξηγεί ότι “η αρχική επιλογή της Ferrari ήταν πιο σωστή, γιατί η μαλακή γόμα ήταν πιο δυνατή από ό,τι περιμέναμε. Εμείς αποφασίσαμε, με την ελπίδα ότι θα μας δοθεί η ευκαιρία να παλέψουμε μαζί τους, σε κάποιο σημείο της πίστας”. Η Mercedes άλλαξε το αρχικό πλάνο, όταν επιβλήθηκε το VSC. “Είχαμε πει πως θα προχωρήσουμε με τη μαλακή γόμα για άλλους 15 γύρους, ώστε όταν αλλάζαμε σε μαλακή θα είχαμε την ευκαιρία μας. Αυτό άλλαξε με το safety car”, πέρασε τον Λεκλέρκ, μετά πέρασε και ο Μπότας τον Μονεγάσκο και είδαμε ό,τι είδαμε στη στέψη.
► Η Ferrari είχε πάλι, εσωκομματικά θέματα. Ο Φέτελ μπήκε με εκρηκτικό τρόπο στον αγώνα, τέτοιο που του επέτρεψε να περάσει τον Χάμιλτον και μετά τον ομόσταυλο του, για να ηγηθεί της διαδικασίας. Η εταιρία εν συνεχεία, έδωσε στον Γερμανό την οδηγία να αλλάξει θέσεις με τον Λεκλέρκ, κάτι που δεν έγινε. Και δεν έγινε 'γιατί ο Σαρλς δεν ήταν αρκετά κοντά, ώστε να μπορεί να γίνει αυτή η αλλαγή', είπε ο Φέτελ, με τον Λεκλέρκ να εξοργίζεται.
Η συμφωνία Λεκλέρκ-Φέτελ που δεν τηρήθηκε από τον Γερμανό
► Μετά το τέλος του αγώνα, ο Φέτελ αποκάλυψε πως υπήρχε συμφωνία μεταξύ των οδηγών της Ferrari και ότι είχαν συζήτηση οι δυο 'πιλότοι' “αλλά προφανώς δεν κατάλαβα κάτι. Το αποτέλεσμα δεν ήταν καλό για εμάς. Θέλαμε τις θέσεις 1-2, αλλά δεν τις πήραμε”. Του ζήτησαν λεπτομέρειες της συμφωνίας. Απάντησε ότι “δεν θέλω να τις μοιραστώ. Ξέρω πως είναι άδικο, γιατί ο κόσμος αξίζει να γνωρίζει. Αλλά δεν ήταν κάτι το τόσο σημαντικό. Μιλήσαμε για την στρατηγική που θα μας επέτρεπε να περάσουμε τον Λιούις. Είχα καλή εκκίνηση, οπότε υπήρχαν κάποιες οption. Δεν θέλω όμως, να πω περισσότερα”.
Ό,τι δεν είπε ο Φέτελ, ο οποίος αποσύρθηκε για πρώτη φορά από τη Γερμανία, το 2018-, το είπε αφεντικό της ομάδας, Ματία Μπινότο. “Η συμφωνία επέτρεπε στον Φέτελ να περάσει τον Χάμιλτον και να 'γλιστρήσει' δίπλα από τον Λεκλέρκ -θα του το έδινε αυτό ο Σαρλς- και και να βγουν τα αυτοκίνητα μας στις θέσεις 1-2, στο τέλους του πρώτου γύρου. Ιδανικά θα άλλαζαν θέσεις στην πορεία”. Δούλεψε, αλλά δεν περίμεναν πως ο Φέτελ θα πάρει προβάδισμα και θα 'χει την ταχύτητα να το διατηρήσει. Στην ερώτηση αν καταλαβαίνει γιατί ο Γερμανός δεν τήρησε το δικό του κομμάτι του deal, είπε ότι “επειδή είχε εξαιρετική εκκίνηση και πέρασε τον Χάμιλτον πολύ γρήγορα, πριν την πρώτη στροφή, δεν του έδωσε ο Σαρλς το χώρο για να βγει πρώτος. Τον κέρδισε”. Τι είχε όμως, να πει ο Λεκλέρκ; “Πρέπει να συνεχίσουμε να εμπιστευόμαστε ο ένας τον άλλον, γιατί προτεραιότητα είναι να κάνουμε ό,τι χρειάζεται η ομάδα”.
► Πέντε αγώνες πριν την ολοκλήρωση της σεζόν, η ιστορία έχει ως εξής:
► Aυτό ισχύει σε επίπεδο οδηγών. Γιατί στους κατασκευαστές η Mercedes δεν έχει αντίπαλο. Είναι στο Νο1 με 571 πόντους. Ακολουθεί η Ferrari με 409 και στο Νο3 είναι η Red Bull Racing Honda, με 311.
► Η Alfa Romeo πέρασε δύσκολο τριήμερο, με τον Κίμι Ραϊκόνεν να τερματίζει στο Νο13 και τον Αντίνιο Τζιοβινάτσι στο Νο15. Ο τελευταίος έγινε 'σάντουιτς' μεταξύ των Ντάνιελ Ρικιάρντο και Ρομέιν Γκροζάν, στον πρώτο γύρο. “Δεν ξέρω αν ο Ντάνιελ είχε δει πως έχω τον Ρομέιν στην εξωτερική. Προσπάθησα να αποφύγω τη σύγκρουση, αλλά δεν κατέστη δυνατό'”. Τα άλλα δυο 'κομμάτια' του σάντουϊτς, τέθηκαν εκτός.
► Ο Γκροζάν αποσύρθηκε για έβδομη φορά, στη φετινή σεζόν. Κρατά το ρεκόρ (φευ). Ουδείς άλλος έχει εγκαταλείψει περισσότερες από τέσσερις φορές, στην τρέχουσα περίοδο.
► Συγκριτικά βέβαια, με την Williams, η Alfa Romeo ήταν κυρία. Η βρετανική εταιρία είδε τον Τζορτζ Ράσελ να εγκαταλείπει με μηχανικό πρόβλημα (εκείνος έστριψε το τιμόνι, αλλά το αυτοκίνητο συνέχισε να πηγαίνει ευθεία) και αμέσως απέσυρε και το αυτοκίνητο του Κούμπιτσα, για να σώσει κομμάτια των μονοθέσιων για τις επόμενες υποχρεώσεις.
► O Άλεξ Αλμπόν έκανε τον πιο εντυπωσιακό αγώνα -μετά τους οδηγούς που ανέβηκαν στο βάθρο-, καθώς ξεκίνησε από την pit lane -εξαιτίας μιας σύγκρουσης που είχε το Σάββατο 28/9- και τερμάτισε πέμπτος. Αυτή ήταν η τέταρτη εμφάνιση του ως οδηγός της Red Bull. Ήταν και η τέταρτη φορά που μπήκε στην πρώτη εξάδα.
► Ο συμπαίκτης του, Μαξ Φερστάπεν, ο οποίος έγινε 22, άρχισε ένατος -έφαγε ποινή πέντε θέσεων- και τελείωσε 4oς.
► Η McLaren είδε και τους δυο οδηγούς της να φτάνουν στο τέλος της διαδρομής. Ο Κάρλος Σάινθ ήταν 6ος και ο Λάντο Νόρις 8ος. Για πρώτη φορά από το 2014, η ομάδα ξεπέρασε τους 100 πόντους. Αυτή ήταν η τελευταία χρονιά της εταιρίας με μηχανές Mercedes. Μετά άλλαξε σε Honda. Από το 2021 θα γυρίσει στους Γερμανούς, γιατί θέλει να γίνει διεκδικήτρια.