H πιο γρήγορη Formula 1 της ιστορίας αρχίζει Παρασκευή και 13
Αυτή δεν είναι η χρονιά της επανάστασης, αλλά της εξέλιξης. Ή τουλάχιστον έτσι προμοτάρει η Formula 1 τη σεζόν που αρχίσει την Παρασκευή. Την Παρασκευή έχουμε 13 του μήνα (Μαρτίου).
Ένα χρόνο πριν ανανεωθεί εκ βάθρων η Formula 1, με την επιβολή salary cap (δεν θα δίνει ο καθένας όσα έχει, αλλά όλοι -περίπου- τα ίδια ποσά) και μια σειρά αλλαγών στους κανονισμούς που αφορούν τα πάντα (από τη μηχανική λειτουργία, την εμφάνιση έως την ασφάλεια) η σεζόν που θα αρχίσει αυτήν την εβδομάδα αναμένεται να είναι το πιο γρήγορο πρωτάθλημα μονοθέσιων, στην ιστορία.
Η F1 αποφάσισε να ακολουθήσει την 'επιστημονική προσέγγιση' σε ό,τι αφορά τον κορονοϊό και για αυτό επέλεξε να προχωρήσει κανονικά με την πρεμιέρα του νέου παγκοσμίου πρωταθλήματος, αυτήν την εβδομάδα στη Μελβούρνη. Σύμφωνα με την επίσημη τοποθέτηση της διοργανώτριας αρχής “η ασφάλεια των ανθρώπων μας είναι προτεραιότητα πάντα. Η F1 είναι σε καθημερινή επικοινωνία με τους επίσημους οργανισμούς υγείας και κάθε οικοδεσπότης οφείλει να τηρεί τις συμβουλές και τα μέτρα”. Δομήθηκε έτσι, ένα σύστημα συνεχόμενων ελέγχων, με ειδικά διαμορφωμένους χώρους για όσους τυχόν παρουσιάσουν σύμπτωμα.
Εξέλιξη: την Τετάρτη 11/3 ανακοινώθηκε πως τρία μέλη ομάδων (ένα της McLaren και δυο της Haas) έχουν απομονωθεί, μέχρι να βγουν τα αποτελέσματα των εξετάσεων στις οποίες υποβλήθηκαν. Επίσης, ο αγώνας στο Μπαχρέιν θα γίνει χωρίς κόσμο.
Οι ομάδες και οι 'πιλότοι' βρίσκονται ήδη στην Αυστραλία, με τα νέα αυτοκίνητα να παρουσιάστηκαν στις δοκιμές της pre season, των έξι ημερών, στη Βαρκελώνη. Αντιλαμβάνεσαι πως ό,τι ισχύει με τα 'φιλικά προετοιμασίας' κάθε άλλου σπορ, ισχύει και με αυτό: είναι μια κάποια ένδειξη. Όχι αυτό που όντως, θα δούμε φέτος. Κάτι που θα επηρεαστεί και από διάφορες άλλες παραμέτρους. Όπως;
✔ Yπάρχουν δυο νέα πρόσωπα. Το εξής ένα
Ο Εστεμπάν Οκόν ήταν στην Indian Wells που μετά έγινε Racing Point, ιδιοκτησίας Λόρενς Στρολ, με τον γιο του Λανς (μέλος της ακαδημίας της Ferrari από το 2010 έως το 2015) να παίρνει τη θέση του Γάλλου, που πέρυσι ήταν 'αναπληρωματικός' στη Mercedes. Φέτος επιστρέφει ως το συνεταιράκι του Ρικάρντο στη Renault. Ως εκ τούτου, το μόνο νέο πρόσωπο του φετινού grid είναι ο Νικολά Λατιφί, δευτεραθλητής πέρυσι της Formula 2. Έγινε ο παρτενέρ του Τζορτζ Ράσελ στη Williams. Αυτή είναι η ομάδα που 'χει το μικρότερο μέσο όρο οδηγών (o Λατιφί είναι 24 και ο Ράσελ 22).
✔ Yπάρχει ένα rebranding -που λένε και στο χωριό μου
Η Τoro Rosso έγινε Alpha Tauri, με τη Red Bull να εμπλουτίζει τους τρόπους που μπορείς να γράψεις 'ταύρος' σε όλες τις γλώσσες, για να εστιάσει στη γραμμή με ρούχα που διαθέτει πια ο κολοσσός. Άλλαξαν τα logos και τα χρώματα, αλλά και το αυτοκίνητο που είναι πιο επιθετικά σχεδιασμένο και εντυπωσίασε τους οδηγούς και τους ανταγωνιστές.
✔ Υπάρχει μια 'κόπια'
Η Racing Point άφησε τις περυσινές δοκιμές, γύρισε στο ροζ και όπως σχεδίαζε τα νέα αυτοκίνητα 'πήραμε ό,τι ξέραμε πως λειτουργεί καλά, καθώς δεν θέλαμε να ρισκάρουμε', όπως είπε εκπρόσωπος της ομάδας, στο επίσημο κανάλι της F1 στο YouTube. Ήταν η απάντηση στην ερώτηση 'το αυτοκίνητο σας μοιάζει πολύ με αυτό που 'χε πέρυσι η Mercedes'. Στο ίδιο video θα ακούσεις και ότι 'ο Σέρχιο Πέρεθ έχει πια, το αυτοκίνητο που τον βοηθά να δείξει το ταλέντο του'. Στόχος είναι να μην επαναληφθεί το περυσινό 'μια κρύο, μια ζέστη'. Να υπάρχει συνέπεια.
✔ Εκ των 20 οδηγών που θα 'τρέξουν' φέτος, μόνο οι τέσσερις έχουν συμβόλαιο και για το 2021
Οι Εστεμπάν Οκόν (Renault), Σέρχιο Πέρεθ (Racing Point), Μαξ Φερστάπεν (Red Bull) και Σαρλς Λεκλέρκ (Ferrari) είναι οι μόνοι που δεν αγχώνονται για τις θέσεις τους. Όλοι οι άλλοι έχουν συμβόλαια που ολοκληρώνονται φέτος. Αρχής γενομένης από το δίδυμο των πρωταθλητών, Λιούις Χάμιλτον και Βάλτερι Μπότας. Ο Βρετανός μπορεί να ισοφαρίσει τον Μίκαελ Σουμάχερ, σε ό,τι αφορά τους τίτλους (ο μεν έχει 7 ο δε 6), όπως μπορεί να 'πάρει' από το θρύλο το ρεκόρ πρωτιών (ο Σουμάχερ αποσύρθηκε με 91, ο Χάμιλτον έχει 84).
Ακολουθεί ο Σεμπάστιαν Φέτελ, ο οποίος δεν αποκλείεται να αποσυρθεί στο τέλος της σεζόν -πολλώ δε, αν τον ξανανικήσει ο Λεκλέρκ. Περισσότερες πιθανότητες συγκεντρώνει το 'αντίο' του Κίμι Ραϊκόνεν, ο οποίος έχει την ευκαιρία να φύγει και ως ρέκορντμαν: αν παρουσιαστεί σε 11 αγώνες, θα 'πάρει' το ρεκόρ των περισσότερων εκκινήσεων από τον Μπαρικέλο (σταμάτησε στις 322 με τον Φιλανδό να 'χει 312).
Πίσω στις θέσεις που 'παίζονται', είναι μια της Red Bull (φέτος θα την έχει ο Άλεξ Αλμπόν), μια της Racing Point (Λανς Στρολ -γιος του ιδιοκτήτη της ομάδας), μια της Renault (Ντάνελ Ρικάρντο), δυο της ΜακΛάρεν (Λάντο Νόρις, Κάρλος Σάινθ), δυο της Alfa Romeo (Ραϊκόνεν και Αντρέα Τζιοβινάτι), δυο της Alpha Tauri (πρώην Τoro Rosso, με οδηγούς τους Ντανιίλ Κβιάτ και Πιέρ Γκασλί) και η γενικότερη ύπαρξη της Haas, με τον ιδιοκτήτη Τζιν Χας να 'χει πει πως οι πρώτοι αγώνες θα κρίνουν τη δέσμευση του προς την ομάδα που 'χει στη Formula 1. Σε κάθε περίπτωση, τα συμβόλαια των Κέβιν Μάγκνουνσεν και Ρομέιν Γκροζάν επίσης, λήγουν.
✔Το καλεντάρι του 2020 έχει τον αριθμό ρεκόρ των 22 αγώνων
Τα 70α γενέθλια της διοργάνωσης αφορούν επτά back to back αγώνες, με την προσθήκη δυο circuit. Το ένα είναι αυτό του Βιετνάμ που θα γίνει η 34η χώρα που έδωσε πίστα στη F1. Πήρε τα καλύτερα 'κομμάτια' άλλων σιρκουί και έφτιαξε αυτό που θα παρουσιάσει στις 5/4, στην πρώτη παρουσία της χώρας. Στο πρόγραμμα επέστρεψε το Zandvoort circuit, στην Ολλανδία, χάριν της Verstappenmania (3/5). Ανανεώθηκαν τα συμβόλαια με Αυστραλία, Μεγάλη Βρετανία, Ισπανία, Αζερμπαϊτζάν, Μεξικό και Ιταλία.
Ιδού λοιπόν, τι μας περιμένει -δηλαδή τι τους περιμένει.
15/3 Αυστραλία (Μελβούρνη)
22/3 Μπαχρέιν (Σακχίρ)
5/4 Βιετνάμ (Χανόι)
*19/4 Κίνα (Σανγκάη)
3/5 Ολλανδία (Ζάντβουρτ)
10/5 Ισπανία (Μπαρτσελόνα)
24/5 Μονακό (Μόντε Κάρλο)
7/6 Αζερμπαϊτζάν (Μπακού)
14/6 Καναδάς (Μόντρεαλ)
28/6 Γαλλία (Λε Καστεγιέ)
5/7 Αυστρία (Σπίλμπεργκ)
19/7 Μεγάλη Βρετανία (Σίλβερστόουν)
2/8 Ουγγαρία (Βουδαπέστη)
30/8 Βέλγιο (Σπα-Φρανφοσάμπ)
6/9 Ιταλία (Μόντσα)
20/9 Σιγκαπούρη (Σιγκαπούρη)
27/9 Ρωσία (Σότσι)
11/10 Ιαπωνία (Σουζούκα)
25/10 ΗΠΑ (Όστιν)
1/7 Μεξικό (Μέξικο Σίτι)
15/11 Βραζιλία (Σάο Πάουλο)
29/11 Άμπου Ντάμπι (Γιάς Άιλαντ)
*έχει αναβληθεί
✔ H Mercedes συνεχίζει ως η καλύτερη
H oμάδα που πήρε το πρωτάθλημα το 2009 (Red Bull) ξόδεψε 178.560.000 ευρώ. Αυτή που το πήρε πέρυσι (Mercedes) επένδυσε 320.000.000 ευρώ. Τα ποσά αυτά δεν αφορούν μόνο τους μισθούς των οδηγών και τα αυτοκίνητα, αλλά και τα έξοδα του ερευνητικού πεδίου που έχει να κάνει με την εξέλιξη. Από ό,τι φάνηκε στη Βαρκελώνη, τα αυτοκίνητα της Mercedes εξακολουθούν να είναι τα καλύτερα, με τη διαφορά ωστόσο από το δεύτερο (που προς το παρόν δεν είναι η Ferrari, αλλά η Red Bull) να μην είναι χαοτική, κάτι που ίσχυε προ διετίας). Όπως εξήγησε ο αναλυτής της F1 “πέρυσι το αυτοκίνητο δεν κυριάρχησε απόλυτα, έδειξε να 'χει αδυναμίες και χρειάστηκε η μαεστρία των οδηγών για τον τίτλο. Στην off season έγιναν οι απαραίτητες διορθώσεις”.
✔Oι πρωταθλητές είχαν πάλι το μεγαλύτερο μπάτζετ
Σύμφωνα με το FanSide η Mercedes αύξησε φέτος το μπάτζετ της κατά 17.89% και το έφτασε στα 425.000.000 ευρώ. Στο Νο2 είναι η Ferrari με 406.700.00, στο Νο3 η Red Bull με 390.890.000, μετά είναι το χάος και έπειτα η Renault (238.000.000 ευρώ). Ακολουθούν οι McLaren (236.290.000), Racing Point (165.140.000), Haas (151.960.000), Alfa Romeo (123.850.000), Alpha Tauri (121.220.000) και Williams (115.95.000). Εδώ θα θυμίσω πως το σάλαρι καπ για το 2021 είναι τα 175.000.000 ευρώ!
✔ Ο Σεμπάστιαν Φέτελ μπαίνει στη χρονιά ως ο πιο ακριβοπληρωμένος του 2019
Ο τρόπος που μοιράζει τα χρήματα η Formula 1 στις ομάδες εξαρτάται από την κατάταξη τους, αλλά και την κατάταξη των οδηγών τους -μαζί με τους πόντους που δίνουν. Λογικά λοιπόν, θα έπρεπε να ήταν ο Λιούις Χάμιλτον στο Νο1 της λίστας των πιο ακριβοπληρωμένων. Σύμφωνα με την εκτίμηση του Silly Season ήταν ο Σεμπάστιαν Φέτελ. Και αυτό έγινε γιατί η Ferrari του δίνει πολλά περισσότερα από όσα δίνει η Mercedes στον Χάμιλτον (ο μεν έχει συμβόλαιο για 43.920.000 το χρόνο και ο δε για 27.230.000 -πάντα σε ευρώ).
✔ Η Ferrari ήταν η απογοήτευση των τεστ της προετοιμασίας
Τα στοιχεία όσων έκαναν τα αυτοκίνητα της Scuderia στη Βαρκελώνη έδειξαν ότι υπάρχει ξεκάθαρη απώλεια χρόνου, στις ευθείες, συγκριτικά με πέρυσι. Kαι ξέρεις το γιατί. Ήταν άλλωστε ο λόγος που επιτέθηκαν επτά ομάδες στους Ιταλούς (δεν επιτέθηκαν μόνο οι άμεσοι συνεργάτες τους), ενώ ήταν σε εξέλιξη η preseason. Ο Ματία Μπινότο που παραμένει 'αρχηγός', είπε πως 'η πίεση είναι κίνητρο. Όχι λόγος για δράμα'. Παρεμπιπτόντως, κάλεσε πίσω από τη Williams τον άνθρωποι που είναι υπεύθυνος για το σχεδιασμό και την απόδοση των μονοθέσιων. Ως must μήπως και υλοποιηθεί ποτέ ο στόχος της κατάκτησης του πρωταθλήματος, τέθηκε (και) η αρμονία μεταξύ των οδηγών, που πέρυσι είχαν τα θέματα τους, με τον Φέτελ άλλα να συμφωνεί και άλλα να κάνει, τον Λεκλέρκ να παίζει άμυνα και όταν όλα είχαν κριθεί να πέφτει ο ένας πάνω στον άλλον.
✔ Ο κύριος ανταγωνιστής της Mercedes δεν είναι η Ferrari, αλλά η Red Bull
Η συνεργασία με τη Honda αποδείχθηκε εξαιρετική πέρυσι και φέτος πέρασε στο επόμενο επίπεδο, με τους ειδικούς να λένε πως η Red Bull βρίσκεται στο top of the game της. Ο Μαξ Φερστάπεν έδειξε πέρυσι πως σιγά σιγά ωριμάζει (ή όχι -θα δείξει) ο Άλεξ Αλμπόν ήταν αποτελεσματικός, ως αλλαγή του Γκασλί και για να 'φάει' η Red Bull την πρωτιά από τους Γερμανούς θα χρειαστεί να λειτουργήσουν άψογα αυτοκίνητα και οδηγοί.
✔ Η McLaren είναι χαρούμενη όπως είναι
Η ευχάριστη έκπληξη του 2019 ήταν η McLaren, που τερμάτισε στην τέταρτη θέση. Δηλαδή, στο Νο1 του πρωταθλήματος που δεν αφορά τους τρεις 'μεγάλους'. Ο συνδυασμός των Λάντο Νόρις και Κάρλος Σάινθ αποδείχθηκε 'χρυσός', με το νέο να σέβεται τον -ας πούμε- παλιό και αμφότερους να φτάνουν τις δυνατότητες του αυτοκινήτου στο πικ. Η ομάδα έχει νέο αρχηγό, τον Αντρέας Σάιντλ.
✔Η Renault δύσκολα μπορεί να τα κάνει πιο... ξέρεις τι
Στην πρώτη σεζόν του Ντάνιελ Ρικάρντο στη Renault όλοι αναγνώρισαν το πειραματικό της υπόθεσης. Ουδείς περίμενε τόσο κακή πορεία, με το αυτοκίνητο να είναι απογοήτευση. Φέτος υπάρχουν και προσδοκίες, μετά τις διαρκείς συσκέψεις του Αυστραλού με την ομάδα επί των βελτιώσεων. Το αυτοκίνητο έγινε ξανά μαύρο, ενώ άλλαξε και τεχνικά. Στόχος των Γάλλων είναι 'να δείξουμε πως μάθαμε από τα περυσινά λάθη'. Αλλιώς ο Ρικάρντο θα φύγει.
✔ Η Haas είναι στον γκρεμό
Η πιο νέα ομάδα της F1 (μπήκε το 2016) έκανε πέρυσι τη χειρότερη πορεία της και πλέον απειλείται η ύπαρξη της, με τον ιδιοκτήτη να απαιτεί αποτελέσματα για να κρατήσει τη Haas στο πρωτάθλημα. Και αυτοί επέστρεψαν στα original χρώματα τους, κάνοντας ουκ ολίγες αλλαγές στα μονοθέσια που πέρυσι ήταν κακά. Στην preseason φάνηκε να 'χουν διορθωθεί τα κύρια προβλήματα και στόχος είναι η πρώτη θέση στο midfield -μετά τους κορυφαίους.
✔ Η Alfa Romeo βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο
Αυτή φημολογείται πως θα είναι η τελευταία σεζόν του Κίμι Ραϊκόνεν. Ένα το κρατούμενο. Ο έτερος 'πιλότος' Αντόνιο Τζιοβινάτι καλείται να 'κρατήσει' τη θέση του. Αν συνεχίσει από εκεί που το άφησε στο δεύτερο μισό της περασμένης σεζόν, το πιθανότερο είναι πως θα τα καταφέρει. Η preseason της εταιρίας ήταν αξιοπρεπέστατη.
✔ Να σου πω και μια κουβέντα για την ιστορική Williams
Τα αυτοκίνητα της εταιρίας έδειξαν να είναι σε καλό 'φεγγάρι' στη Βαρκελώνη. Σίγουρα είναι καλύτερα -σε όλους τους τομείς- από πέρυσι. Ενδεχομένως να βοήθησε η πρόσληψη του deputy chief designer της Red Bull -ο οποίος στη συνέχεια πήρε ό,τι του άρεσε από τις υπόλοιπες ομάδες και το έκανε δικό του. Ουδείς ξεχνά πως πρόκειται για ομάδα που πριν λίγα χρόνια είχε pole positions και ανέβαινε σε βάθρα και από εκεί βρέθηκε στο άλλο άκρο. Το θέμα είναι πως έχει την τεχνογνωσία του πώς γίνεται η δουλειά και φέτος δείχνει να 'χει βρει και το σωστό συνδυασμό αυτοκινήτων-οδηγών, με τον απόφοιτο της σχολής Mercedes, Τζορτζ Ράσελ και τον Λατιφί.