Γιατί πέντε αυτοκίνητα της Formula 1 ‘έμειναν’ από λάστιχο
Η SIlverstone αναγκάζει την Pirelli να ερευνήσει το λόγο που τα ελαστικά της πρόδωσαν τα πιο γρήγορα αυτοκίνητα του πλανήτη, μεταξύ των οποίων οι Χάμιλτον και Μπότας και τη λίστα να περιλαμβάνει πολλούς άλλους.
O Γιάννης Ζωιτός έγραψε για τον -νέο- άθλο του Λιούις Χάμιλτον (Mercedes), να τερματίσει πρώτος (για έβδομη, συνολικά φορά) στη Silverstone, με τρία λάστιχα. Να σου δείξω τι είχε απομείνει, μετά τον τερματισμό.
Κάπως έτσι ήταν τα ελαστικά και άλλων μονοθέσιων στην ολοκλήρωση του τέταρτου αγώνα της φετινής σεζόν Formula 1, με τις φθορές να ‘χουν φτάσει κοντά στο 100%, όπως φάνηκε στην ‘αυτοψία’ της Pirelli. Για παράδειγμα, τα μεσαίας γόμας του Γκροζάν ήταν σε αυτήν την κατάσταση, έπειτα από 36 γύρους, όπως και τα σκληρής γόμας που χρησιμοποίησαν άλλοι, μετά 40 γύρους.
Το μπροστινό, αριστερό λάστιχο ήταν ο λόγος που εγκατέλειψε ο Βάλτερι Μπότας (Mercedes) και αυτός που υπέφερε -γενικά- ο Κάρλος Σάινθ (McLaren). Από ό,τι φάνηκε αργότερα, τα ελαστικά ήταν και ο λόγος που είχε σφοδρή σύγκρουση ο Ντανιίλ Κβιάτ. Η Pirelli προφανώς και τέθηκε στο επίκεντρο του προβλήματος και ανακοίνωσε πως θα κάνει έρευνα, ώστε να εντοπίσει τη ρίζα του κακού.
Ο Μάριο Ιζόλα, αφεντικό της εταιρίας των ελαστικών που ‘φορούν’ όλες οι ομάδες, είπε πως δεν είναι πρόχειρος να εξηγήσει τι πήγε λάθος στην υψηλής ταχύτητας, Silverstone. “Σίγουρα, μετά τουλάχιστον 38 γύρους σε αυτήν την πίστα, τα ελαστικά έχουν φθορές. Δεν λέω ότι φταίει η μεγάλη χρήση. Μπορεί να έφταιγαν τα συντρίμμια που υπήρχαν στην πίστα -ας πούμε από το μπροστινό φτερό του Ραϊκόνεν. Όταν είναι φθαρμένο το ελαστικό, η προστασία είναι μηδαμινή, οπότε ακόμα και ένα μικρό κομμάτι από υπολείμματα, στην πίστα μπορεί να το καταστρέψει.
Κάθε λάστιχο έχει μάξιμουμ αριθμό γύρων που μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Ο αριθμός εξαρτάται από το αυτοκίνητο, το πώς έχει στηθεί, το επίπεδο της ενέργειας. Για αυτό δεν μπορώ να δώσω ακριβή αριθμό, για όλους. Αυτό είναι κάτι που θα συζητήσουμε με τη FIA (να τεθεί αριθμός γύρων), όταν βρούμε το πρόβλημα.
Υπήρχαν κι άλλα κατεστραμμένα ελαστικά και για αυτό θα ερευνήσουμε το θέμα, μαζί και όλα τα λάστιχα που χρησιμοποιήθηκαν στους τελευταίους γύρους. Δεν έχουμε πολύ χρόνο στη διάθεση μας, γιατί έρχεται η 70η επέτειος των Grand Prix στη Silverstone σε μια εβδομάδα. Ο στόχος είναι να μπορούμε να πούμε κάτι έως την Τρίτη, το αργότερο”.
Ένα επιπλέον θέμα ήταν η σύγκρουση του Ντανιίλ Κβιάτ, στον 13ο γύρο που υποχρέωσε τις ομάδες να σταματήσουν νωρίτερα του αναμενόμενου -πήγαν στα πιτ και έκαναν αλλαγή ελαστικών-, με συνέπεια να ‘εκβιαστεί’ η πιο μεγάλη χρήση, έως το τέλος. “Οι προβλέψεις μας ήταν πως θα σταματήσουν στον 18ο γύρο, θα έκαναν αλλαγή σε σκληρή γόμα και έτσι θα έμπαιναν στην πίστα για το τέλος. Η δεύτερη είσοδος του Safety Car, στον 13ο γύρο άλλαξε την ιστορία. Κανείς δεν ήθελε να σταματήσει στους δυο τελευταίους γύρους και να ρισκάρει να χάσει τη θέση του”. Και τελικά, τρεις ‘έχασαν’ το λάστιχο.
Nα σου δείξω όμως, και τι έγινε με τον Κβιάτ.
Στο σημείο της πίστας που οι οδηγοί μπορούν να φτάσουν σε μεγάλες, ενδεχομένως τις μεγαλύτερες ταχύτητες (Maggots), ο Ντανιίλ Κβιάτ έπεσε στα προστατευτικά. Όσοι έβλεπαν τον αγώνα, ένα άγχος το ένιωσαν, μέχρι να πει ο οδηγός της Alpha Tauri ‘συγγνώμη’ -και να καταλάβουν όλοι πως είναι καλά. Αργότερα ομολόγησε ότι “έχασα τον έλεγχο. Δεν κοιτούσα την πίστα. Είχαμε κάποια θέματα με το αυτοκίνητο και έπρεπε να αλλάξω διάφορες παραμέτρους στην οθόνη. Το κόκκινο κράσπεδο με έβγαλε τελείως εκτός πορείας. Ήταν κάτι που δεν περίμενα”.
Ο Κβιάτ πήρε πάνω του το ατύχημα, με το replay να δείχνει πως τελικά, έφταιγε το πίσω λάστιχο που ‘χε τρύπα -και είχε χάσει αέρα. “Απογοητεύτηκα, αλλά αυτή είναι η ζωή” κατέληξε. Μετά τη σύγκρουση του Ρώσου, μπήκε στην πίστα Safety Car και όλοι πήγαν για αλλαγή ελαστικών -εξαιρουμένου του Ρομάν Γκροζάν, ο οποίος άκουγε ‘καντήλια’ όλο το τριήμερο. Θα φτάσουμε κι εκεί. Πρώτα πρέπει να δούμε ένα ακόμα αυτοκίνητο που τέθηκε εκτός διαδικασίας, με τρία λάστιχα: ήταν αυτό του Κέβιν Μάγκνουνσεν (Haas), μετά τη σύγκρουση που είχε με τον Αλεξάντερ Αλμπόν (Red Bull).
Ο οδηγός της Red Bull ‘βρήκε’ τον Μάγκνουνσεν, στο τέλος του πρώτου γύρου, όταν ο Δανός ‘απλώθηκε’ αφότου είχε ‘βρει’ κράσπεδο στη γωνία που ‘χε προηγηθεί και ο Ταϊλανδός αποπειράθηκε να πάρει την εσωτερική. Τότε ήταν που μπήκε για πρώτη φορά το Safety Car στην πίστα. Οι stewards χρέωσαν 5” -και δυο πόντους στο δίπλωμα- στον Αλμπόν 5” ‘γιατί έκανε πολύ αργά την κίνηση του’. Στην ανακοίνωση σημείωσαν ότι το σημείο που έγινε ό,τι έγινε είναι ασυνήθιστο για προσπεράσεις, καθώς είναι πολύ δύσκολες. ‘Φάνηκε πως προσπάθησε να σταματήσει την προσπέραση, τελευταία στιγμή’, αλλά δεν γλίτωσε τη σύγκρουση. Ο 24χρονος οδηγός της Red Bull είχε σύγκρουση και στις δεύτερες ελεύθερες δοκιμές -όταν ‘έχασε’ το πίσω μέρος του αυτοκινήτου. Διεκομήσθη για ιατρικό έλεγχο, γιατί είχε ενεργοποιήσει τον αισθητήρα g-force.
Aς πάμε τώρα, στο κεφάλαιο που λέγεται ‘Ρομάν Γκροζάν’ και το πόσες φορές τον έβρισαν αυτό το τριήμερο. Η αρχή έγινε στις δεύτερες ελεύθερες δοκιμές, όταν ‘έκλεισε’ τον Μαξ Φερστάπεν -ο οποίος στη συνέχεια είπε μεταξύ άλλων “blind mohterf…”. Την ίδια ώρα, ο Γκροζάν έλεγε -με σαρκασμό- στο δικό του μηχανικό “προφανώς και έκανα ό,τι έκανα επίτηδες. Τόσο γ… παιδιάστικο”. Αυτό είναι μέρος των τρυφερών λέξεων που χρησιμοποίησε ο ένας για τον άλλον.
Στον αγώνα, ήλθε η σειρά των Ντάνιελ Ρικάρντο και Κάρλος Σάινθ να ‘στολίσουν’ τον Ελβετό. Το πιο χαλαρό που είπαν είναι ότι φέρεται αντιεπαγγελματικά. Οι stewards ετοίμασαν μια προειδοποίηση για τον οδηγό της Haas, για σλάλομ -και επικίνδυνη μανούβρα. Δεν έκριναν πως χρειάζεται να επιβάλουν ποινή. Και για τις δυο περιπτώσεις, ο ‘κατηγορούμενος’ είπε πως δεν παραβίασε τη braking zone -κινήθηκε προ αυτής, οριακά μεν, αλλά προ. Ο Ρικάρντο χαρακτήρισε ύποπτη την κίνηση του Γκροζάν, που απάντησε πως δεν τον νοιάζει τι λέει ο Αυστραλός ‘γιατί του άφησα περισσότερη από τη μισή πίστα’.
Για το τέλος σου άφησα
α) ότι αυτός ήταν ο πρώτος αγώνας της φετινής F1 χωρίς τη Racing Point στις κορυφαίες θέσεις, με τον Λανς Στρολ να είναι 9ος και τον Νίκο Χάλκενμπεργκ που επρόκειτο να αντικαταστήσει τον Σέρχιο Πέρεθ (βρέθηκε θετικός στον Covid-19) να μην μπαίνει καν στην πίστα, λόγω μηχανολογικού προβλήματος στο αυτοκίνητο,
β) την τρίτη θέση του Σαρλ Λεκλέρ (Ferrari), ο οποίος δήλωσε πως ήταν περισσότερες από μια φορές, τυχερός στον αγώνα. “Δεν ήταν εύκολο από την άποψη της στρατηγικής και των ελαστικών, αλλά τα καταφέραμε. Και είμαι χαρούμενος”. Ο Σεμπάστιαν Φέτελ τερμάτισε 10ος, με το αυτοκίνητο του να ‘χει προβλήματα όλο το τριήμερο και
γ) το χουνέρι που έκανε το γκαράζ της Alfa Romeo στον Κίμι Ραϊκόνεν. Δηλαδή, το ‘box box’ που έγινε ‘μείνε έξω, μείνε έξω’ ενώ ο ‘πιλότος’ είχε ήδη βγει από την πίστα. Και προφανώς δεν αντιμετώπισε πολύ ψύχραιμα το μπέρδεμα.