X

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων. Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας ή να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις μας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο.

Ο Βράνιες εκπέμπει SOS με όσα ποστάρει στο Instagram

Το σκάνδαλο που ξέσπασε μεταξύ του πρώην αμυντικού της ΑΕΚ και της Γελένα Καρλέουσα ήταν η λογική συνέπεια μιας γενικότερης συμπεριφοράς που αποτελεί σημείο των καιρών. Ποια ανάγκη μας καλύπτουν τα social media και ποια είναι η ψευδαίσθηση που τα κάνει επικίνδυνα.

Αυτό δεν είναι ένα ακόμα κείμενο για τον Όγκνιεν Βράνιες και το online ξεκατίνιασμα του με τη Γελένα Καρλέουσα. Είναι η αφορμή για να δούμε πώς όλοι μπορούμε να χαθούμε μέσα στον παγκόσμιο ιστό και τη ψευδαίσθηση της ψηφιακής απήχησης, όταν δεν έχουμε καταλάβει ποιοι είμαστε, τι θέλουμε από τη ζωή και ποια είναι η πραγματική ζωή.

Για αρχή, κάνε ένα κλικ στο Ranker και το άρθρο με τίτλο 'Τεράστια fail διάσημων αθλητών στο Twitter'. Υπάρχει ελληνική εκπροσώπηση και η διαπίστωση πως οι περισσότεροι ήξεραν τι έκαναν. Παρ' όλα αυτά, το έκαναν και θα δούμε τους λόγους στη συνέχεια.

Μολονότι πολλοί προχώρησαν σε διαγραφή των ατυχών 'τιτιβισμάτων', δεν την έκαναν αρκετά γρήγορα. Κάτι που ίσχυσε και με τον Βράνιες, παλαιότερα. Τώρα, ας γνωρίσουμε τους πρωταγωνιστές της ιστορίας που απασχολεί εδώ και μια εβδομάδα.

Η Γελένα Καρλέουσα είναι τραγουδίστρια. Από τη Σερβία. Για την ακρίβεια, θεωρείται αυτή που 'χει τη μεγαλύτερη επιρροή εξ όλων των Σέρβων καλλιτεχνών στον 21ο αιώνα. Θεωρείται και η πιο αμφιλεγόμενη προσωπικότητα -όπως αναφέρεται στο Wikipedia.

Το 2002 είχε συνεργαστεί με την Heaven και τον Φοίβο. Eρμήνευσε στα σερβικά, τραγούδια που στη χώρα μας έγιναν γνωστά από τη Δέσποινα Βανδή. Σαν το 'Γεια'.

Σπάνια φωτογραφίζεται με ρούχα και φροντίζει να 'ταΐζει' τους εκατομμύρια ακόλουθους της στο Instagram -από όλα τα Βαλκάνια- με καθημερινά ενσταντανέ. Δεδομένα στα νιάτα της υπήρξε πολύ όμορφη γυναίκα. Πια έχει γίνει σαν κούκλα της Barbie που έχει πάρει στεροειδή -όπως γράφουν στις ΗΠΑ, σε καταστάσεις υπερβολής.

Κατάσταση που αν δεν απατώμαι, από μερίδα ανδρών χαρακτηρίζεται μονολεκτικά ως 'τούμπανο'.

Είχε καταφερθεί εναντίον του Αρκάν (Ζέλικο Ραζνάτοβιτς), τον οποίον ανέφερε και ο Μάρκο Πάντελιτς στη συνέντευξή του στο Contra. Ο Αρκάν ήταν διοικητής της παραστρατιωτικής μονάδας με το όνομα 'Τίγρεις' που διέπραξε εγκλήματα στους πολέμους της Γιουγκοσλαβίας, στο όνομα του σερβικού εθνικισμού. Από πολλούς συμπατριώτες θεωρήθηκε εθνικός ήρωας.

Και μόνο από αυτό το γεγονός -ότι τα έβαλε με τον Αρκάν- είναι απορίας άξιο πώς ασχολείται με τον Βράνιες και δη για το λόγο που ασχολείται μαζί του.

Εν πάση περιπτώσει, σε περίπτωση που έχεις κενό, ο Αρκάν ήταν ψηλά στη λίστα των καταζητούμενων της Interpol, είχε κατηγορηθεί από τον ΟΗΕ για εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας και εκκρεμούσε για χρόνια ένταλμα σύλληψης του από το Ειδικό Δικαστήριο της Χάγης. Εκείνος ζούσε ανενόχλητος στη χώρα του. Δολοφονήθηκε το 2000.

Η Γέλενα τον έβριζε και εν ζωή και μετά το θάνατο του. Η σύζυγος του, Τσέτσα, τής έκανε μήνυμα για συκοφαντία και μετά για προσβολή νεκρού. Η τραγουδίστρια απάντησε με νέα μήνυση και την κατηγορία ότι το ζευγάρι αυτό ευθυνόταν για τη δολοφονία του συντρόφου της, Zoran Davidovic Canda -γνωστού για τις διασυνδέσεις του με το οργανωμένο έγκλημα. Είχε δεχθεί αμέτρητες σφαίρες από επιβάτες αυτοκινήτου που του έκλεισε το δρόμο, το Μάρτη του 2000.

Με τον Canda

Είχε γράψει τα καθέκαστα και στο Facebook και δέχθηκε νέα μήνυση από την Τσέτσα. Αμφότερες πηγαίνουν ακόμα στις δίκες.

Το 2004 είχε παντρευτεί, για λίγους μήνες, τoν Bojan Karić, ανιψιό πολιτικού και επιχειρηματία (Bogoljub Karić) που κατηγορήθηκε για 'ξέπλυμα' και υπεξαίρεση χρημάτων του σερβικού λαού. Σύμφωνα με αρχές, είχε πάρει 21.980.551 δολάρια και τα μετέφερε στη Ρωσία. Αμέσως εκδόθηκε ένταλμα σύλληψης από την Interpol και τη σερβική κυβέρνηση. Το 2016 η υπόθεση 'έκλεισε', γιατί είχε παρέλθει το διάστημα στο οποίο μπορούσε να διωχθεί. Τότε επέστρεψε στη χώρα του.


Με τον Bojan Karić (Kurir).

Σύμφωνα με τη Γέλενα, το γρήγορο διαζύγιο της είχε στοιχίσει ψυχολογικά και οφειλόταν στο ότι δεν την ενέκρινε η πλούσια οικογένεια του γαμπρού που πίστευε ότι θέλει να 'φάει' τα λεφτά του Bojan. Οι haters έλεγαν πως ο σύζυγος την έπιασε να τον απατά, με τον σοφέρ, κάτι που πριν λίγα χρόνια διέψευσε η αδελφή του Bojan.

Η performer συνέχισε τη ζωή της και το 2008 παντρεύτηκε τον Dusko Tosic, διεθνή αμυντικό της Σερβίας που αγωνίζεται στην Κίνα. Τρεις μήνες μετά το ζευγάρι απέκτησε το πρώτο του παιδί. Έχει δύο, τις Αtina και Nika.

To 2015 έγινε γνωστή τοις πάσι, όταν κατηγόρησε την Kim Kardashian πως της 'κλέβει' το στιλ. Έκανε την καταγγελία στο UsWeekly. Για την ακρίβεια, είπε πως οι στιλίστες της Καρντάσιαν εμπνέονται από τη σελίδα που 'χει η Σέρβα στο Instagram.

Κράτα πως κάνει ό,τι μπορεί, για να είναι στα media. Και κάπως έτσι φτάνουμε στο χαμό που έγινε τον πρώτο μήνα του 2019 -και μας ανάγκασε να μάθουμε τη Γέλενα. Η Blic αποκάλυψε πως ο Τόσιτς έκανε 'τσακωτή' τη Γέλενα, όταν έψαξε το κινητό της τηλέφωνο και βρήκε μηνύματα και φωτογραφίες -από συνομιλίες στο Facetime- του Βράνιες: του παίκτη που πήρε τον αριθμό του όταν ο Τόσιτς έφυγε από την Άντερλεχτ.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, εντόπισε τον Βόσνιο και του είπε πως θα ήταν χρήσιμο να μην ξαναενοχλήσει τη σύζυγο του (όχι έτσι ακριβώς, αλλά καταλαβαίνεις). Η Kurir πήρε τη σκυτάλη για να αποκαλύψει πως ο Τόσιτς απατούσε τη Γελένα, με την Sofija Milosevic, ετών 29 και μοντέλο. Που έχει σχέση με τον Adem Ljajic (Άντεμ Λιάλιτς) που παίζει στην Μπεσίκτας -όπου αγωνιζόταν και ο Τόσιτς από το 2015 έως το 2018. Ναι, φέρεται να πήγε με τη σύντροφο συμπαίκτη του.

Είχαν γνωριστεί, λέει, σε εστιατόριο του Βελιγραδίου και σύντομα ήλθαν πολύ κοντά. Κάτι που δεν άρεσε στη Γέλενα και, όπως είχε γραφτεί, κίνησε τη διαδικασία έκδοσης διαζυγίου. Παράλληλα, είχαν αρχίσει οι φήμες για δική της εξωσυζυγική σχέση, με τον Βράνιες που είχε κάνει το πρώτο βήμα -λέει-, με μηνύματα που της έστειλε, έπειτα από συναυλία της.

Όταν 'φούντωσε' το θέμα, το ζευγάρι βγήκε ενωμένο και δήλωσε ότι όλα είναι ανυπόστατες φήμες, πως δεν έχουν πρόβλημα στο γάμο τους και δεν έχουν απειλήσει κάποιον. Η Γέλενα ευχήθηκε μακροζωία και επιτυχία στους εχθρούς τους. Θα έλεγες ήταν κυρία. Όχι για πολύ.

Άπαξ και άρχισε τις αποκαλύψεις ο Βόσνιος παίκτης που είχε φορέσει και τη φανέλα της ΑΕΚ, με λεπτομέρειες όπως ότι για πάρτη του η Γέλενα είχε έλθει στην Αθήνα (και είχαν επισκεφτεί μαζί την Ακρόπολη) ή video με προσωπικές τους στιγμές, η 41χρονη έγινε έξαλλη.

Τόσο που χρησιμοποίησε το αγαπημένο της Facebook για να εκτονωθεί. Μεταξύ των επισημάνσεων που είχε να κάνει, ήταν μια για το μέγεθος του μορίου του Βράνιες, τον οποίον αποκάλεσε και 'μικρό σκουλήκι', πριν τον ενημερώσει ότι δεν θα ξαναπαίξει στην εθνική. Συνόδευσε τον κόλαφο με δυο φωτογραφίες. Στη μια εμφανιζόταν ο Βράνιες να κλαίει και η λεζάντα ήταν " έτσι κλαίει και παρακαλάει να είμαι μαζί του". Η άλλη ήταν από το μόριο, με σχόλιο για το μέγεθος του.

Εδώ θα χρειαστεί να ανοίξουμε μια παρένθεση, για να ασχοληθούμε με όσα λένε ψυχολόγοι για το sexting, τη συνήθεια που από το 2005 έχει τη δική της λέξη, η οποία προέκυψε από το σεξ και το γράφω (texting), ανάμεσα σε ενήλικες που δεν είναι απαραίτητα δεσμευμένοι μεταξύ τους.

Η πρώτη σημείωση είναι νομικής φύσεως: η δημοσίευση/διαμοίραση περιεχομένου, γραπτού ή φωτογραφίας ή video, χωρίς τη συγκατάθεση του ατόμου στο οποίο ανήκει, είναι παράνομη. Και διώκεται, αφότου όμως έχει γίνει η ζημιά στο βαθμό που σε κάποιες περιπτώσεις οδηγεί σε αυτοκτονικές τάσεις. Το ποσοστό εν τω μεταξύ, του sharing ήταν και παραμένει μεγάλο.

> Έρευνα του Drexel University που παρουσιάστηκε τον Αύγουστο του 2018, στο ετήσιο συνέδριο της American Psychological Association, ενημέρωσε πως το sexting μέσα σε σχέση, αυξάνει το επίπεδο ικανοποίησης.

Όσο για τους αδέσμευτους, το 26% είπαν πως το sexting έστειλε στα τάρταρα τη σεξουαλική τους ικανοποίηση. Φάνηκε πως προτιμάται από ανθρώπους με κοινωνικό άγχος, όταν θέλουν να επικοινωνήσουν σεξουαλικά.

> Έρευνα του 2016 εξήγησε πως τα άτομα με υψηλή αυτοπεποίθηση παρουσιάζουν μειωμένες πιθανότητες να κάνουν sexting.

>Έρευνα του ίδιου χρόνου, που έγινε στην Ιταλία, με ζητούμενο να διαπιστωθεί αν το sexting συνδέεται με ψυχολογική θλίψη και εκβιαστικά ραντεβού, ενημέρωσε ότι α) είναι περισσότεροι αυτοί που λαμβάνουν από αυτούς που στέλνουν, β) το 12.5% μοιράζεται χωρίς συγκατάθεση το υλικό και γ) αυτοί που κάνουν υπερβολική χρήση συνδέονται σε ένα μεγάλο ποσοστό είτε με θύματα, είτε με δράστες βίας σε σχέσεις.

Οι άνδρες παίρνουν πρωτοβουλίες, oι γυναίκες ανταποκρίνονται σε σχετικά αιτήματα

Σε άρθρο του Psychology Today, για την ανάγκη που νιώθουν κάποιοι να στέλνουν φωτογραφίες με τα γεννητικά τους όργανα, μπορείς να διαβάσεις ότι " οι άνδρες είναι κυρίως αυτοί που φωτογραφίζουν και προωθούν τα γεννητικά τους όργανα, χωρίς να τους το 'χει ζητήσει κάποιος. Οι γυναίκες το κάνουν συνήθως κατόπιν αιτήματος και αυτό δείχνει τη διαφορά στον τρόπο προσέγγισης των δυο φύλων. Επιπροσθέτως, μια τέτοια πρωτοβουλία από γυναίκες μεταφράζεται συνήθως στο ότι είναι 'φθηνές'. Μεταξύ των ανδρών, μια τέτοια στιγμή δεν θεωρείται πρόβλημα".

Ένας από τους λόγους που ωθεί έναν άνδρα να προβεί σε τέτοια φωτογράφιση και αποστολή είναι γιατί συνήθως υπάρχει ο φόβος της απόρριψης. Αυτή η τακτική βοηθά στην προέγκριση, ούτως ώστε να μην έχουν κάτι να τους φοβίζει στο εκ του σύνεγγυς.

Έρευνα του YouGov σε δείγμα 2.302 ενηλίκων ενημέρωσε πως το 53% των millennials γυναικών (γεννημένων μετά τα μέσα του '90) έχουν δεχθεί dick pic. Ποσοστό που στις ηλικίες από 35 έως 54 είναι 35% και σε ηλικίες από 55 χρόνων και μετά 8%. Το 27% εξ όσων έχουν λάβει έχουν στείλει και κάτι αντίστοιχο. Το 60% εξ όσων έλαβαν δεν είχαν διατυπώσει σχετική επιθυμία.

Το 20% των ανδρών που ρωτήθηκαν έκανε τικ στην επιλογή "δεν ξέρω/δεν απαντώ". Το 34% ομολόγησε πως έχει κάνει την αποστολή αφότου τους ζητήθηκε και το 24% ότι έστειλαν δίχως να υπάρχει κάποιο αίτημα.

Αυτό το ποσοστό αντιστοιχεί σε 1 στους πέντε άνδρες. Πάνω από τους μισούς είπαν πως κάνουν την αποστολή, με την ελπίδα ότι θα 'χουν θετική απόκριση

Στη Journal of Sex Research δημοσιεύτηκε τον Ιούνιο του 2016 έρευνα του Indiana University–Purdue University Fort Wayne που κατέληξε στο ότι όσοι στέλνουν γυμνές φωτογραφίες/videos νιώθουν ανασφάλεια, μεγάλη φοβία για αρνητική αξιολόγηση.

Ουκ ολίγες έρευνες σε όλον τον πλανήτη έχουν καταλήξει στο ότι το sexting είναι αποτέλεσμα της πιεστικής εξωτερικής πραγματικότητας που γίνεται πιο απλή, μέσω του διαδικτύου που δεν έχει απαιτήσεις.

Σύμφωνα με έρευνα του Michigan University, ένα μικρό ποσοστό (2%) είναι μόνο αποστολείς, ενώ υπάρχει και ένα 12.6% που μόνο λαμβάνει. Φυσικά, υπάρχει και ποσοστό (39%) sexting που γίνεται δίχως τη συναίνεση και των δυο πλευρών, γεγονός που σύμφωνα με τρεις έρευνες που έγιναν το 2012 έχουν πιθανές επιπτώσεις στη ψυχική υγεία.

Τώρα που έγραψα 'ψυχική υγεία'.

Η Γέλενα και ο Βράνιες έχουν παρανομήσει, δημοσιεύοντας προσωπικά δεδομένα άλλων χωρίς συγκατάθεση. Όπως παρανόμησαν και τα media που δημοσίευσαν φωτογραφίες πορνογραφικού περιεχομένου της Γέλενα, χωρίς τη συγκατάθεση της " παραβιάζοντας το άρθρο 78 του νόμου για τα media και τις δημόσιες πληροφορίες".

Το ότι είχαν βάλει 'warning 18+' μάλλον δεν βοήθησε. Στη δεύτερη περίπτωση, όπως ενημέρωσε το mondo.rs, το Υπουργείο Πολιτισμού της Σερβίας κίνησε νομικές διαδικασίες εναντίον των εντύπων για πλημμέλημα.

Η ιστορία όμως δεν τελείωσε. Καθημερινά υπάρχουν απαντήσεις του ενός στον άλλον. Οι πιο πρόσφατες θέλουν αντεπίθεση του Βράνιες, με δημοσίευση γραπτού μηνύματος που του είχε στείλει η Γέλενα με πράγματα που ήθελε να του κάνει, όταν βρεθούν. Αν σκεφτείς πως μεταξύ τους αντάλλαζαν περί τα 40 γραπτά μηνύματα τη μέρα, θα αντιληφθείς ότι η συνέχεια θα είναι μεγάλη. Ξεκάθαρα και οι δυο πρωταγωνιστές έχουν θέματα με την ψυχική τους υγεία.

Η Γέλενα ζήτησε βοήθεια (εξήγησε πως ο Βόσνιος την απειλεί, αν δεν ενδώσει), αφότου είχε ποστάρει γυμνή φωτογραφία του Βράνιες. Θυματοποιήθηκε, αφού προηγουμένως έγινε θύτης. Δήλωσε θιγομένη, αφού έθιξε. Ο Βράνιες κατάφερε να μπλέξει και σε άλλο σκάνδαλο, ενόσω έτρεχε αυτό με τη Σέρβα.

Πόσταρε φωτογραφία με φίλους του, έγραψε " ανταλλάσσουμε χειραψίες στην Μπάνια Λούκα" που είναι στίχος ενός εθνικιστικού τραγουδιού, με τίτλο 'Ne volim te Alija' του Baja Mali Knindza, πρώην στρατιωτικού και μετέπειτα συνθέτη/τραγουδιστή, γνωστού για τους ξενοφοβικούς στίχους των τραγουδιών του.

Στο συγκεκριμένο τραγούδι, εξέφρασε τη δυσαρέσκεια του για τον Alija Izetbegović, τον πρώτο πρόεδρο της ανεξάρτητης Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, που οδήγησε τη χώρα στον πιο αιματηρό πόλεμο της Ευρώπης, μετά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Το τραγούδι αναφέρει, " δεν σε συμπαθώ, γιατί είσαι Bosniak (σ.σ. νοτιοσλαβικό έθνος), διέλυσες ένα ειρηνικό όνειρο και μακάρι να πνίγονται κάθε μέρα στον ποταμό Drina, εκατοντάδες από τους μουτζαχεντίν σου" .

Όπως συνηθίζει να κάνει ο Βράνιες, αφότου οι ακόλουθοι τον κατακεραύνωσαν προχώρησε στο delete. Toν περασμένο Αύγουστο, όταν πόσταρε Instagram Story με παιδιά να επιδεικνύουν τα γεννητικά τους όργανα, γράφοντας 'Gate 7' και χαμογελαστά emoji.

Ένα μήνα μετά, ανήμερα της πέμπτης επετείου από τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα, ανήρτησε αντιφασιστικό μήνυμα.

Το Νοέμβριο είχε ποστάρει φωτογραφία από τα επεισόδια του ΟΑΚΑ, στο ματς της ΑΕΚ με τον Άγιαξ και πιο συγκεκριμένα τη στιγμή που μολότοφ 'έσκασε' μπροστά στους φιλάθλους του 'Αίαντα', ομάδα που είναι αδελφοποιημένη με την Άντερλεχτ στην οποία αγωνιζόταν. Πληροφορία που του διέφευγε.

Oι οπαδοί της Άντερλεχτ απαίτησαν να φύγει από την ομάδα. Τότε απενεργοποίησε το προφίλ του. Φυσικά, υπήρχαν print screen.

Η ομοσπονδία της Βοσνίας καταδίκασε αυτό το ποστ και διαχώρισε τη θέση της, από τα πιστεύω του 29χρονου που έχει ως tattoo τον Momcilo Dujic, Γιουγκοσλάβο πολέμαρχο που είχε συνεργαστεί με τους Ναζί, στο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Tη βλέπεις την παράνοια, έτσι; Ή τουλάχιστον βλέπεις το ελλιπές της γνώσης, σε αυτά που βγάζει προς τα έξω.

Φαντάσου τι γίνεται στο κεφάλι του.

" Τα μηνύματα και ο τρόπος που εκφράζεται δεν συνάδουν με το πνεύμα των αξιών που υπερασπίζεται η ομοσπονδία, ούτε με έναν πραγματικό αθλητή. Η συμπεριφορά του, εκτός του γηπέδου, είναι απαράδεκτη", μπορούσες να διαβάσεις στο δελτίο Τύπου.

Για το 'Welcome to Hell' τιμωρήθηκε με οκτώ μήνες αποκλεισμού. Φυσικά και δεν έβαλε μυαλό.

Όλα αυτά μαζί, έχουν ως συνέπεια το δημοσίευμα της Πέμπτης 17/1 που θέλει την Άντερλεχτ να έφτασε στα όρια της με τον Bόσνιο και να αναζητά λύση στο πρόβλημα. Δηλαδή, ομάδα να δώσει τον παίκτη που είχε υπογράψει για 3.000.000 ευρώ. Η ομάδα διευκρίνισε πως δεν τον αμφισβητεί ως ποδοσφαιριστή.

Το γενικότερο φαινόμενο των αυτοκαταστροφικών τάσεων αθλητών στα social media

Οι γεννημένοι από τα μέσα της δεκαετίας του '90 έως τα μέσα του 2000 ανήκουν στη Generation Z (όνομα που ανήκει στη USA Today) και είναι αυτοί που 'χουν τη μεγαλύτερη εξοικείωση με την τεχνολογία και τα social media, αφού τα 'χαν πρόχειρα από τότε που γεννήθηκαν. " Νιώθουν συνδεδεμένοι με το Internet. Το 41% περνά τουλάχιστον τρεις ώρες την ημέρα στο διαδίκτυο, για λόγους που δεν αφορούν τη δουλειά ή το σχολείο. Αριθμός που το 2004 ήταν 22%" . Σύμφωνα με το Pew Research Center, " τα 2/3 των εφήβων έχουν πρόσβαση σε smartphone και το 24% είναι διαρκώς στο διαδίκτυο" .

Δεν απολαμβάνουν το διαρκές engagement με τα social media, αλλά το θεωρούν υποχρεωτικό για να έρχονται σε επαφή με τους φίλους και τον κόσμο εκεί έξω, για να ισχυροποιούν δεσμούς και να δημιουργούν νέους. Το πιο ενδιαφέρον είναι πως έρχονται σε επαφή με ανθρώπους που δεν θα γνώριζαν στον πραγματικό κόσμο και μπορούν να δημιουργήσουν μια διαφορετική ταυτότητα. Αυτή που τους βολεύει ή που θα ήθελαν να είναι η πραγματική.

Έρευνες που δημοσιεύτηκαν το 2017 έδειξαν ότι η ψηφιακή ζωή σχετίζεται με μοναξιά, άγχος και ευαισθησίες αυτών των ανθρώπων. Όπως και ότι τα κορίτσια επηρεάζονται περισσότερο από τα αγόρια. Σίγουρα υπάρχει επαφή με περισσότερη πληροφορία, αλλά και κίνδυνοι όπως το cyberbullying και η δυνατότητα που 'χει όποιος θέλει, να παρακολουθεί τη ζωή τους σε live μετάδοση. Αν θες, δες το 'You' στο Netflix.

Έχε υπ' όψιν σου πως πια άνθρωποι παθαίνουν κατάθλιψη, γιατί δεν είναι δημοφιλείς στα social media, γεγονός που 'χει συσχετιστεί με την αύξηση αυτοκτονιών εφήβων στις ΗΠΑ.

Πάμε τώρα, και στους αθλητές που γεννήθηκαν στην τεχνολογική αυτή εποχή και έμαθαν από νωρίς πως ό,τι ποστάρουν, μπορεί να γυρίσει σε μπούμερανγκ. Όπως οι έφηβοι, έτσι και οι επαγγελματίες αθλητές φέρονται να πιστεύουν πως έχουν ανοσία σε ό,τι αφορά τα άσχημα πράγματα. Ώσπου διαπιστώνουν ότι δεν έχουν, συνήθως με πολύ άσχημο τρόπο.

O προμετωπιαίος φλοιός είναι το μέρος του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνο για την επίλυση των προβλημάτων. Αυτός δεν αναπτύσσεται πλήρως έως τα 25. Εξ ου και η ψυχολογική παρόρμηση να κάνουν το λάθος, παρ' ότι ξέρουν πως είναι λάθος.

" Οι νέοι συνηθίζουν να δημοσιεύουν όλη τους τη ζωή πια, στα social media. Στο μυαλό τους ισχύει πως αν δεν ποστάρουν κάτι, δεν έχει συμβεί. Κάποιες φορές αυτό είναι μια συζήτηση με τους φίλους τους. Άλλη μια φωτογραφία " , εξηγεί εκπρόσωπος της εταιρείας #SocialShool4EDU που δουλεύει με σχολεία για την εκμάθηση της σωστής διαχείρισης των social media. Τονίζει πως “δεν σκέφτονται πως ό,τι βάλεις στο Internet, θα υπάρχει για πάντα”.

Και η λύση στο πρόβλημα δεν είναι τα συνεχόμενα 'μη'. Δεδομένα τα social media παίζουν μεγάλο ρόλο στη ζωή μας. Άρα η λύση δεν είναι η αποχή. Είναι η σωστή χρήση. Γιατί μπορούν να γίνουν πλατφόρμα του κάθε αθλητή, να γίνει η αλλαγή που θέλει να δει σε ουσιαστικά, κοινωνικά ζητήματα. Αντί να είναι το μέσο στο οποίο καταστρέφονται ζωές, όπως στην περίπτωση του Βράνιες.

Επικοινωνήσαμε με τον Κώστα Πελεχρίνη, καθηγητή στο University of Pittsburgh που έχει ερευνήσει το πώς η χρήση των social networks δείχνει το χαρακτήρα κάθε χρήστη, για να ερμηνεύσει το φαινόμενο του Βόσνιου.

Η άποψη μου είναι πως τα social media είναι και ευχή και κατάρα. Ευχή γιατί μπορεί ένα αθλητής να χρησιμοποιήσει την πλατφόρμα για social change (πχ. awareness σε κοινωνικά ζητήματα) και κατάρα διότι μπορεί να γίνει η καταστροφή του

" Είναι τόσο άμεσο μέσο δικτύωσης που ικανοποιεί το instant gratification instic (ένστικτο άμεσης ευχαρίστησης) που έχουμε ως άνθρωποι. Κάνουμε post κάτι και βλέπουμε αμέσως την απήχηση.

Βέβαια δεν μπορεί ποτέ να σβηστεί αυτό που έγραψες και θα είναι πάντα μαζί σου. Τα κοινωνικά μέσα γενικά σου δίνουν την ψευδαίσθηση της απήχησης, ότι έχεις πολλούς fans και πως θα σε στηρίζουν σε ό,τι βλακεία και να κάνεις. Δεν είναι αυτή η αλήθεια. Και το θέμα είναι δύσκολο. Χρειάζεται συνεχή παρακολούθηση" .

Photo: Eurokinissi, Associated Press

24MEDIA NETWORK