Η Μπαρτσελόνα (δεν) έδωσε τον Γιόχαν Κρόιφ στην Παρί
Αν η ιστορία επαναληφθεί ύστερα από 45 χρόνια, τότε οι πιθανότητες να υπογράψει στην Παρί Σεν Ζερμέν ο Λιονέλ Μέσι είναι λιγοστές. Οι δύο σύλλογοι διατηρούν πάντως εξαιρετικές σχέσεις από τότε που ο Γιόχαν Κρόιφ έπαιξε δανεικός για δύο παιχνίδια. Περί πώλησης ούτε συζήτηση.
Ο Λιονέλ Μέσι δεν θα συνεχίσει στην Μπαρτσελόνα και αυτό είναι δέσμευση. Όπως κι αν καταλήξει η υπόθεση της αποχώρησής του από το ‘Καμπ Νόου’. Η Μάντσεστερ Σίτι μοιάζει να προηγείται στην κούρσα των διεκδικητών της υπογραφής του, εφόσον λάβουμε υπ’ όψιν την πληροφορία του δημοσιογράφου Γιόζεπ Πενδρερόλ, γιατί αφενός κρατά τον άσο με τον Πεπ Γκουαρδιόλα αφετέρου διαθέτει την οικονομική ευχέρεια να καλύψει ένα γιγαντιαίο συμβόλαιο ισόποσο μ’ αυτό που λάμβανε από τους ‘μπλαουγκράνα’. Ας είναι καλά το χρήμα του Άμπου Ντάμπι.
Πάντως το ίδιο βαθιά στην τσέπη έχει τη δυνατότητα να βάλει το χέρι το Κατάρ. Για χάρη της Παρί Σεν Ζερμέν. Είναι, μάλλον, τα μόνα δύο κλαμπ παγκοσμίως που σ’ αυτήν την περίοδο της ύφεσης θα βρουν τρόπο να δελεάσουν τον Αργεντινό σούπερ σταρ μ’ ένα ετήσιο εισόδημα εννέα ψηφίων (τουλάχιστον 100.000.000), ‘ξεγλιστρώνοντας’ -υπό την ανοχή της UEFA- από τις παγίδες του Financial Fair Play.
Οι (εμπορικές) σχέσεις των Παριζιάνων με τους ‘μπλαουγκράνα’ είναι σταθερά καλές από δεκαετίες, παράγοντας που λειτουργεί υπέρ μιας τέτοιας μετακίνησης, σε περίπτωση που χρειαστεί να καταβάλουν ένα είδους αποζημίωσης για την ολοκλήρωση του deal. Η αγορά του Νεϊμάρ (που διατηρεί εξαιρετικές σχέσεις με τον Μέσι και το κρατάμε αυτό) είναι το τελευταίο τρανταχτό παράδειγμα ποδοσφαιριστή που έφυγε από τη μία ομάδα για να μετακινηθεί στην άλλη με το ποσό-ρεκόρ των 222 εκατομμυρίων ευρώ. Μια τιμή που έχει τοποθετηθεί ως σημείο εκκίνησης για να συναινέσουν οι Καταλανοί, στο σενάριο που ο Μέσι δεν εξασφαλίσει την ελευθερία, την οποία όπως υποστηρίζει δικαιούται.
Πιο πίσω, το καλοκαίρι του 2003, θα πέσουμε πάνω στα 30 εκατομμύρια ευρώ που δαπανήθηκαν από την Μπαρτσελόνα για την απόκτηση του Ροναλντίνιο από τους Παριαζιάνους. Μόνο που η πρώτη-πρώτη ‘διαπραγμάτευση’ μεταξύ των δύο ποδοσφαιρικών οργανισμών χρονολογείται από το 1975. Μόλις 5 χρόνια από την ίδρυση του γαλλικού συλλόγου και 45 από την εποχή μας, ως αποτέλεσμα της συγχώνευσης δυο άλλων ομάδων της γαλλικής πρωτεύουσας, η ΠΣΖ άρχιζε τη σταδιακή ανέλιξή της προς την ελίτ του εγχώριου ποδοσφαίρου. Ένα χρόνο πριν είχε επανέλθει στην πρώτη κατηγορία και το φινάλε της σεζόν 1974-75 την έβρισκε μόλις στη 15η θέση, στο +4 από τον υποβιβασμό, σε πρωτάθλημα των 20 που έπεφταν οι τρεις τελευταίες (Ανζέ, Ρεν, Ρεντ Σταρ).
Ο τότε πρόεδρος της Ντανιέλ Εκτέρ, γνωστός σχεδιαστής/έμπορος ρούχων και σήμερα 82 ετών, σήκωνε ψηλά τον πήχη πιστεύοντας ότι θα φτιάξει ένα σύνολο που θα αφήσει το σημάδι του. Έβλεπε μπροστά. Ως παραδοσιακός ποδοσφαιρόφιλος είχε θαμπωθεί πολύ από τα κατορθώματα του Άγιαξ των 70s σε τέτοιο βαθμό που προχώρησε στην επανασχεδίαση της φανέλας, η οποία σε διαφορετικούς χρωματισμούς (μπλε-κόκκινο) ήταν εμπνευσμένη απ’ αυτή που φορούσαν ο Γιόχαν Κρόιφ και οι συμπαίκτες του τα χρόνια της κυριαρχίας τους. Μάλιστα ο ‘ιπτάμενος Ολλανδός’, που ανήκε ήδη στην Μπαρτσελόνα από το καλοκαίρι του ’73, ήταν ο μεγάλος πόθος του και έψαξε τη φόρμουλα για να τον φέρει στο ‘Παρκ ντε Πρενς’.
Ο δανεικός των δύο αγώνων
Τη δίχρωμη φανέλα της Παρί ο σούπερ σταρ του παγκόσμιου ποδοσφαίρου τη φόρεσε, αλλά μόνο σε δύο παιχνίδια. Ο Εκτέρ τον είχε γνωρίσει τον Κρόιφ σε μια δεξίωση της adidas και έκτοτε κράτησαν επαφή. Εκείνη τη χρονική περίοδο η Παρί διοργάνωνε ένα θερινό τουρνουά για συγκέντρωση χρημάτων, στο οποίο το 1975 κλήθηκαν να συμμετάσχουν η Σπόρτινγκ Λισαβόνας, η Βαλένθια και η Φλουμινένσε. Η ιδέα του ιθύνοντος νου των Γάλλων ήταν η εξής: δεδομένου ότι οι ξένοι ποδοσφαιριστές δεν είχαν δικαίωμα στα ματς του ισπανικού κυπέλλου, ζήτησε από τον Κρόιφ να παίξει στο τουρνουά, ως φιλοξενούμενος του κλαμπ, αφού φυσικά εξασφάλιζε την άδεια της Μπαρτσελόνα. Εμπορικό δαιμόνιο ο Εκτέρ, σκέφτηκε ότι θα συγκέντρωνε αρκετό κόσμο και τα έσοδα θα ήταν πολλαπλάσια συγκριτικά με κάθε άλλη περίπτωση.
Όλα κύλησαν βάσει σχεδίου. Οι ‘μπλαουγκράνα’ δεν έφεραν αντίρρηση και ο Κρόιφ ταξίδεψε στο Παρίσι. Χρήματα δεν έλαβε, πήρε όμως μοντέρνα ρούχα ως δώρα από τον βασικό χρηματοδότη του συλλόγου. Έμεινε με τους νέους συμπαίκτες του και συναναστράφηκε μαζί τους σαν να είναι οποιοσδήποτε άλλος. Ορισμένοι τού ζητούσαν αυτόγραφα, άλλοι δεν μπορούσαν να συνειδητοποιήσουν πως ήταν μαζί του στο γήπεδο έστω για λίγες ώρες.
Το ‘ντεμπούτο’ του Κρόιφ έγινε στις 17 Ιουνίου απέναντι στη Σπόρτινγκ Λισαβόνας, έχοντας κομβικό ρόλο στο νικηφόρο 3-1 επί των Πορτογάλων. Είχε φτιάξει το πρώτο και το τρίτο γκολ. Προπονητής της ΠΣΖ ήταν τότε ο θρυλικός Ζιστ Φοντέν. Οι οδηγίες του προς τον Κρόιφ ήταν ‘παίξε όπου θες’. Ο ίδιος είχε διάθεση να ευχαριστήσει το κοινό και έτρεξε πολύ. Παρόντες ήταν άνθρωποι του star system όπως ο πρωταγωνιστής του κινηματογράφοου Ζαν-Πολ Μπελμοντό.
Ο τελικός του τουρνουά με τη Βαλένθια δεν είχε παρόμοια έκβαση, αφού η Παρί ηττήθηκε 1-0 και έχασε τον τίτλο. Μάλιστα ο Κρόιφ ζήτησε συγγνώμη από τους σχεδόν 40.000 που μαζεύτηκαν στο γήπεδο για να τον δουν αγωνιζόμενο “επειδή ήμουν κουρασμένος” και δεν απέδωσε σύμφωνα με όσα προσδοκούσαν.
Αμέσως μετά την ολοκλήρωση του τουρνουά οι αναμνηστικές φωτογραφίες δημιούργησαν την πεποίθηση πως οι Παριζιάνοι θα κινηθούν για την απόκτησή του. Ο ίδιος φαινόταν να το απολαμβάνει όλο αυτό και ήταν κάτι που ενίσχυσε τα ευφάνταστα σενάρια. Ο μύθος λέει ότι έγινε μια υποτυπώδης κρούση, αλλά η Μπαρτσελόνα αρνήθηκε να μπει σε οποιαδήποτε κουβέντα που θα είχε βάση. Φρόντισε μάλιστα ν’ ανανεώσει το συμβόλαιο του Κρόιφ, ο οποίος συνέχισε να υπηρετεί το κλαμπ ως ποδοσφαιριστής για άλλα τρία χρόνια. Ο Εκτέρ διέψευσε ότι επιχείρησε να αποσπάσει την υπογραφή του Κρόιφ, λέγοντας μετά από χρόνια πως η συμφωνία αφορούσε μόνο αυτά τα δύο ματς. “Δεν τέθηκε ποτέ θέμα μεταγραφής. Ούτως ή άλλως δεν είχαμε τα μέσα να τον αποκτήσουμε“.
Εφόσον πάντως η ιστορία επαναληφθεί με πρωταγωνιστή τον Λιονέλ Μέσι, μένει να φανεί αν θα πρόκειται για (μια νέα) φάρσα.