LONGREADS

Vuelta a España, fight for red!

Διαβάστε στο Contra.gr όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τον 74ο Ποδηλατικό Γύρο της Ισπανίας. Ο σχεδιασμός, η διαδρομή, τα φαβορί, οι αριθμοί, τα ετάπ, οι ομάδες, οι φανέλες. Εκκίνηση σήμερα (24/8) στην Τορεβιέχα και τερματισμός στις 15/9 στη Μαδρίτη, με μεγάλο έπαθλο την κόκκινη φανέλα για τον νικητή.

Vuelta a España, fight for red!
Το τρόπαιο της περσινής Vuelta a España στα χέρια του Σάιμον Γέιτς. AP

Αρχίζει σήμερα ο 74ος ποδηλατικός Γύρος της Ισπανίας, ο τρίτος – σε σπουδαιότητα και ιστορία – αγώνας τριών εβδομάδων της επαγγελματικής ποδηλασίας δρόμου (μετά το Tour de France και το Giro d’Italia). Στις 23 ημέρες της διάρκειάς του, από την εκκίνηση στο Λεβάντε μέχρι το τελευταίο ετάπ στο σιρκουί της Μαδρίτης, θα παρακολουθήσουμε μερικούς από τους κορυφαίους ποδηλάτες του κόσμου και τις προσπάθειές τους στα 21 ετάπ που θα αναδείξουν τον μεγάλο νικητή της κόκκινης φανέλας στην ισπανική πρωτεύουσα. Το Contra.gr σας παρουσιάζει τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της 74ης Vuelta a España, αγωνιστικά και μη, στη διαδρομή προς την Plaza Cibeles. Εκκίνηση σήμερα, 24 Αυγούστου, στην Τορεβιέχα του Αλικάντε και τερματισμός στις 15 Σεπτεμβρίου, όταν και θα μάθουμε ποιος θα διαδεχτεί τον Σάιμον Γέιτς στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου.

Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΤΗΣ ΦΕΤΙΝΗΣ VUELTA

Η διαδρομή του φετινού Γύρου Ισπανίας.

Ρίχνοντας μια πρώτη ματιά στη διαδρομή του 74ου Γύρου Ισπανίας, καταλήγουμε στα εξής συμπεράσματα: Πρώτον, βλέπουμε έναν “κλασικό” σχεδιασμό τύπου “Vuelta”, αρκετά όμως πιο ισορροπημένο και ορθολογικό σε σχέση με τα προηγούμενα – πρόσφατα – χρόνια. Για παράδειγμα, οι μικρές εκρηκτικές ανηφόρες τερματισμού με τις απίστευτα σκληρές κλίσεις, έχουν περιοριστεί στη φετινή διοργάνωση σε μόνο δυο, το Μας δε λα Κόστα (7ο ετάπ) και το Λος Ματσούκος (13ο ετάπ). Επίσης, μπορεί η διαδρομή να έχει τη συνεχόμενη εναλλαγή ετάπ βουνών και ετάπ μέσης δυσκολίας, όμως δεν υπάρχει η υπερβολή διψήφιων τερματισμών σε ανηφόρα, αφού φέτος οι διοργανωτές “περιορίστηκαν” στους οκτώ, αριθμός που ικανοποιεί απόλυτα τους φιλάθλους/τηλεθεατές, χωρίς να ξεφεύγει από τη λογική ενός μεγάλου γύρου.

Ένα δεύτερο συμπέρασμα, είναι η απουσία των μεγάλων ιστορικών/παραδοσιακών βουνών από την τελευταία εβδομάδα της Vuelta, όπως το Ανγκλίρου, η Παντέρα, το Ανκάρες, η Μπόλα δελ Μούντο, η Κοβατίγια ή το Λάγος δε Κοβαδόνγκα. Κάτι που σημαίνει ότι οι “τελευταίοι λογαριασμοί” θα λυθούν είτε στο 18ο ετάπ στη Σιέρα της Γουαδαράμα (εκεί όπου το 2015 ο Φάμπιο Άρου έκανε τη μεγάλη ανατροπή, μετά τη σεμιναριακή εμφάνιση της Astana και του Μίκελ Λάντα), είτε στο 20ο ετάπ στη Σιέρα δε Γρέδος, τη σχεδίαση του οποίου οι διοργανωτές ανέθεσαν εξ ολοκλήρου στον Κάρλος Σάστρε. Αυτή η επιλογή της Unipublic, να κριθεί ο νικητής χωρίς κάποια δύσκολη ανηφόρα τερματισμού στο τελευταίο τετραήμερο του αγώνα, είναι μια ακόμα καινοτομία, σίγουρα με κάποιο ρίσκο, αλλά παράλληλα και με την ελπίδα ότι θα δούμε είτε κάποια εντυπωσιακή μακρινή επίθεση από τους όποιους διεκδικητές, είτε κάποια σύνθετη ομαδική στρατηγική από τα πρώτα χιλιόμετρα στο 18ο ή στο 20ο ετάπ.

Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο για την εξέλιξη του Γύρου, είναι η τοποθέτηση του ατομικού χρονομέτρου μόλις στο 10ο ετάπ, στο ξεκίνημα της δεύτερης εβδομάδας και με πέντε ετάπ βουνών (με τέσσερις τερματισμούς σε ανηφόρα) να ακολουθούν, κάτι που σημαίνει ότι οι ανηφορίστες θα έχουν μπροστά τους αρκετές ευκαιρίες για να ανατρέψουν χρονικές διαφορές που θα έχουν δημιουργήσει οι all-rounders. Οι οποίοι όμως all-rounders, έτσι κι αλλιώς, από το ξεκίνημα του γύρου θα νιώσουν τη συνεχόμενη πίεση των αντιπάλων τους, αφού πριν το χρονόμετρο, μέσα δηλαδή στις πρώτες εννέα ημέρες, θα έχουν προηγηθεί τέσσερα ετάπ βουνών με ισάριθμους τερματισμούς σε ανηφόρα. Αυτός ο συνδυασμός με βουνά, χρονόμετρο και πάλι βουνά, είναι ό,τι καλύτερο για το θέαμα, αφού αφήνει ανοιχτά τα πάντα για ανατροπές και εκπλήξεις.

Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός ότι το ομαδικό χρονόμετρο – με το οποίο θα ξεκινήσει η Vuelta – έχει μήκος μόλις 13.4 χιλιόμετρα, μια απόσταση αρκετά “δίκαιη” για τους αρχηγούς (διεκδικητές της γενικής) των αδύναμων στο συγκεκριμένο τερέν ομάδων, αφού οι διαφορές που θα δημιουργηθούν, θα είναι οπωσδήποτε μικρές και ελεγχόμενες. Σε αντίθεση με το Giro και το Tour, έχουμε μόνο μια κορυφή πάνω από τα 2.000 μ. υψόμετρο, εκείνη του Ελς Κορτάλς ντ’Ενκάμπ, δηλαδή την ανηφόρα τερματισμού στην Ανδόρρα, ενός ετάπ (του 9ου) που για μια ακόμα φορά σχεδίασε ο Χοακίν “Πουρίτο” Ροντρίγκεθ. Σε ακόμα μεγαλύτερη αντίθεση από την Ιταλία και τη Γαλλία, οι Ισπανοί έχουν ένα μόνο ετάπ που ξεπερνάει τα 200 χιλιόμετρα. Στην αρχική μάλιστα παρουσίαση του αγώνα, δεν υπήρχε κανένα, αλλά τελικά επιμηκύνθηκε το 17ο και από τα 199 έφτασε τα 220.

Το πελοτόν στη Σαλαμάνκα στην περσινή Vuelta.

Η φετινή Vuelta έχει συνολικό μήκος 3.290 χιλιόμετρα, δηλαδή υπολείπεται του φετινού Giro κατά 289 χλμ και του φετινού Tour κατά 190 χλμ. Σαν να λέμε ότι έχει δυο 150άρια ετάπ λιγότερα από τους Ιταλούς και ένα 200άρι ετάπ λιγότερο από τους Γάλλους. Σε αυτόν τον τομέα, η Unipublic βρίσκεται παρασάγγας μπροστά από τους δυο άλλους γύρους, εφαρμόζοντας με απόλυτη επιτυχία έναν σχεδιασμό πολύ πιο “φιλικό” προς τους ποδηλάτες. Εκεί που ο Φερνάντο Εσκαρτίν και οι συνεργάτες του δεν τα πήγαν ιδιαίτερα καλά, είναι στις μετακινήσεις του πελοτόν στη διάρκεια του αγώνα. Οι πιο σημαντικές είναι οι εξής τέσσερις: από το Καστεγιόν στο Βαλς, από την Ιγουαλάδα στην Ανδόρρα, από την Ανδόρρα στο Πο και από την Κουμπίγα στην Αράντα δε Δουέρο. Αρκετή ταλαιπωρία για τους αθλητές, που θα χρειαστεί να διανύσουν πολλά χιλιόμετρα με τα λεωφορεία των ομάδων τους.

Μπαίνοντας τώρα σε μια πιο λεπτομερή ανάλυση της διαδρομής, βλέπουμε ότι η φετινή Vuelta χωρίζεται ουσιαστικά σε τρία – γεωγραφικά και αγωνιστικά – μέρη. Το πρώτο θα διεξαχθεί στην ανατολική ακτή της Ισπανίας και θα ολοκληρωθεί στην Ανδόρρα (1ο – 9ο ετάπ), το δεύτερο θα ξεκινήσει από το Πο, θα διεξαχθεί στη Βόρεια Ισπανία και θα ολοκληρωθεί στην Κουμπίγια (10ο – 16ο ετάπ) και το τρίτο θα διεξαχθεί γύρω από τη Μαδρίτη στην κεντρική Ισπανία (17ο – 21ο ετάπ). Η φορά της διαδρομής είναι αριστερόστροφη, αντίθετη δηλαδή από τη φορά του ρολογιού. Μετά το ομαδικό χρονόμετρο στην Τορεβιέχα και τρία ακόμα ετάπ χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες, θα φτάσουμε στο πρώτο σημαντικό ραντεβού για τους διεκδικητές της γενικής. Στο 5ο ετάπ λοιπόν, θα έχουμε τον πρώτο τερματισμό σε ανηφόρα της φετινής διοργάνωσης, με την ανάβαση στο Χαβαλάμπρε (11 χλμ στο 7.8%), τα πέντε τελευταία χιλιόμετρα του οποίου έχουν σχεδόν συνεχώς διψήφια κλίση.

Το πελοτόν στους δρόμους της Μαδρίτης στην περσινή Vuelta. AS

Θα ακολουθήσουν δυο ετάπ, επίσης με τερματισμό σε ανηφόρα, με σαφέστατα πιο δύσκολο το 7ο, το οποίο θα ολοκληρωθεί με την ανάβαση στο Μας δε λα Κόστα (4 χλμ στο 12% και ανώτατη στο 25%), έναν τυπικό ισπανικό “τοίχο”, στον οποίο όποιο φαβορί δε βρεθεί σε καλή μέρα, θα χάσει πολύ χρόνο. Μετά το 8ο ετάπ, μέσης δυσκολίας, ακολουθεί το 9ο, το ετάπ της Ανδόρρας, ένα από τα πιο δύσκολα της φετινής διοργάνωσης, με πέντε βαθμολογούμενες αναβάσεις και 3.370 υψομετρικά σε μόλις 94.4 χιλιόμετρα! Μετά το 1ης κατηγορίας Ορντίνο ακολουθεί η εκτός κατηγορίας Γκαγίνα, όπου θα υπάρχουν και 4 χλμ χωματόδρομου, κάτι που θα συμβεί για πρώτη φορά στην ιστορία της Vuelta. Ανηφόρα τερματισμού θα είναι το 1ης κατηγορίας Ελς Κορτάλς ντ’Ενκάμπ (5.7 χλμ στο 8.3%).

Αμέσως μετά οι αθλητές θα έχουν την πρώτη ημέρα ξεκούρασης και θα μεταφερθούν στο Πο, όπου θα ξεκινήσει η δεύτερη εβδομάδα με ένα από τα πιο καθοριστικά ετάπ, το ατομικό χρονόμετρο μήκους 36.2 χιλιομέτρων, σε μια επίπεδη διαδρομή ιδανική για τους σπεσιαλίστες και βασανιστική για τους ανηφορίστες. Εκεί, σε γαλλικό έδαφος, θα έχουμε το πρώτο πολύ σημαντικό ξεκαθάρισμα στη γενική. Ο γύρος θα συνεχιστεί με δυο ετάπ μέσης δυσκολίας στη Χώρα των Βάσκων. Στο δεύτερο από αυτά, το 12ο με τερματισμό στο Μπιλμπάο, η τελευταία ανηφορική δυσκολία είναι το Αράιθ, δυόμισι χιλιόμετρα στο 11.5% με σημεία που φτάνουν το 20%, ένας “τοίχος” ανακάλυψη του παλιού ποδηλάτη της Euskaltel Euskadi, Ρομπέρτο Λαϊσέκα. Ακολουθεί το 13ο ετάπ (βουνών), που θα ξεκινήσει μέσα από το “Σαν Μαμές”, το γήπεδο της Αθλέτικ και θα ολοκληρωθεί στο εκτός κατηγορίας Λος Ματσούκος (6.8 χλμ στο 9.2% με ράμπες μέχρι και στο 25%), εκεί όπου το 2017 νίκησε ο Αλμπέρτο Κονταδόρ και έχασε χρόνο ο Κρις Φρουμ.

Ο Αλμπέρτο Κονταδόρ, νικητής στο Ματσούκος το 2017.

Το πελοτόν θα κάνει την είσοδό του στο διαμέρισμα του Αστούριας με το επίπεδο 14ο ετάπ και στη συνέχεια θα έχουμε δυο συνεχόμενα ετάπ βουνών μέσα στο πριγκιπάτο με ισάριθμους τερματισμούς σε ανηφόρα, που θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό τον τελικό νικητή. Πρώτα το 15ο, με τρία σπριντ ανάβασης 1ης κατηγορίας και τελευταία ανάβαση στο επίσης 1ης κατηγορίας Αθέμπο, μια ανηφόρα την οποία επισκέπτεται για πρώτη φορά η Vuelta και σίγουρα μια από τις πιο δύσκολες της φετινής διοργάνωσης (8 χλμ στο 9.7%). Στο 16ο ετάπ οι αθλητές θα ανέβουν πρώτα τις αναβάσεις του Σαν Λορένθο και της Κοβερτόρια (αμφότερες 1ης κατηγορίας) και θα τερματίσουν στην εκτός κατηγορίας Κουμπίγια, μια “αλπική” ανηφόρα που θυμίζει πολύ Γύρο Γαλλίας, με τα 18 της χιλιόμετρα και την – σταθερή της – κλίση στο 6.2%.

Αμέσως μετά θα ακολουθήσει η δεύτερη ημέρα ξεκούρασης και η μεταφορά του πελοτόν στην Καστίγια ι Λεόν, από όπου θα μπούμε στην τελική ευθεία του αγώνα, ξεκινώντας με το 17ο – επίπεδο – ετάπ στη Γουαδαλαχάρα. Το 18ο ετάπ έχει τέσσερα σπριντ ανάβασης, όλα 1ης κατηγορίας, στην οροσειρά της Ναβαθεράδα, στα βόρεια της Μαδρίτης, εκεί που ο Φάμπιο Άρου είχε πάρει την κόκκινη φανέλα την προτελευταία ημέρα της Vuelta του 2015 από τον Τομ Ντιμουλάν. Η τελευταία κορυφή βρίσκεται 25 χλμ πριν τον τερματισμό και η διαδρομή προσφέρεται για μακρινές επιθέσεις, αλλά και σύνθετες τακτικές. Μετά το 19ο – επίπεδο – ετάπ από την Άβιλα στο Τολέδο, θα έχουμε την τελευταία ευκαιρία για τα φαβορί να διεκδικήσουν κάτι καλύτερο στη γενική, στο 20ο ετάπ, “δημιούργημα” όπως είπαμε πιο πάνω, του Κάρλος Σάστρε: έξι σπριντ ανάβασης και σχεδόν 4.500 υψομετρικά στην οροσειρά του Γρέδος, με αλλεπάλληλες “παγίδες” στη διαδρομή και ιδανικές συνεχόμενες ευκαιρίες για όσους τολμήσουν επίθεση από μακριά.

Το 13ο ετάπ θα ξεκινήσει μέσα από το "Σαν Μαμές" στο Μπιλμπάο. Athletic Club

Στον τερματισμό θα γνωρίζουμε πλέον τον μεγάλο νικητή, τον αθλητή που θα διαδεχτεί 24 ώρες αργότερα τον Σάιμον Γέιτς στο πιο ψηλό σκαλί του βάθρου, αμέσως μετά το σπριντ στην Πλάθα Θιμπέλες. Ανακεφαλαιώνοντας, πρόκειται σίγουρα για έναν ενδιαφέροντα σχεδιασμό που έχει τα πάντα: ένα μικρό ομαδικό χρονόμετρο, το μεγαλύτερο ατομικό χρονόμετρο σε απόσταση από τους τρεις φετινούς μεγάλους γύρους, πολλά, συνεχόμενα και εναλλασσόμενα ετάπ βουνών και μέσης δυσκολίας, αλλά και ευκαιρίες για τους σπρίντερ. Αν θα έπρεπε να επιλέξω τα “κρίσιμα” ετάπ, αυτά θα ήταν το 5ο στο Χαβαλάμπρε, το 7ο στο Μας δε λα Κόστα, το 9ο στην Ανδόρρα, το 10ο με το χρονόμετρο, το 13ο στο Ματσούκος, τα δυο κολλητά στο Αστούριας (15ο και 16ο) και το 18ο στη Γουαδαράμα.

Να συμπληρώσω ότι δεν είναι ξεκάθαρο ποιο θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε ως “βασιλικό” ετάπ της διοργάνωσης. Η Unipublic θεωρεί ότι δεν ξεχωρίζει κάποιο συγκεκριμένο, ενώ οι Ισπανοί δημοσιογράφοι προτείνουν δυο: εκείνο της Ανδόρρας (9ο) και το πρώτο στο Αστούριας (15ο), άρα διαλέγετε και παίρνετε! Πριν ολοκληρώσουμε την ενότητα, να προσθέσουμε εδώ και τα μπόνους δευτερόλεπτα. Στον τερματισμό κάθε ετάπ (εκτός από τα δυο χρονόμετρα) θα έχουμε τα γνωστά 10″, 6″ και 4″ για τους τρεις πρώτους, ενώ στα 19 ενδιάμεσα σπριντ ευθείας (ένα σε κάθε ετάπ εκτός των χρονομέτρων), οι τρεις πρώτοι θα παίρνουν 3″, 2″ και 1″ αντίστοιχα. Επίσης, φέτος η Vuelta γιορτάζει τα 10 χρόνια της κόκκινης φανέλας, ενώ στο 19ο ετάπ που τερματίζει στο Τολέδο, θα τιμήσει τον Φεδερίκο Μαρτίν Μπααμόντες, επειδή φέτος συμπληρώνονται 60 χρόνια από τη νίκη του στον Γύρο Γαλλίας του 1959, την πρώτη για Ισπανό ποδηλάτη. Ας δούμε τώρα τον φετινό Γύρο Ισπανίας συγκεντρωτικά με αριθμούς.

– 3.290,7 χιλιόμετρα, μοιρασμένα σε 21 ετάπ.

– 6 επίπεδα ετάπ (3, 4, 14, 17, 19 & 21).

– 5 ετάπ μέσης δυσκολίας (2, 6, 8, 11 & 12).

– 8 ετάπ βουνών (5, 7, 9, 13, 15, 16, 18 & 20).

– 2 ετάπ χρονομέτρου, ένα ομαδικό (1) και ένα ατομικό (10).

– 49.6 χλμ χρονομέτρου (13.4 στο ομαδικό & 36.2 στο ατομικό).

– 57 σπριντ ανάβασης (3 ESP, 16 πρώτης, 14 δεύτερης και 24 τρίτης κατηγορίας).

– 8 τερματισμοί σε ανηφόρα  (5, 6, 7, 9, 13, 15, 16 & 20)

– 19 ενδιάμεσα σπριντ (ένα σε κάθε ετάπ, εκτός των χρονομέτρων).

– Μπόνους δευτερόλεπτα, 10″, 6″ & 4″ στους τρεις πρώτους κάθε ετάπ, εκτός των χρονομέτρων και 3″, 2″ & 1″ στους τρεις πρώτους κάθε ενδιάμεσου σπριντ, εκτός των χρονομέτρων.

– 3 χώρες στις οποίες θα κινηθεί ο Γύρος Ισπανίας (Ισπανία, Ανδόρρα & Γαλλία).

– 364 πόλεις και χωριά θα επισκεφθεί η φετινή Vuelta.

ΤΑ ΦΑΒΟΡΙ ΤΗΣ ΦΕΤΙΝΗΣ VUELTA A ESPAÑA

Ο περσινός νικητής, Σάιμον Γέιτς, δεν θα αγωνιστεί στη φετινή Vuelta. AFP

Πριν απαριθμήσουμε φαβορί και διεκδικητές, να πούμε ότι φέτος είναι η πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια, που η Vuelta θα έχει τόσο φτωχή συμμετοχή από μεγάλα ονόματα στην start list του αγώνα. Προφανώς και είναι συγκυριακό το γεγονός, όμως χρήζει σίγουρα αναφοράς. Υπάρχουν πολύ σημαντικές απουσίες, όπως αυτές των Φρουμ και Ντιμουλάν, που συνεχίζουν την αποθεραπεία από τους τραυματισμούς τους. Ο περσινός νικητής, Σάιμον Γέιτς, δεν θα υπερασπιστεί τη φανέλα του, αφού ήδη έχει τρέξει φέτος το Giro και το Tour, το ίδιο συμβαίνει και με τον Νίμπαλι. Ένα από τα μεγάλα φαβορί για τη νίκη στη γενική, ο Ρίτσι Καραπάς, είχε πτώση την περασμένη Κυριακή και αποκλείστηκε από την ομάδα της Movistar. Απών θα είναι και ο περσινός δεύτερος, Ενρίκ Μας, ενώ η Ineos δεν στέλνει κανέναν από τους δυο αρχηγούς της που πρωταγωνίστησαν στο Tour, δηλαδή τους Μπερνάλ και Τόμας.

Το ίδιο συμβαίνει και με τους δυο Γάλλους, Μπαρντέ και Πινό. Για να το πούμε με άλλα λόγια, στην εκκίνηση της Τορεβιέχα δεν θα βρεθεί κανείς από τους νικητές των 8 τελευταίων μεγάλων γύρων, ενώ θα είναι η πρώτη φορά από το 2013 και μετά, που στην start list δεν υπάρχει ούτε ένας νικητής του Γύρου Γαλλίας. Οι μοναδικοί αθλητές που έχουν κερδίσει μεγάλο γύρο στο παρελθόν και θα πάρουν μέρος στη φετινή Vuelta, είναι ο Νάιρο Κιντάνα (Vuelta 2016 & Giro 2014), ο Φάμπιο Άρου (Vuelta 2015) και ο Αλεχάνδρο Βαλβέρδε (Vuelta 2009). Όλα αυτά βέβαια δεν σημαίνουν ότι δεν υπάρχουν ενδιαφέρουσες συμμετοχές από ποδηλάτες που θα δώσουν τη μάχη για την κόκκινη φανέλα, το βάθρο και την πρώτη δεκάδα της γενικής. Πάμε να τους δούμε.

Ο Πρίμος Ρόγκλιτς θεωρείται ως το μεγαλύτερο φαβορί της φετινής Vuelta. AP

– ΠΡΙΜΟΣ ΡΟΓΚΛΙΤΣ (Jumbo Visma): Ο Σλοβένος είναι ο μοναδικός στον οποίο θα δώσουμε τον τίτλο του μεγάλου φαβορί (το ίδιο θα κάναμε και με τον Καραπάς, αλλά ο αθλητής της Movistar δεν θα τρέξει τελικά, λόγω τραυματισμού). Πρόκειται για τον κορυφαίο all-rounder της φετινής Vuelta (οι μοναδικοί άλλοι είναι οι Φούγκλσανγκ και Κέλντερμαν). Ο Ρόγκλιτς πραγματοποίησε ένα πολύ καλό Giro, κέρδισε και τα δυο χρονόμετρα, δεν είχε όμως βοήθεια από τους συναθλητές του στα βουνά και σε συνδυασμό με τις ατυχίες (μηχανικό πρόβλημα και πτώση στο 15ο ετάπ), έμεινε τελικά εκτός διεκδίκησης της ροζ φανέλας.

Δεν κατέρρευσε πάντως, πολέμησε μέχρι το τέλος και ανέβηκε στην τρίτη θέση του βάθρου. Μετά το Giro ξεκουράστηκε και προετοιμάστηκε για τη Vuelta, στην οποία έρχεται μαζί με μια από τις πιο δυνατές ομάδες της διοργάνωσης. Σίγουρα θα πάρει πλεονέκτημα – και μάλιστα σημαντικό – στα 36 χιλιόμετρα του ατομικού χρονομέτρου, το θέμα είναι τί θα κάνει στα βουνά, όπου όμως έτσι κι αλλιώς παρουσιάζεται δυνατός και βελτιώνεται συνεχώς. 4ος πέρυσι στο Tour και 3ος φέτος στο Giro, μπορεί κάλλιστα να κάνει το βήμα παραπάνω και να ανέβει μέχρι το πρώτο σκαλί του βάθρου στη Μαδρίτη. Αναμένεται να έχει σημαντική βοήθεια στα βουνά από τους Κράισβαϊκ, Χέσινκ, Κους και Μπένετ.

– ΣΤΕΪΒΕΝ ΚΡΑΪΣΒΑΪΚ (Jumbo Visma): Αναφέρουμε εδώ τον Κράισβαϊκ, επειδή είναι στην ίδια ομάδα με τον Ρόγκλιτς και θα φοράει τα γαλόνια του υπαρχηγού, στην περίπτωση που ο Σλοβένος δεν τα καταφέρει στα βουνά. Ο Ολλανδός προέρχεται από μια 3η θέση στο Tour, όπου διακρίθηκε στις ανηφόρες και εμφανίστηκε σταθερός και στις τρεις εβδομάδες. Αυτό βέβαια σημαίνει ότι θα έχει επιπλέον κούραση, όμως η τρίτη εβδομάδα δεν είναι τόσο “φορτωμένη”, οπότε είναι πολύ πιθανό να αντέξει μέχρι το τέλος. Φυσικά προορίζεται για βοηθός του Ρόγκλιτς, όμως η συνολική διαδρομή του ταιριάζει πολύ και δεν είναι καθόλου απίθανο να παλέψει για το βάθρο. Μην ξεχνάμε ότι πέρυσι ήταν τέταρτος στη γενική και έχασε την τρίτη θέση για μόλις 50″.

Αλεχάνδρο Βαλβέρδε και Νάιρο Κιντάνα, οι δυο αρχηγοί της Movistar. AS

– Η MOVISTAR: Εδώ ταιριάζει γάντι η παροιμία “τι είχες Γιάννη, τι είχα πάντα”! Από πού να το πρωτοπιάσουμε, δεν ξέρουμε. Ας ξεκινήσουμε με τον Ρίτσι Καραπάς, που θα ερχόταν στη Vuelta ως ένα από τα μεγάλα φαβορί για την κόκκινη φανέλα. Ο νικητής του φετινού Giro ξεκουράστηκε μετά την Ιταλία, αρνήθηκε να πάρει μέρος στο Tour για να είναι φρέσκος για τη Vuelta, έκανε καλή προετοιμασία και επέστρεψε στην αγωνιστική δράση στον πρόσφατο γύρο του Μπούργος, όπου τερμάτισε στην τρίτη θέση, δείχνοντας ότι βρισκόταν σε καλή κατάσταση. Η Movistar τον είχε δηλώσει στη λίστα, θεωρώντας τον μάλιστα ως τον πρώτο αρχηγό της και ενώ όλα έδειχναν ιδανικά, ήρθε η “καταστροφή”. Την περασμένη Κυριακή, ο Καραπάς πήρε μέρος σε ένα criterium στην Ολλανδία, χωρίς να ζητήσει άδεια από την ομάδα του και εκεί είχε μια άσχημη πτώση, η οποία τελικά τον άφησε εκτός γύρου Ισπανίας. Ο Ουνθουέ φυσικά έγινε έξαλλος, αλλά η ζημιά είχε γίνει.

Ο “παραλογισμός” πάντως της Movistar συνεχίζεται. Οι Ισπανοί είχαν ανακοινώσει ότι θα κατέβουν με τρεις αρχηγούς και έναν “προστατευμένο”αθλητή, δηλαδή τους Καραπάς, Κιντάνα, Βαλβέρδε και Σολέρ! Λες και το κάνουν επίτηδες. Ο Καραπάς βγήκε από την εξίσωση, οπότε η ομάδα συνεχίζει με τους τρεις εναπομείναντες. Και εδώ, όπως και στο Tour, η τριάδα θα ξεκινήσει, περιμένοντας τον αγώνα να “αποφασίσει” ποιος θα είναι τελικά ο αρχηγός. Και οι τρεις έχουν τρέξει ήδη το Tour, άρα έχουν συσσωρευμένη κούραση. Ο Νάιρο Κιντάνα είναι ένα μεγάλο ερωτηματικό. Στον τελευταίο μεγάλο του γύρο με τα χρώματα της Movistar και με την απουσία τόσων μεγάλων ονομάτων, έχει πιθανότητες για το βάθρο, αλλά θα πρέπει να δούμε αν θα βρεθεί στην κατάσταση που απαιτείται για να το διεκδικήσει. Θα πρέπει να παλέψει πολύ στο χρονόμετρο για να περιορίσει όσο το δυνατόν τις – σίγουρες – απώλειες και παράλληλα να δείξει ότι μπορεί να πρωταγωνιστήσει στο δικό του τερέν, τα βουνά.

Ο Αλεχάνδρο Βαλβέρδε δήλωσε πριν λίγα 24ωρα ότι στη φετινή Vuelta στοχεύει νίκες σε ετάπ, αλλά και ότι δεν αποκλείει την πιθανότητα να παλέψει για μια θέση στο βάθρο. Στην ουσία δηλαδή, μια από τα ίδια. Ο “Μπάλα” γνωρίζει όσο κανένας άλλος από τους φετινούς συμμετέχοντες τον συγκεκριμένο αγώνα, αυτή θα είναι η 12η Vuelta της καριέρας του, ενώ έχει ανέβει έξι φορές στο βάθρο, με την πιο πρόσφατη πάντως να είναι στο μακρινό 2014. Πέρυσι ήταν 5ος, θα πρέπει και αυτός να προσέξει το χρονόμετρο, αλλά και τη συνεργασία του με τον Κιντάνα, ώστε να μην έχουμε ξανά τα ίδια που είδαμε πριν λίγες εβδομάδες στο Tour. Τέλος, ο Μαρκ Σολέρ, έχει μια πρώτης τάξης ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αγώνα, αν βέβαια του το επιτρέψουν οι συνθήκες και οι δυο αρχηγοί του. Έτσι κι αλλιώς με τις αναχωρήσεις των Κιντάνα, Λάντα και πιθανότατα και του Καραπάς, από του χρόνου θα είναι ο ίδιος ένας από τους αρχηγούς της ομάδας, μαζί με τον Μας. Στο Tour ήταν εντυπωσιακός στα βουνά, θα δούμε πόσο θα του κοστίσει η κούραση από τη Γαλλία.

Ο Μιγκέλ Άνχελ Λόπες, ένα από τα φαβορί στη φετινή Vuelta. AP

– ΜΙΓΚΕΛ ΑΝΧΕΛ ΛΟΠΕΣ (Astana): Ο μοναδικός από το περσινό βάθρο (3ος) που θα δώσει το παρών και στη φετινή Vuelta. Ο “Σούπερμαν” τερμάτισε 7ος το Giro όπου κέρδισε και τον τίτλο του καλύτερου νέου αθλητή και στη συνέχεια ξεκουράστηκε αρκετά, για να επανέλθει στην αγωνιστική δράση στον γύρο της Πολωνίας, όπου απλά πρόσθεσε χιλιόμετρα στα πόδια του για να βρει ξανά τη φόρμα του. Δεν ασχολήθηκε με τη γενική (40ος), έρχεται φρέσκος στην Ισπανία και θα έχει στη διάθεσή του μια από τις πιο δυνατές ομάδες, ειδικά στα βουνά, με τα αδέρφια Ιθαγκίρε, τον Φούγκλσανγκ, τον Κατάλντο και τον Λουίς Λεόν Σάντσεθ. Και αυτός θα δώσει μάχη στο χρονόμετρο για να περιορίσει τις απώλειες, όμως έχει άπλετο τερέν στα βουνά για να κερδίσει χρόνο και να προσπαθήσει να φτάσει μέχρι το βάθρο. Σίγουρα θέλει να κάνει – και μπορεί – το βήμα παραπάνω, ανεβαίνοντας ένα ακόμα σκαλί (ή και δυο) πιο ψηλά στην τελική κατάταξη.

– ΓΙΑΚΟΜΠ ΦΟΥΓΚΛΣΑΝΓΚ (Astana): Ο Δανός βρίσκεται στην Ισπανία ως το νούμερο δυο της Astana, πίσω από τον Μιγκέλ Άνχελ Λόπες, όμως έχει και τα γαλόνια του υπαρχηγού, αλλά και την ελευθερία να παλέψει για τη γενική, αν του παρουσιαστεί η ευκαιρία. Ο Φούγκλσανγκ κατέβηκε φέτος ως ένα από τα μεγάλα φαβορί στο Tour, όμως εγκατέλειψε στο 16ο ετάπ, όταν βρισκόταν στην 9η θέση της γενικής, πεντέμισι λεπτά πίσω από τον Αλαφιλίπ και τέσσερα πίσω από τον Τόμας, κάτι που σημαίνει ότι δεν ανταποκρίθηκε στις μεγάλες προσδοκίες που είχε χτίσει λόγω της εκπληκτικής σεζόν που είχε κάνει μέχρι τον Ιούλιο. Πολλά θα εξαρτηθούν για τον ίδιο από το πώς θα τα πάει ο Λόπες, όμως αν καταφέρει να βρεθεί ψηλά στη γενική μετά το χρονόμετρο, όλα θα είναι ανοιχτά για ένα καλό πλασάρισμα, ακόμα και πάνω στο βάθρο, ενώ δεν αποκλείεται να δούμε την Astana να υιοθετεί σύνθετη στρατηγική. Είναι από τους ελάχιστους all-rounders σε αυτή τη Vuelta, κάτι που θα πρέπει να εκμεταλλευτεί, ειδικά στα 36 χιλιόμετρα του Πο.

– ΡΙΓΚΟΜΠΕΡΤΟ ΟΥΡΑΝ (EF Education First): Ο Ρίγκο τερμάτισε φέτος 7ος το Tour, ενώ 7ος ήταν και στην περσινή Vuelta. Στον Γύρο Γαλλίας δεν μπόρεσε να πρωταγωνιστήσει, είχε πολλά σκαμπανεβάσματα στην απόδοσή του, ήταν μέτριος στα Πυρηναία, αλλά αρκετά καλός στις Άλπεις. Στην Ισπανία θα πρέπει να βρει σταθερότητα και αν μπορέσει να επαναλάβει το εκπληκτικό χρονόμετρο που έκανε στο Tour, τότε θα έχει ελπίδες για κάτι καλό. Στη διάθεσή του έχει μια πολύ καλή ομάδα, με βοηθούς όπως ο Τίτζεϊ Βαν Γκάρντερεν, ο Χιου Κάρθι και ο Ντάνι Μαρτίνες. Αυτό που του χρειάζεται, είναι να “θυμηθεί” τον Ουράν του 2017 στο Tour. Αν το καταφέρει, θα είναι από τους δυνατούς διεκδικητές.

Ο Τέιο Γκέιγκεν Χαρτ θα είναι ο υπαρχηγός της Ineos. AP

– Η INEOS: Η βρετανική ομάδα, για δεύτερο μεγάλο γύρο μέσα στη χρονιά, αλλά και για δεύτερη συνεχόμενη Vuelta, κατεβάζει μια ομάδα χωρίς κάποιον από τους μεγάλους αρχηγούς της. Και αν στο Giro αυτό έγινε από ανάγκη, αφού λίγες μέρες πριν την εκκίνηση είχε τραυματιστεί ο Μπερνάλ, στην Ισπανία είναι προφανές ότι γίνεται από επιλογή, πράγμα κάπως ακατανότητο για την ομάδα με το πιο πλούσιο μπάτζετ στο πελοτόν. Ο Φρουμ είναι εκτός, αλλά ο Μπρέιλσφορντ θα μπορούσε να στείλει κάποιον από τους Μπερνάλ ή Τόμας. Ο πρώτος έχει βέβαια τη δικαιολογία της νίκης στο Tour, του ταξιδιού στην Κολομβία και δικαιολογείται, αλλά η απουσία του Τόμας προκάλεσε μια κάποια έκπληξη. Όπως σχετική έκπληξη προκάλεσε και η μη κλήση του Ιβάν Σόσα που εντυπωσίασε πριν λίγες ημέρες στο Μπούργος.

Οπότε η Ineos κατεβαίνει στη Vuelta με αρχηγό τον Πουλς και υπαρχηγό τον Γκέιγκεν Χαρτ. Ο Βάουτ Πουλς θα μπορούσε να χαρακτηριστεί διεκδικητής, όμως αποτελεί μεγάλο ερωτηματικό, ακριβώς λόγω της απόδοσής του στη Γαλλία, όπου εμφανίστηκε μέτριος, εκτός ίσως από τα δυο τελευταία ετάπ βουνών, όπου θύμησε έστω για λίγο τον σούπερ βοηθό του Φρουμ τα προηγούμενα χρόνια. Έχει καλό χρονόμετρο, ανεβαίνει εξίσου καλά τα βουνά, αλλά όλα αυτά θα πρέπει να αποδειχτούν στον αγώνα. Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κουβαλάει μαζί του την κούραση από το Tour. Το ζητούμενο για τον ίδιο είναι να εμφανιστεί όπως στη Vuelta του 2017, όπου τερμάτισε 6ος στη γενική, έχοντας βοηθήσει τα μέγιστα τον αρχηγό του, Κρις Φρουμ, να φτάσει στην τελική νίκη.

Ο Τέιο Γκέιγκεν Χαρτ από τη μεριά του, είναι ένα από τα ανερχόμενα νέα αστέρια της ομάδας. Ο 24χρονος Βρετανός έτρεξε φέτος στο Giro, άφησε θετικές εντυπώσεις μέχρι να εγκαταλείψει λόγω πτώσης και σπασμένης κλείδας στο 13ο ετάπ και πηγαίνει στην Ισπανία ως η εναλλακτική λύση στον Πουλς. Είναι καλός ανηφορίστας, αλλά προβλέπεται να του στοιχίσει αρκετά το χρονόμετρο (στην Ιταλία σε παρόμοια απόσταση, έχασε 2.49″ από τον Ρόγκλιτς). Σίγουρα πάντως η συμμετοχή του θα είναι απόλυτα χρήσιμη και διδακτική για τον ίδιο και το μέλλον του. Πουλς και Γκέιγκεν Χαρτ θα έχουν στη διάθεσή τους μια αρκετά καλή ομάδα, με το μυστήριο πάντως της αλλαγής της τελευταίας στιγμής (Ντε λα Κρουθ αντί Ελιζόντ) να παραμένει.

Ο Εστέμπαν Τσάβες, αρχηγός της Mitchelton Scott.

– ΕΣΤΕΜΠΑΝ ΤΣΑΒΕΣ (Mitchelton Scott): Ο Κολομβιανός ταλαιπωρήθηκε πολύ την τελευταία διετία από τραυματισμούς και ασθένειες, αλλά σιγά-σιγά δείχνει να ξαναβρίσκει τον παλιό καλό του εαυτό. Έδειξε σημαντικά σημάδια ανάκαμψης στο Giro, όπου προσπάθησε πολύ και τελικά επιβραβεύτηκε με μια συγκινητική νίκη σε ετάπ. Στην Ισπανία έχει έρθει ως αρχηγός της Mitchelton Scott, για να δει αν μπορεί να παλέψει για τη γενική. Γύρω του έχει μια καλή ομάδα και τον Μίκελ Νιέβε σαν υπαρχηγό. Αν δεν μπορέσει να ακολουθήσει τους υπόλοιπους διεκδικητές, θα παλέψει και εδώ για νίκες σε ετάπ, όμως όλοι ευχόμαστε να τον δούμε στην κατάσταση του 2016, τότε που είχε τερματίσει 2ος στο Giro και 3ος στη Vuelta.

– ΦΑΜΠΙΟ ΑΡΟΥ (UAE): Άλλος ένας αθλητής που ταλαιπωρήθηκε αρκετά την τελευταία διετία. Τον περασμένο Απρίλιο διόρθωσε χειρουργικά το πρόβλημα που του διαγνώστηκε στην ηλιακή αρτηρία και από τον Ιούνιο επανήλθε στην αγωνιστική δράση. Στο Tour έδειξε ενθαρρυντικά σημάδια ανάκαμψης, μένοντας σε κάποια ετάπ βουνών με τους καλύτερους. Μπορεί να τερμάτισε στη 14η θέση της γενικής, σχεδόν μισή ώρα πίσω από τον Μπερνάλ, όμως η εμφάνισή του ήταν ένα θετικό βήμα. Ο ίδιος δείχνει αποφασισμένος να επανέλθει στα παλιά στάνταρ του (το 2015 δεύτερος στο Giro και πρώτος στη Vuelta) και η συμμετοχή του στον γύρο Ισπανίας θα είναι ένα σημαντικό τεστ. Να προσθέσουμε εδώ και το όνομα του Ταντέι Πογκάτσαρ, που στα 21 χρόνια του και μετά από μια φανταστική πρώτη σεζόν ως επαγγελματίας, θα τρέξει τον πρώτο μεγάλο γύρο της καριέρας του. Ο ταλαντούχος Σλοβένος all-rounder θα είναι η εναλλακτική λύση των Εμιράτων (και μια από τις πιθανές αποκαλύψεις της διοργάνωσης), στην περίπτωση που ο Άρου δεν τα καταφέρει στη μάχη της γενικής.

– ΡΑΦΑΛ ΜΑΪΚΑ (Bora Hansgrohe): Ο Πολωνός τα πήγε αρκετά καλά στο Giro, όπου τερμάτισε στην 6η θέση. Στη συνέχεια ξεκουράστηκε, προετοιμάστηκε για τη Vuelta και έτρεξε στην Πολωνία (9ος) για να προσθέσει χιλιόμετρα στα πόδια του. Η τελευταία του νίκη μετράει δυο χρόνια πίσω, στον γύρο Ισπανίας του 2017, όταν είχε ανέβει πρώτος στην Παντέρα και σίγουρα θα προσπαθήσει να φτάσει σε μια ακόμα νίκη σε ετάπ, μαζί με ένα καλό πλασάρισμα στην πρώτη δεκάδα. Θα έχει σημαντική βοήθεια από το αυστριακό δίδυμο των Γκρόσσαρτνερ και Μούλμπεργκερ, καθώς και από τον Φόρμολο. Ο Μάικα έχει πετύχει στη Vuelta το μοναδικό βάθρο της καριέρας του σε μεγάλο γύρο (3ος το 2015).

– ΒΙΛΚΟ ΚΕΛΝΤΕΡΜΑΝ (Sunweb): Ο τρίτος all-rounder της φετινής διοργάνωσης (μαζί με τους Ρόγκλιτς και Φούγκλσανγκ), θα έχει μια μεγάλη ευκαιρία στη Vuelta, για να αποδείξει στην ομάδα του ότι μπορεί να τον υπολογίζει για αρχηγό στα επόμενα χρόνια, ειδικά μετά την αναχώρηση του Ντιμουλάν για την Jumbo Visma. Ο βοηθός “πολυτελείας” του Τομ, κινείται αρκετά καλά στο χρονόμετρο και ανεβαίνει εξίσου καλά τα βουνά. Φέτος έχασε το Giro λόγω πτώσης και σπασμένης κλείδας, ενώ εγκατέλειψε στο 16ο ετάπ του Tour με προβλήματα στην πλάτη. Πρώτος του στόχος θα είναι να μπει στην πρώτη δεκάδα της γενικής, όπως και πέρυσι (10ος), ενώ το ιδανικό για αυτόν θα είναι να επαναλάβει την 4η θέση του 2017, που είναι και το καλύτερο πλασάρισμα της καριέρας του σε μεγάλο γύρο.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ VUELTA A ESPAÑA 2018

Το περσινό βάθρο των νικητών στη Μαδρίτη. Από αριστερά, Ενρίκ Μας (δεύτερος), Σάιμον Γέιτς (πρώτος) και Μιγκέλ Άνχελ Λόπες (τρίτος). AP

– ΓΕΝΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ (ΚΟΚΚΙΝΗ ΦΑΝΕΛΑ):

01.  Simon Yates (Mitchelton Scott)  82:05:58″

02.  Enric Mas (Quick Step Floors)  +1:46″

03.  Miguel Ángel López (Astana)  +2:04″

04.  Steven Kruijswijk (LottoNL Jumbo)  +2:54″

05.  Alejandro Valverde (Movistar)  +4:28″

06.  Thibaut Pinot (Groupama FDJ)  +5:57″

07.  Rigoberto Urán (EF Drapac)  +6:07″

08.  Nairo Quintana (Movistar)  +6:51″

09.  Ion Izagirre (Bahrain Merida)  +11:09″

10.  Wilko Kelderman (Sunweb)  +11:11″

– ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΠΟΝΤΩΝ (ΠΡΑΣΙΝΗ ΦΑΝΕΛΑ): Alejandro Valverde (Movistar)

– ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΒΟΥΝΩΝ (ΠΟΥΑ ΦΑΝΕΛΑ): Thomas de Gendt (Lotto Soudal)

– ΣΥΝΘΕΤΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ (ΛΕΥΚΗ ΦΑΝΕΛΑ): Simon Yates (Mitchelton Scott)

– ΟΜΑΔΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ: Movistar  

VUELTA A ESPAÑA 2019 – ΤΑ 21 ΕΤΑΠ

Το πελοτόν στους δρόμους της Μαδρίτης στην περσινή Vuelta.

 

ΕΤΑΠ ΗΜ/ΝΙΑ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΧΛΜ ΤΕΡΕΝ
01. 24/8 Salinas de Torrevieja – Torrevieja 13.4 TTT
02. 25/8 Benidorm – Calpe 199.6 μ. δυσ.
03. 26/8 Ibi – Alicante 188 επίπεδο
04. 27/8 Cullera – El Puig 175.5 επίπεδο
05. 28/8 L’Eliana – Javalambre 170.7 βουνά
06. 29/8 Mora de Rubielos – Ares del Maestrat 198.9 μ. δυσ.
07. 30/8 Onda – Mas de la Costa 183.2 βουνά
08. 31/8 Vals – Igualada 166.9 μ. δυσ.
09. 01/9 Andorra la Vella – Cortals d’Encamp 94.4 βουνά
02/9 1η ημέρα ξεκούρασης    
10. 03/9 Jurancon – Pau 36.2 ITT
11. 04/9 Saint Palais – Urdax Dantxarinea 180 μ. δυσ.
12. 05/9 Circuito de Navarra – Bilbao 171.4 μ. δυσ.
13. 06/9 Bilbao – Los Machucos 166.4 βουνά
14. 07/9 San Vicente de la Barquera – Oviedo 188 επίπεδο
15. 08/9 Tineo – Santuario del Acebo 154.4 βουνά
16. 09/9 Pravia – Alto de la Cubilla, Lena 144.4 βουνά
10/9 2η ημέρα ξεκούρασης    
17. 11/9 Aranda de Duero – Guadalajara 219.6 επίπεδο
18. 12/9 Colmenar Viejo – Becerril de la Sierra 177.5 βουνά
19. 13/9 Ávila – Toledo 165.2 επίπεδο
20. 14/9 Arenas de San Pedro – Plataforma de Gredos 190.4 βουνά
21. 15/9 Fuenlabrada – Madrid 106.6 επίπεδο

VUELTA A ESPAÑA 2019 – ΟΙ 22 ΟΜΑΔΕΣ

Το τελικό σπριντ στην Πλάθα Θιβέλες της Μαδρίτης. AS

Η οργανωτική επιτροπή της Vuelta a España έχει προσκαλέσει 22 ομάδες για να συμμετάσχουν στον φετινό αγώνα. Θα είναι παρούσες και οι 18 επαγγελματικές ομάδες του UCI World Tour, ενώ την 22άδα συμπληρώνουν 4 Professional Continental Teams, οι Burgos BH, Caja Rural-Seguros RGA, Cofidis & Euskadi Murias. Η κάθε ομάδα αποτελείται από 8 αθλητές, άρα στην εκκίνηση του αγώνα θα βρεθούν 176 ποδηλάτες. Τη μερίδα του λέοντος στις συμμετοχές έχουν η Ισπανία (4 ομάδες) και η Γαλλία (3 ομάδες). Ακολουθούν το Βέλγιο, η Γερμανία και οι ΗΠΑ με 2 και τέλος το Καζακστάν, η Ολλανδία, η Αυστραλία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Μπαχρείν, η Πολωνία, η Μεγάλη Βρετανία, η Ελβετία και η Νότια Αφρική με μονή εκπροσώπηση. Αναλυτικά οι 22 ομάδες (με αστερίσκο οι Pro Continental):

01. Ag2r – La Mondiale (Γαλλία)

02. Astana (Καζακστάν)

03. Bahrain – Merida (Μπαχρέιν)

04. Bora – Hansgrohe (Γερμανία)

05. Burgos BH (Ισπανία) *

06. Caja Rural-Seguros RGA (Ισπανία) *

07. CCC (Πολωνία)

08. Cofidis (Γαλλία) *

09. Deceuninck Quickstep (Βέλγιο)

10. Dimension Data (Νότια Αφρική)

11. EF Education First (ΗΠΑ)

12. Euskadi Murias (Ισπανία) *

13. Groupama – FDJ (Γαλλία)

14. Ineos (Μεγάλη Βρετανία)

15. Jumbo Visma (Ολλανδία)

16. Katusha Alpecin (Ελβετία)

17. Lotto Soudal (Βέλγιο)

18. Mitchelton – Scott (Αυστραλία)

19. Movistar (Ισπανία)

20. Sunweb (Γερμανία)

21. Trek Segafredo (ΗΠΑ)

22. UAE Team Emirates (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα)

ΟΙ 4 ΦΑΝΕΛΕΣ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥΣ

Οι τέσσερις φανέλες της φετινής Vuelta.

– ΓΕΝΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ (ΚΟΚΚΙΝΗ ΦΑΝΕΛΑ)

Στο τέλος του πρώτου ετάπ βγαίνει η πρώτη γενική κατάταξη. Από κει και μετά προστίθεται σε κάθε αθλητή ο χρόνος του ετάπ κάθε ημέρας και βγαίνει η ανάλογη προσωρινή γενική κατάταξη. Ο αθλητής που βρίσκεται στην πρώτη θέση, φοράει στη διάρκεια του αγώνα την κόκκινη φανέλα για να μπορούν να τον ξεχωρίζουν οι υπόλοιποι ποδηλάτες, αλλά και οι θεατές. Την τελευταία μέρα του Γύρου, ο ποδηλάτης που θα έχει τον μικρότερο συνολικό χρόνο στα 21 ετάπ είναι και ο μεγάλος νικητής. Σε αντίθεση με τους δυο άλλους μεγάλους γύρους (κίτρινο στο Tour και ροζ στο Giro), στη Vuelta το χρώμα στη φανέλα του πρωτοπόρου δεν ήταν πάντα το ίδιο.

Ξεκίνησε πορτοκαλί (1935 & 1936), ύστερα λευκή (1941), κατόπιν ξανά πορτοκαλί (1942), κόκκινη το 1945 και λευκή με μια κόκκινη οριζόντια ρίγα από το 1946 μέχρι το 1950. Από το 1955 μέχρι το 1998, η φανέλα του πρωτοπόρου ήταν κίτρινη (εκτός από το 1977 που ήταν πορτοκαλί), από το 1999 μέχρι το 2009 ήταν χρυσή και από το 2010 μέχρι και σήμερα είναι κόκκινη. Πολυνίκης του Γύρου Ισπανίας είναι ο Ισπανός Ρομπέρτο Έρας με τέσσερις κατακτήσεις (2000, 2003, 2004 & 2005) και ακολουθούν με τρεις νίκες έκαστος, ο Ελβετός Τόνι Ρόμινγκερ (1992, 1993 & 1994) και ο Ισπανός Αλμπέρτο Κονταδόρ (2008, 2012 & 2014).

– ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΠΟΝΤΩΝ (ΠΡΑΣΙΝΗ ΦΑΝΕΛΑ)

Αυτή η βαθμολογία έχει να κάνει με τους πόντους που κερδίζουν οι αθλητές στον τερματισμό και στα ενδιάμεσα σπριντ ευθείας (ένα σε κάθε ετάπ εκτός από τα χρονόμετρα). Στο τέλος κάθε ετάπ (εκτός από το ομαδικό χρονόμετρο) βαθμολογούνται οι πρώτοι 15 ποδηλάτες, παίρνοντας κατά σειρά 25, 20, 16, 14, 12, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 & 1 βαθμό αντίστοιχα. Στα ενδιάμεσα σπριντ βαθμολογούνται οι πρώτοι τρεις ποδηλάτες, παίρνοντας 4, 2 και 1 βαθμό αντίστοιχα. Όποιος αθλητής έχει συγκεντρώσει τους περισσότερους πόντους στο τέλος του Γύρου, κερδίζει τον τίτλο του πιο “σταθερού” αθλητή. Το ρεκόρ στη συγκεκριμένη βαθμολογία μοιράζονται τρεις αθλητές, με τέσσερις κατακτήσεις έκαστος: ο Ιρλανδός Σον Κέλι (1980, 1985, 1986 & 1988), ο Γάλλος Λοράν Ζαλαμπέρ (1994, 1995, 1996 & 1997) και ο Ισπανός Αλεχάνδρο Βαλβέρδε (2012, 2013, 2015 & 2018).

– ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΑΝΑΒΑΣΕΩΝ (ΠΟΥΑ ΦΑΝΕΛΑ)

Για να βγει ο “βασιλιάς των βουνών” υπολογίζονται οι πόντοι που δίνονται στους ποδηλάτες μόλις περάσουν την κορυφή ενός βουνού, το λεγόμενο σπριντ ανάβασης. Οι πόντοι ποικίλλουν ανάλογα με τη δυσκολία της ανηφόρας. Έτσι τα βουνά χωρίζονται σε τέσσερις τέτοιες κατηγορίες. Αρχίζοντας από τα πιο εύκολα και αυξάνοντας τον βαθμό δυσκολίας, έχουμε τα βουνά της τρίτης κατηγορίας, της δεύτερης, της πρώτης και τέλος τα εκτός κατηγορίας (ESP). Στα σπριντ ανάβασης εκτός κατηγορίας (ESP) βαθμολογούνται οι πρώτοι πέντε αθλητές (15, 10, 6, 4 & 2), στα πρώτης κατηγορίας επίσης οι πρώτοι πέντε (10, 6, 4, 2 & 1), στα δεύτερης κατηγορίας οι πρώτοι τρεις (5, 3 & 1) και στα τρίτης κατηγορίας επίσης οι πρώτοι τρεις (3, 2 & 1).

Στο 16ο ετάπ, η ανηφόρα τερματισμού Άλτο δε λα Κουμπίγια, είναι η φετινή “Cima Alberto Fernández” και βαθμολογούνται οι πρώτοι έξι αθλητές ως εξής: 20, 15, 10, 6, 4 & 2. Και εδώ, όποιος στο τέλος της Vuelta έχει τους περισσότερους πόντους, κερδίζει την πουά φανέλα και αναδεικνύεται ως ο κορυφαίος αναβάτης της διοργάνωσης. Το ρεκόρ στη βαθμολογία των βουνών με πέντε κατακτήσεις, κατέχει ο Ισπανός Χοσέ Λουίς Λαγκία (1981, 1982, 1983, 1985 & 1986), ενώ στη δεύτερη θέση ισοβαθμούν δυο αθλητές με τέσσερις κατακτήσεις έκαστος: ο Ισπανός Χοσέ Μαρία Χιμένεθ (1997, 1998, 1999 & 2001) και ο Γάλλος Νταβίντ Μονκουτιέ (2008, 2009, 2010 & 2011).

– ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΚΑΛΥΤΕΡΟΥ ΝΕΟΥ ΑΘΛΗΤΗ (ΛΕΥΚΗ ΦΑΝΕΛΑ)

Φέτος έχουμε μια πολύ σημαντική αλλαγή στις φανέλες του Γύρου Ισπανίας, αφού καταργείται η σύνθετη βαθμολογία (combinada), η οποία προέκυπτε από το άθροισμα της θέσης που είχε κάθε αθλητής στην γενική κατάταξη, στη βαθμολογία των πόντων και στη βαθμολογία των βουνών. Στη θέση της – και χωρίς να αλλάξει το χρώμα της συγκεκριμένης φανέλας, που ήταν λευκή και τέτοια θα παραμείνει – οι διοργανωτές αποφάσισαν να υιοθετήσουν την κατάταξη του καλύτερου νέου αθλητή, ακολουθώντας έτσι το Tour και το Giro. Η λευκή φανέλα της σύνθετης δόθηκε για πρώτη φορά το 1970 και το ρεκόρ μοιράζονται δυο Ισπανοί με τρεις κατακτήσεις έκαστος: ο Ρομπέρτο Έρας (2002, 2004 & 2005) και ο Αλεχάνδρο Βαλβέρδε (2003, 2009 & 2012).

Από φέτος, στην κατηγορία αυτή θα ισχύει πλέον ό,τι και στους δυο άλλους μεγάλους γύρους. Θα έχουμε δηλαδή τη γενική κατάταξη που θα λαμβάνει υπόψη της μόνο τους χρόνους από όσους ποδηλάτες είναι κάτω των 25 ετών την 1η Ιανουαρίου της χρονιάς που διεξάγεται ο Γύρος (δηλαδή για φέτος οι γεννημένοι μετά την 1η Ιανουαρίου του 1994). Όπως και στην κατάταξη της κόκκινης φανέλας, έτσι και εδώ, στο τέλος του πρώτου ετάπ θα βγει η πρώτη κατάταξη, με τον καλύτερο νέο αθλητή, αυτόν δηλαδή που θα έχει τον μικρότερο χρόνο, να φοράει τη λευκή φανέλα. Την τελευταία μέρα του Γύρου, ο ποδηλάτης που θα έχει τον μικρότερο συνολικό χρόνο στα 21 ετάπ, θα είναι και ο νικητής στη συγκεκριμένη κατηγορία.

– ΟΜΑΔΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ

Αυτή η κατάταξη βγαίνει προσθέτοντας κάθε μέρα τους χρόνους των τριών καλύτερων αθλητών κάθε ομάδας. Το χαρακτηριστικό γνώρισμα της καλύτερης ομάδας είναι οι αριθμοί των αθλητών της που είναι κίτρινοι πάνω σε λευκό φόντο και όχι μαύροι σε λευκό φόντο όπως όλοι οι άλλοι. Και εδώ, όπως και στην ατομική γενική κατάταξη, η ομάδα που θα έχει τον μικρότερο συνολικό χρόνο στα 21 ετάπ την τελευταία ημέρα του Γύρου, θα είναι η μεγάλη νικήτρια.

* Την τηλεοπτική κάλυψη της 74ης Vuelta a España έχει αναλάβει για μια ακόμη χρονιά το κανάλι του Eurosport (NOVA), το οποίο με καθημερινές συνδέσεις θα σας προσφέρει σε ζωντανή μετάδοση τις προσπάθειες των 176 ποδηλατών στους δρόμους της Ισπανίας. Στην περιγραφή θα είναι ο Ανδρέας Τριανταφύλλου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ