Τι ακριβώς συνέβη με τις σημαίες;

Ο Πάνος Σεϊτανίδης αναλύει όσα δεν φαίνονται με πρώτη ματιά στο video του ατυχήματος του Bianchi.

Τι ακριβώς συνέβη με τις σημαίες;

Την ώρα που γράφονται αυτά τα λόγια, τρεις το πρωί ώρα Ελλάδας, το μυαλό είναι στην Ιαπωνία και το νοσοκομείο της περιφέρειας Mie όπου ο Jules Bianchi νοσηλεύεται στη μονάδα εντατικής θεραπείας. Ενώ από πλευράς θεραπόντων ιατρών έχουμε... ανησυχητική σιωπή (φοβάμαι πως η τελική έκβαση θα είναι άσχημη), προέκυψε ερασιτεχνικό video που προκαλεί εκκωφαντικές αντιδράσεις.

Με όσο το δυνατόν πιο ψύχραιμη ματιά, θα δούμε ένα-ένα τα επίμαχα σημεία μίας σειράς ατυχιών, λαθών, συγκυριών, που οδήγησαν τον 25χρονο Γάλλο στο κρεβάτι του νοσοκομείου, να δίνει μάχη για τη ζωή του.

Πολύς ντόρος λοιπόν γίνεται σχετικά με τις σημαίες που ανεμίζουν οι κριτές και που την ώρα του ατυχήματος είναι πράσινες. Μέχρι πρότινος, η FIA χώριζε κάθε πίστα σε τρία μέρη, αντίστοιχα των χρονομετρημένων τομέων. Σε περίπτωση συμβάντος, ανάλογα με το που διαδραματιζόταν αυτό, είχαμε καθεστώς κίτρινης σημαίας στον συγκεκριμένο τομέα της πίστας. Στη Suzuka, όπως μπορείτε να δείτε στο σχετικό σχεδιάγραμμα, ο πρώτος τομέας της πίστας (S1=Sector 1) ολοκληρώνεται λίγα μετά τον πύργο κριτών Νο12 (M12=Marshall post 12).

Φέτος όμως, το σύστημα... τεμαχισμού της πίστας άλλαξε και αντί για τρία, έχουμε 20 μέρη! Πράγμα που σημαίνει πως μειώνεται και η απόσταση που ισχύει το καθεστώς κίτρινης σημαίας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση περιλαμβάνει το κομμάτι που βγήκαν εκτός δρόμου τα μονοθέσια, μέχρι και τον πύργο M12.

Τι σημαίνει κάθε σημαία; Η κίτρινη σημαία προειδοποιεί για κίνδυνο, υποχρεώνοντας τους οδηγούς να κόψουν ταχύτητα. Η διπλή κίτρινη σημαία την οποία είχαμε κατά την έξοδο του Adrian Sutil, προειδοποιεί τους οδηγούς να μειώσουν ταχύτητα αλλά και να είναι προετοιμασμένοι να σταματήσουν αν αυτό τους ζητηθεί. Η πράσινη σημαία, σημαίνει πως όλα είναι καλά και επιτρέπει στους οδηγούς να κινηθούν ξανά στο όριο.

Τι βλέπουμε λοιπόν στο νέο, μεγάλης διάρκειας ερασιτεχνικό video που "συλλαμβάνει" το συμβάν; Ενώ το φορτωτικό όχημα έχει περισυλλέξει τη Sauber και κάνει όπισθεν για να βγει από την έξοδο διαφυγής και να επιστρέψει σε "ασφαλές" έδαφος, ο κριτής στον πύργο 12 αφήνει τις διπλές κίτρινες σημαίες και αρχίζει να ανεμίζει την πράσινη! Όλα αυτά ενώ ακόμα δεν έχει απομακρυνθεί ούτε το διαλυμένο μονοθέσιο, ούτε το βαρύ όχημα μεταφοράς του αλλά ούτε και οι κριτές που φροντίζουν την πραγματοποίηση αυτής. Στο video είναι ορατές οι κίτρινες σημαίες μέχρι 19 δευτερόλεπτα πριν τη σύγκρουση του Bianchi. Υπάρχει ένα κενό επτά δευτερολέπτων μέχρι τη στιγμή που το πλάνο δείχνει ξανά τον κριτή που έχει πλέον την πράσινη. Την ανεμίζει λοιπόν για τουλάχιστον 12 δευτερόλεπτα πριν το συμβάν. Αν δείτε ξανά το σχεδιάγραμμα, λίγα μέτρα πιο πριν και λίγα μέτρα πιο μετά είναι οι φωτεινοί σηματοδότες Νο8 και Νο9 (σ.σ. τα κίτρινα κουτάκια). Αυτά δεν είναι ορατά στο video αλλά θα πρέπει να εναρμονίζονται με τις σημαίες αφού οι κριτές έχουν εκτός από οπτική επαφή με τους σηματοδότες, επικοινωνία μέσω ασυρμάτου (κ τηλεφώνου αν χρειαστεί) με το κέντρο αγώνα και τον αλυτάρχη, Charlie Whiting.

Τα πρώτα λοιπόν ερωτήματα είναι: γιατί είχαμε καθεστώς πράσινης σημαίας ενώ ακόμα δεν είχε απομακρυνθεί η Sauber και το όχημα μεταφοράς της; Το κέντρο διεύθυνσης του αγώνα πήρε την απόφαση διακοπής του καθεστώτος διπλής κίτρινης σημαίας επειδή έκρινε μέσω εικόνας (έχουν όλες τις τηλεοπτικές κάμερες αλλά και τις κάμερες ασφαλείας της πίστας στη διάθεσή τους) πως είναι όλα οκ ή βασίστηκε στα λεγόμενα/κινήσεις του κριτή;

Όπως και να έχει, είναι χαρακτηριστικό πως ο camera man της FOM που είναι στο μικρό υπόστεγο που φαίνεται κάτω, στο κέντρο της εικόνας, γυρίζει την κάμερα αγνοώντας τη μεταφορά της Sauber και "κοιτώντας" τα διερχόμενα μονοθέσια. Ένα από αυτά ήταν και του Bianchi.

Βέβαια πρέπει να τονίσουμε πως η επιβράδυνση που επιβάλλουν οι κίτρινες σημαίες δεν είναι δραματική. Δύο δέκατα του δευτερολέπτου ανά τομέα της πίστας η μία σημαία και μισό δευτερόλεπτο ανά τομέα οι δύο κίτρινες. Άρα σε ένα σημείο όπου υπό φυσιολογικές συνθήκες τα μονοθέσια κινούνται με σχεδόν 250 km/h, η βροχή και η κίτρινες σημαίες νωρίτερα, εκτιμώ πως θα έριξαν την ταχύτητα της Marussia γύρω στα 180 km/h. Ίσως και χαμηλότερα. Είναι και πάλι, εφιαλτικά πολλά.

Εφόσον λοιπόν το σημείο αναφοράς είναι ο πύργος και οι σημαίες που ανεμίζουν εκεί αφορούν στη συνέχεια της πίστας, το γράμμα των κανονισμών λέει πως εκεί θα πρέπει όντως να υπάρξει πράσινη σημαία αφού αφορά το σημείο που έπεται του πύργου. Όμως, με το βαρύ όχημα, το κρεμασμένο μονοθέσιο, τους τρεις κριτές γύρω τους, το γεγονός ότι έχουν έρθει 2-3 μέτρα πίσω από τον πύργο αλλά ακόμα σε επικίνδυνο σημείο, νομιμοποιεί την ύπαρξη πράσινης σημαίας; Στην Ιαπωνία οι κριτές είναι άρτια εκπαιδευμένοι και όπως λειτουργούν πάντα ως λαός, ο εν λόγω κριτής κάνει την αλλαγή τηρώντας κατά γράμμα τον κανονισμό! Άρα μάλλον το λάθος είναι στον κανονισμό αφού η λογική λέει πως θα έπρεπε και στον επόμενο τομέα να έχουμε διπλή κίτρινη σημαία.

Έτρεχε λοιπόν υπερβολικά ο Bianchi αλλά όχι με δική του υπαιτιότητα. Η συνέχεια είναι τρομακτική, "επιβάτης" σε ένα ανεξέλεγκτο μονοθέσιο καρφώνεται κάτω από ένα όχημα εννέα τόνων και το σηκώνει στον αέρα! Το Roll Hoop της MR03 είχε εξαφανιστεί μετά τη σύγκρουση, η Marussia είχε γίνει... επίπεδη και από θαύμα δεν είχαμε φρικαλέες εικόνες. Είναι όμως και πάλι δεδομένο, πως η σφοδρότητα του χτυπήματος, ακόμα κι αν η επαφή του κράνους του 25χρονου ήταν ανεπαίσθητη, δεν αφήνει πολλά περιθώρια για αισιοδοξία. Το πόσο "πάγωσε" ο Andrian Sutil που βρισκόταν στο σημείο του ατυχήματος και είδε τον συναθλητή του, ήταν ενδεικτικό της σοβαρότητας του τραυματισμού του Γάλλου.

Από εκεί και πέρα, παρότι η βοήθεια ήρθε γρήγορα, παρατηρούμε κι άλλα λάθη. Η σύγκρουση του Bianchi, πέραν των δικών του τραυμάτων, αφήνει ξανά το μονοθέσιο του Sutil και το φορτωτικό μηχάνημα σε επικίνδυνο σημείο. Ο κριτής όμως, συνεχίζει να ανεμίζει την πράσινη σημεία για ένα λεπτό και έντεκα δευτερόλεπτα μετά το χτύπημα του Bianchi! Ακόμα.... "by the book", ενώ από κάτω του επικρατεί κόλαση. Μόνο όταν σπεύδει ο δεύτερος κριτής στον πύργο για να σηκώσει την ταμπέλα με την ένδειξη SC που υποδηλώνει την είσοδο του αυτοκινήτου ασφαλείας αλλάζει και η σημαία.

Νέα ερωτήματα λοιπόν. Σε αυτά τα 71 δευτερόλεπτα δεν κατάλαβε κανένας τη σοβαρότητα της κατάστασης; Ακόμα κι αν ήταν απλό συμβάν, χωρίς τραυματισμό, δεν θα έπρεπε επιτόπου να έχουμε πάλι κίτρινες σημαίες; Πως επιτρέπεις στους οδηγούς να πάνε πάλι τέρμα γκάζι υπό τόσο δύσκολες καιρικές συνθήκες, όταν είναι σαφές πως μπορεί να γίνει ξανά, ότι έχει μόλις συμβεί;

Σε όλα τα παραπάνω προσθέστε και το εξής που είναι πολύ σημαντικό. Λόγω του τυφώνα, υπήρχαν διαβουλεύσεις να αλλάξει η ώρα, ενδεχομένως και η μέρα διεξαγωγής του αγώνα. Το σενάριο αυτός να γίνει Σάββατο απορρίφθηκε άμεσα από τον promoter της πίστας που ανήκει στη Honda. Οι προσπάθειες της FIA να έχουμε εκκίνηση δύο ώρες νωρίτερα ώστε να μην υπάρχει τόσο περιορισμένη ορατότητα στο τέλος του αγώνα, έπεσαν στο κενό. Αν όμως είχαν εισακουστεί οι ανησυχίες, ίσως σήμερα να γράφαμε για μεταγραφές και άλλα γλυκανάλατα. Χωρίς να έχουμε έναν οδηγό να χαροπαλεύει...

Διαβάστε ακόμη:

Σταθερή αλλά κρίσιμη η κατάσταση του Bianchi

Τα χειρότερα περιστατικά στη Formula 1 (VIDEOS)

Νέο σοκαριστικό VIDEO με το ατύχημα του Bianchi

News 24/7

24MEDIA NETWORK