Show me the money!
Ο Δημήτρης Καρύδας γράφει για τον επτάψυχο Μπερτομέου, τη νέα δεκαετία της Ευρωλίγκας και την εταιρεία "λερναία ύδρα".
Οι διεργασίες για τη νέα Ευρωλίγκα και η κόντρα της ΦΙΜΠΑ με την λίγκα φαίνεται ότι έφτασαν στην κορύφωσή τους. Ο Τζόρντι Μπερτομέου αποδείχθηκε εφτάψυχος και πέταξε σαν τέλειος χαρτοπαίκτης τον τελευταίο άσο στο τραπέζι. Ένας άσος που λέγεται ΙΜG και λογικά κερδίζει την παρτίδα.
Το σίγουρο είναι ότι εξασφάλισε την υποστήριξη ενός αληθινού κολοσσού, ανέτρεψε τις ισορροπίες και έπεισε τις περισσότερες ομάδες να μείνουν στο πλευρό του και να μην αποσκιρτήσουν! Οι δύο εκπρόσωποι μας επιφυλάχθηκαν να απαντήσουν αφού θέλουν να μελετήσουν καλύτερα την πρόταση. Προσωπικά, θεωρώ εξαιρετικά έξυπνη την κοινή αυτή γραμμή άσχετα αν υπαγορεύθηκε μάλλον από διαφορετικές αιτίες:
- Ο Παναθηναϊκός εδώ και πολλά χρόνια δεν διατηρεί τις καλύτερες σχέσεις με το ‘’ιερατείο’’ της Βαρκελώνης. Οι κόντρες του Δημήτρη Γιαννακόπουλου με τον Τζόρντι Μπερτομέου είναι πολλές την τελευταία τετραετία. Και είναι λογικό ο Παναθηναϊκός να θέλει πολύ περισσότερο μια συνεργασία με τη ΦΙΜΠΑ, μόνο που αυτό πλέον μοιάζει απαγορευτικό.
- Οι ιδιοκτήτες του Ολυμπιακού είναι πολύ πιο κοντά στον Μπερτομέου. Δεν είναι τυχαία η μη αναγγελθείσα στον τύπο επίσκεψη αστραπή του Ισπανού στην Αθήνα για να τους συναντήσει πριν από ένα μήνα, ούτε το γεγονός ότι ο Ολυμπιακός συμπεριλήφθηκε στο άτυπο ΄’διευθυντήριο’’ της ΦΙΜΠΑ και πήγε προ ημερών στη Γενεύη μαζί με αντιπροσωπεία άλλων τριών ομάδων για να ενημερωθεί για την πρόταση της Παγκόσμιας ομοσπονδίας. Υπό αυτό το πρίσμα είναι μάλλον έκπληξη το γεγονός ότι δεν υπέγραψε τη συμφωνία. Γιατί; Οι Αγγελόπουλοι όλα αυτά τα χρόνια δεν είναι ικανοποιημένοι από τη μοιρασιά των χρημάτων και θεωρούν ότι η ανταποδοτικότητα της Ευρωλίγκας είναι πολύ μικρή προς τις ομάδες. Πιθανώς δεν έχουν άδικο αν αναλογιστεί κάποιος για παράδειγμα ότι η πλουσιοπάροχη τηλεοπτική συμφωνία της Nova με την Ευρωλίγκα είναι η μεγαλύτερη στην Ευρώπη σε απόλυτους αριθμούς και δεύτερη σε ποσοστό % πίσω μόνο από το Ισραήλ, όπου όμως ο αντίστοιχος τηλεοπτικός σταθμός δίνει όλα τα χρήματα σε μια μόνο ομάδα της χώρας (Μακάμπι).
Είναι αληθινά τόσο καλή η πρόταση του Μπερτομέου ή κρύβει και μικρά γράμματα, αστερίσκους όπως αυτούς που φοβούνται οι δύο ελληνικές ομάδες;
Το μυστικό λέγεται... δεκαετία!
Ο Μπερτομέου θέλοντας να βγάλει από την εικόνα του ανταγωνισμού τη ΦΙΜΠΑ παρουσίασε ένα δεκαετές πλάνο. Έξυπνη κίνηση αφού στην ουσία δεσμεύει για ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα τις κορυφαίες ευρωπαϊκές ομάδες και εξουδετερώνει τον κίνδυνο της ΦΙΜΠΑ! Το…μυστικό είναι όντως στα ψιλά γράμματα: ‘’Η διοργάνωση θα έχει έσοδα 36 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο σε βάθος δεκαετίας", ειπώθηκε στη Βαρκελώνη. Οι πληροφορίες του γράφοντος αναφέρουν τα εξής: Όντως υπάρχει αυτό το πλάνο αλλά για τις ομάδες αυτά τα 30 εκατομμύρια που θα διανεμηθούν θα είναι με βάση τον μέσο όρο της δεκαετίας και όχι άμεσα. Πέρσι, στις ομάδες μοιράστηκαν 18 εκατομμύρια ευρώ, φέτος με βάση την υπάρχουσα συμφωνία 20 και του χρόνου λίγο πάνω από τα 20. Δηλαδή, η αύξηση θα είναι σταδιακή και όχι άμεση. Εγκυμονεί αυτό κινδύνους για την ολοκλήρωσή της; Θεωρητικά όχι αν και εφόσον ο Μπερτομέου κρατάει όντως στα χέρια του μια τόσο μακρόπνοη συμφωνία με την IMG! Τι εστί IMG; Καιρός να μάθουμε τα μυστικά ενός κολοσσού που βρέθηκε στο πλευρό του Μπερτομέου.
Μια εταιρεία "λερναία ύδρα"
Η Αμερικάνικη εταιρεία βρίσκεται κάτω από όποια πέτρα και να σηκώσει κάποιος ανυποψίαστος. Είναι μια πολυσχιδής εταιρεία, ένα ‘’χταπόδι’’ ή καλύτερα μια λερναία ύδρα που απλά καλύπτει όλο το αθλητικό φάσμα στις ΗΠΑ και σε άλλες 25 μεγάλες χώρες-αγορές του πλανήτη: Αθλητισμός, μεγάλα γεγονότα, μίντια, μόδα.
Διοργανώνει χιλιάδες events κάθε χρόνο, έχει το μάνατζμεντ και το μάρκετινγκ εκατοντάδων άλλων διοργανώσεων από το παγκόσμιο πρωτάθλημα του χόκεϊ του 2016 μέχρι το πρωτάθλημα μπάσκετ της Ινδίας! Κλείνει τηλεοπτικές συμφωνίες, παράγει η ίδια τηλεοπτικό πρόγραμμα, πουλάει δικαιώματα, εκπροσωπεί αθλητές και έχει μέχρι και καλοκαιρινές ακαδημίες ανάδειξης ταλέντων σε διάφορα σπορ. Από τις μπασκετικές ακαδημίες της πέρασαν παλαιότερα παίκτες όπως ο Κόμπε Μπράιαντ και ο Τζόακιμ Νοά!
Έχει τεράστια διείσδυση στο κολεγιακό μπάσκετ, είναι η εταιρεία που έχει το μάρκετινγκ του φάιναλ φορ του NCAA, ενώ λίγες μέρες πριν την επισημοποίηση της συμφωνίας με την Ευρωλίγκα έκλεισε ένα άλλο deal. Συμφώνησε με το ΝΒΑ και έγινε η πρώτη εταιρεία πάροχος αγώνων του πρωταθλήματος σε αεροπορικές πτήσεις! Σε συνεργασία με το κανάλι Sport 24 που ειδικεύεται στην προβολή αγώνων inflight! Κύκλος εργασιών της εταιρείας το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 2,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως! Ακριβώς εδώ ήταν που κέρδισε την παρτίδα ο Μπερτομέου. Την ώρα που η ΦΙΜΠΑ παρουσίασε στις ομάδες την προοπτική εσόδων ανάλογου ύψους (ίσως και μεγαλύτερου) σε ετήσια βάση δεν έπεισε για την προέλευση των χρημάτων. Αρκέστηκε σε γενικόλογες αναφορές για την ύπαρξη ενός επενδυτικού fund. Μόνο που μια κοινοπραξία κεφαλαιούχων μπορεί εύκολα να μπει χορηγός σε μια διοργάνωση και το ίδιο εύκολα να βγει. Αλλά μια εταιρεία σαν την IMG μπαίνει δύσκολα αλλά μπαίνει για να μείνει επειδή πολύ απλά έχει δει τις προοπτικές κέρδους!
Το Αμέρικαν ντριμ και ένα στοίχημα
Αξίζει εδώ αφού αναφερθήκαμε στα βασικά σημεία και πριν πάμε στα επί μέρους της νέας διοργάνωσης να γράψουμε την ιστορία της δημιουργίας της IMG. Είναι μια κλασική ιστορία ‘’’american dream’’ και μάλιστα αυτός ο κολοσσός στήθηκε στα πρώτα του βήματα από ένα…στοίχημα. Ιδρυτής της εταιρείας είναι ο Μακ Μακόρμακ, που απεβίωσε το 2003 έχοντας όμως δει το δημιούργημα του να γιγαντώνεται. Απόφοιτος της νομικής σχολής του Γέιλ, είχε μικρή σχέση με τον αθλητισμό, αν εξαιρέσουμε το γεγονός ότι κάποια στιγμή προσπάθησε να γίνει επαγγελματίας παίκτης του γκολφ. Έφτιαξε τη δική του νομική φίρμα και κατάφερε να πείσει τρεις από τους μεγαλύτερους παίκτες στην ιστορία του γκολφ να του δώσουν τα δικαιώματά τους: Τον Αρνολντ Πάλμερ, τον Τζακ Νικλάους και τον Γκάρι Πλέιερ. Ο μύθος λέει ότι για να πάρει την εκπροσώπηση του Πάλμερ χρειάστηκε να τον κερδίσει σε ένα φιλικό αγώνα γκολφ που είχε ως αντίτιμο τη συμφωνία.
Ο Μακόρμακ δεν σταμάτησε εκεί. Η λίστα των πελατών του γρήγορα περιλάμβανε τον Μπιόρν Μποργκ, τον Πιτ Σάμπρας, την Κρις Έβερτ τον θρύλο του μπέιζμπολ Ντέρεκ Τζίτερ, τον Τσαρλς Μπάρκλεϊ και πολύ αργότερα τον Μάικλ Σουμάχερ. Ο ‘’Mark the Shark’’ κατάπιε την αγορά όπως ένας καρχαρίας καταπίνει ένα κοπάδι ανυποψίαστες μαρίδες! Ανοίχτηκε και πέρα από τον αθλητισμό. Στον κόσμο της μόδας εκπροσωπεί την Κέιτ Μος και τη Ζιζέλ. Και πήγε ακόμη πιο μακριά. Άνοιξε το πεδίο δράσης της εταιρείας του στους τομείς του μάρκετινγκ και της επικοινωνίας. Το επέκτεινε στη διοργάνωση γεγονότων, ομιλιών, συναυλιών. Και η IMG έφτασε να έχει πελάτες τη Μάργκαρετ Θάτσερ, τον Μιχαήλ Γκορμπατσόφ, τον Πάπα Ιωάννη Παύλο τον δεύτερο στην ίδια λίστα που υπάρχουν ο Τάιγκερ Γουντς, οι αδελφές Γουίλιαμς, ο Πλάθιντο Ντομίνγκο και η διοργάνωση των βραβείων Νομπέλ!!!
Η IMG έφτασε να προσφέρει στους πελάτες της ένα πλήρες πακέτο που περιλαμβάνει διαφημίσεις, επενδύσεις, οικονομικό μάνατζμεντ και ότι άλλο βάζει ο νους του (σύγχρονου) ανθρώπου. Φυσικά από κάποιο σημείο και μετά σταμάτησε να ψάχνει μεμονωμένους πελάτες και έκανε κάτι πιο πρακτικό. Αγόραζε και απορροφούσε ολόκληρες τις εταιρείες που εκπροσωπούσαν μεγάλα ονόματα της μόδας ή του αθλητισμού ή ακόμη και τηλεοπτικούς σταθμούς ή εταιρείες κινητής τηλεφωνίας.
Ο πρώτος πελάτης του Mark the Shark ο γκόλφερ Αρνολντ Πάλμερ εισπράττει σήμερα παρότι έχει εγκαταλείψει προ πολλού την ενεργό δράση 3 εκατομμύρια δολάρια ετησίως από συμφωνίες της IMG που αφορούν ρούχα με το όνομα του ή γήπεδα τένις που επίσης φέρνουν το όνομά του!
Παρότι η βάση της εταιρείας είναι και παραμένει στις ΗΠΑ εκπροσωπεί και μεγάλα γεγονότα εκτός της χώρας, όπως τα τηλεοπτικά δικαιώματα του Γουίμπλεντον και του Ρόαγιαλ Γκολφ Κλαμπ στην Μεγάλη Βρετανία.
Μέχρι τους τελευταίους μήνες της ζωής του ο Μακόρμακ ήταν ενεργός και είχε το ίδιο ακριβώς πρόγραμμα όπως αποκάλυψε σε ένα από τα βιβλία που έγραψε και τα οποία όλα έγιναν μπεστ σέλερ: Ξυπνούσε κάθε πρωί στις 4.30- μοίραζε τη μέρα και τα ραντεβού σε τέταρτα και είχε πάντοτε πάνω του δεκάδες κίτρινα αυτοκόλλητα χαρτάκια που αντιπροσώπευαν τις υποχρεώσεις της ημέρας ανά…δεκαπεντάλεπτο. Όταν τελείωνε τη δουλειά του τετάρτου πέταγε το αντίστοιχο χαρτάκι και δεν πήγαινε για ύπνο αν δεν τα είχε πετάξει όλα! Παντρεύτηκε δύο φορές με πιο γνωστή τη δεύτερη σύζυγο του την αθλήτρια του τέννις Μπέτσι Νάγκελσεν την οποία γνώρισε το 1974 σαν πελάτισσα του όταν εκείνη ήταν 1ι8 ετών και τελικά την παντρεύτηκε 12 χρόνια αργότερα!
Επιστροφή για φινάλε στην πεζή πραγματικότητα μας. Το νέο σύστημα της Ευρωλίγκας με τις 16 ομάδες και τον μαραθώνιο ενός κανονικού πρωταθλήματος 15 αγωνιστικών με πλέι οφ και φάιναλ φορ μοιάζει αρκούντως δελεαστικό. Το σίγουρο είναι ότι θα ενθουσιάσει χορηγούς και τηλεοπτικά κανάλια. Και όντως θα είναι κάτι που λογικά θα αξίζει τον κόπο. Αλλά επειδή ήδη το συγκεκριμένο κείμενο πήγε πολύ…μακριά ας μου επιτραπεί τη σχετική ανάλυση να την κάνω τα επόμενα 24ωρα σε ένα άλλο σχετικό άρθρο.