ΜΠΑΣΚΕΤ

Αϊζάια Τόμας και Μάικλ Τζόρνταν έχουν άλυτα θέματα από το 1985

Ο Αϊζάια Τόμας και ο Μάικλ Τζόρνταν δεν ήταν ποτέ φίλοι. Δεν συμπάθησαν ποτέ ο ένας τον άλλον. Ο ένας δεν κατάφερε ποτέ να ξεπεράσει τη σκέψη πως δεν έλαβε την αναγνώριση που άξιζε. Ο άλλος δεν έμαθε ποτέ να ξεχνάει. Από το 1985 είχαν τα θέματα τους. Τα διατηρούν και το 2020.

Αϊζάια Τόμας και Μάικλ Τζόρνταν έχουν άλυτα θέματα από το 1985
To στιγμιότυπο είναι από τα playoffs του 1990. Έχει προηγηθεί χρήση των Jordan Rules. Ο Αϊζάια Τόμας δεν διαχειρίστηκε ποτέ το αίσθημα του υποτιμημένου. Ο Μάικλ Τζόρνταν δεν έμαθε ποτέ να ξεχνάει. AP Photo/Mark Elias

Το ‘Last Dance‘ έφτασε στο σημείο της συνάντησης των Μπουλς με τα ‘Κακά παιδιά’ του ΝΒΑ που για να ‘κρατήσουν’ υπό έλεγχο τον τύπο που φαινομενικά παρέπεμπε σε άνθρωπο -αλλά όσα έκανε στα παρκέ τον κατέτασσαν σε άλλην κατηγορία-, εμπνεύστηκαν και εφάρμοσαν τους Jordan Rules.

Ακόμα και αν είχες ζήσει -παρακολουθήσει- εκείνην την περίοδο, μάλλον ‘απορροφήθηκες’ στο 100% από το βλέμμα του, το ύφος του, τη στάση του σώματος και τις γκριμάτσες του Mάικλ Τζόρνταν, όταν εξηγούσε γιατί μισεί ακόμα τους Πίστονς -και τους λόγους που έκαναν προσωπικές τις μάχες, εντός και εκτός εισαγωγικών. Στο επίκεντρο του στόχου που ‘χαν τα μάτια του MJ ήταν ο Αϊζάια Τόμας. Και για όσους δεν το κατάλαβαν είπε και το ‘I still hate them’. Δηλαδή, him.

To συναίσθημα του μίσους είχε προκύψει το 1985. Τότε που ο Air ήταν ένα λιπόσαρκο παιδί, το οποίο είχε επιλεγεί λίγους μήνες νωρίτερα, στο Νο3 του NBA Draft και έγινε αμέσως All Star. O Τόμας ήταν στην τέταρτη του χρονιά στη λίγκα, στην οποία μπήκε ως Νο2 του 1981 NBA Draft (στο Νο1 οι Μαβς είχαν ‘τραβήξει’ τον Μαρκ Αγκουάιρ) και πρωταθλητής του NCAA, με το Indiana University. Είχε αναδειχθεί και ‘most outstanding player’ του τουρνουά.

Το ‘δεν σε βλέπουμε’ του 1985 φέρεται να οργανώθηκε από τον Τόμας -που ανέκαθεν ήταν του άσπρου ή του μαύρου. Στο μυαλό του δεν υπήρχε γκρι. Στο μυαλό του δεν απήλαυσε ποτέ της αναγνώρισης που άξιζε -ως ύψους 1.85 πόιντ γκαρντ που μεγάλωσε ως μαύρο παιδί στο Δυτικό Σικάγο και αφιέρωσε τη ζωή του στο μπάσκετ, ώστε να παίξει υπό τις οδηγίες του Μπομπ Νάιτ στο κολέγιο, να γίνει 12 φορές All Star, 2 φορές πρωταθλητής και μια φορά MVP τελικών. Στο μυαλό του δεν ήταν ποτέ μόνο ο ηγέτης των Bad Boys. Ήταν και αυτό. Όχι μόνο αυτό. Έχει πει πως “αν είχαμε όλοι το ίδιο ύψος θα βλέπαμε ποιος ήταν ο καλύτερος”. Στο ‘όλοι’ ήταν οι Τζόρνταν, Μπερντ και Μάτζικ. Και δεν διαχειρίστηκε ποτέ αυτό το σύμπλεγμα.

“Από παιδί έμαθα πως όλα είναι μια μάχη για την επιβίωση. Δεν ήθελα ποτέ να είμαι συμπαθής. Όταν ήμασταν φτωχοί, άνθρωποι μας έδιναν φαγητό. Περνούσαμε δύσκολα, αλλά δεν το δεχόμασταν, γιατί η μητέρα μου πίστευε πως πρέπει να δεχόμαστε τη συμπάθεια του κόσμου. Μόνο την καλοσύνη. ‘Η συμπάθεια σε κάνει αδύναμο’ μου είχε πει”.

Στο All Star Game του 1985, που διεξήχθη στην Ιντιάνα, ο Τζόρνταν εμφανίστηκε ως ρούκι. Δεν είχε γίνει ακόμα ‘Air’. Είχε προηγηθεί, βεβαίως η φήμη του -πως θα γινόταν μεγάλος-, μολονότι τότε έδινε περί τους 7 πόντους ανά αγώνα. Στη συνάντηση των καλύτερων, σύμφωνα με πληροφορίες που προέκυψαν χρόνια αργότερα, αρκετοί βετεράνοι είχαν κρίνει τη συμπεριφορά του MJ ως αλαζονική.

Mια στιγμή να σου πω ποιοι ήταν οι All Star.

ΔΥΣΗ: Έιντριαν Ντάντλι, Ραλφ Σαμπσον, Καρίμ Αμπντούλ Τζαμπάρ, Μάτζικ Τζόνσον, Τζορτζ Γκέρβιν, Άλεξ Ινγκλις, Νορμ Νίξον, Λάρι Νανς, Ρολάντο Μπλάκμαν, Τζακ Σίκμα, Κάλβιν Νατ και Χαμίκ Ολάζουον.

ΑΝΑΤΟΛΗ: Τζούλιος Ίρβινγκ, Λάρι Μπερντ, Μόουζες Μαλόουν, Αϊζάια Τόμας, Μάικλ Τζόρνταν, Μάικλ Ρέι Ρίτσαρντσον, Ρόμπερτ Πάρις, Μπέρναρντ Κινγκ, Σίντνι Μονκρίφ, Τέρι Κάμινγκς, Ντένις Τζόνσον και Μπιλ Λαμπίρ.

Στο θέμα μας, ο Τόμας φέρεται να είχε γίνει έξαλλος με την αδιαφορία του νεαρού προς το πρόσωπο του, όταν έπεσαν μούρη με μούρη στο ξενοδοχείο (ο Τζόρνταν είχε εξηγήσει πως απλά ντρεπόταν ‘δεν απαιτούσα σεβασμό’). Η συμπεριφορά του ρούκι στο διαγωνισμό καρφωμάτων ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι με την υπομονή των ‘παλιών’. Όλοι έκριναν πως κάνει επίδειξη του εαυτού του και της εταιρίας που τον έντυνε (Nike). Στο δρόμο του δεν είχε σεβαστεί τους κανονισμούς.

Το πρωτόκολλο ανέφερε πως οι All Stars απαγορεύεται να φορούν τις εταιρίες που τους έντυναν, στην προθέρμανση. Ο MJ εμφανίστηκε με τον εξοπλισμό της Nike και οι παλαιότεροι εξοργίστηκαν με το θράσσος του ρούκι. Μη ξεχάσω να σου πω ότι ο ανταγωνισμός σε αυτόν τον διαγωνισμό ήταν ο Ντόμινικ Ουίλκινς. Δηλαδή, αυτοί οι δύο πέρασαν στον τελικό. Η πρώτη φάση αφορούσε και τους Κλάιντ Ντρέξλερ, Τζούλιους Ίρβινγκ, Ντάρελ Γκρίφιθ, Λάρι Νανς, Τέρενς Στάνσμπερι και Ορλάντο Γούλριτζ. Το τρόπαιο το πήρε ο Ουίλκινς.

Την ημέρα του αγώνα έγινε αυτό που σκέφτηκε ο Τόμας και με το οποίο είχαν συμφωνήσει -πρώτοι- οι Μάτζικ Τζόνσον και Τζορτζ Γκέρβιν. Τότε ο Τόμας με τον Τζόνσον ήταν φίλοι -μετά έγιναν αιώνιοι εχθροί. Συμφώνησαν λοιπόν, να γελοιοποιήσουν τον ατίθασο νέο. Πώς; “Ας είμαστε ο ένας μπροστά στον άλλον, χωρίς να παίζουμε πραγματικά άμυνα και ας δούμε τι θα κάνει ο Γκέρβιν πάνω στον Μάικλ”. Οι Τόμας και Μάτζικ ήταν οι τύποι που είχαν πάρει επάνω τους το θέαμα των προηγούμενων All Stars. Ο Γκέρβιν ανήκει στη λίστα με τους 50 καλύτερους παίκτες της ιστορίας. Τρεις χρονιές ήταν ο πρώτος σκόρερ της λίγκας. Στο ΝΒΑ είχε 26.2 πόντους ανά αγώνα, χωρίς να ιδρώσει -κυριολεκτικά, δεν ίδρωνε. Ο εμπνευστής του finger roll -ο οποίος εγκατέλειψε λόγω ναρκωτικών- ήταν επιθετικός πάνω στον Τζόρνταν που είχε 2/9 σουτ. Παρεμπιπτόντως, την επόμενη σεζόν ήταν συμπαίκτες.

Εκείνο το βράδυ, οι τρεις τους φέρονται να συμφώνησαν να δείξουν στον νέο ποιοι είναι τα αφεντικά. Πολλοί επιμένουν πως δεν υπήρξε ποτέ συνωμοσία, ότι τα εννέα σουτ που ‘πήρε’ ο Τζόρνταν ήταν πολλά για ρούκι και πως ήταν σύνηθες οι νέοι να μην αποδίδουν στα All Stars. Μεταξύ τους ήταν και ο Τόμας που είχε δηλώσει “αυτή η φήμη ενδεχομένως να επηρέασε μια πιθανή φιλία μεταξύ εμού και του Μάικλ”. Ο Τζόρνταν είχε προσθέσει ότι “ήταν το πρώτο μου All Star. Δεν ήθελα να κλέψω την παράσταση. Μου αρκούσε που ήμουν εκεί. Άρα δεν πιστεύω πως υπήρξε συνωμοσία”.

Μια από τα ίδια είπε και ο Τζορτζ Άντριους, τότε ατζέντης των Τόμας και Μάτζικ, ο οποίος εξήγησε ότι ‘εκείνη την περίοδο οι Τόμας και Μπερντ δεν ήταν σε θέση να συμφωνήσουν για οτιδήποτε. Το πιθανότερο ήταν αν έλεγε ο Τόμας να γίνει κάτι, ο Μπερντ να έκανε το ακριβώς αντίθετο’.

Σημείωση: Δυο χρόνια μετά, μετά τους τελικούς της Ανατολής, ο Τόμας είπε το αλήστου μνήμης ‘αναδείχθηκε MVP ο Μπερντ γιατί είναι λευκός’. Ένας άλλος που αποκλείεται να συμφώνησε με το υποτιθέμενο πλάνο του Τόμας ήταν ο Dr. J ‘γιατί ήταν η πυξίδα ηθικής της λίγκας’, όπως είπε ο Τζορτζ Άντριους, τότε ατζέντης του Τόμας και του Μάτζικ. ‘Επιπροσθέτως, δεν τα ‘χαν βρει τότε και ο Μάτζικ με τον Μπερντ -που ‘χαν τα θέματα τους από το κολέγιο‘.

Η γιορτή τελείωσε, ο καθένας πήγε στο σπίτι του και ο Τζόρνταν δεν είχε να πει κάτι. Το πρώτο ματς μετά το All Star Game ήταν με τους Πίστονς. Στο Σικάγο. Τελείωσε με 49 πόντους, 15 ριμπάουντ, 5 ασίστ και 4 κλεψίματα. Οι Μπουλς επικράτησαν στην παράταση. Ήταν το ματς με το οποίο ξεκίνησε ο θρύλος. Η πρώτη φορά που ο MJ απαλλάχθηκε από το πολιτικώς ορθό και ενημέρωσε πως στο εξής όποιον τον προδίδει, θα το πληρώνει -ενδεχομένως και εφ όρου ζωής.

Μολονότι δεν υπάρχουν ομολογίες των πρωταγωνιστών για freeze του Τζόρνταν, το 1985, θα έλεγε κανείς πως υπήρχε ένα feeling πως όντως ισχύει το ‘karma is a bitch’, όταν ο Τόμας έμεινε εκτός της Dream Team, στην πρώτη εμφάνιση NBAers σε Ολυμπιακούς Αγώνες, το 1992. Εκείνες οι φήμες ήθελαν τον MJ να ‘χει πει “δεν θα παίξω, αν παίξει ο Τόμας”. Ο ‘Air’ την έχει διαψεύσει. Ο Μάτζικ πάλι, είχε γράψει στο βιβλίο του ‘When the game was ours’ πως παίκτες -συμπεριλαμβανομένου του ιδίου και του Τζόρνταν- όντως συνεργάστηκαν, για να μείνει εκτός Dream Team ο Τόμας, τον οποίον ευχαρίστησε ο MJ όταν μπήκε στο Hall of Fame. Για την ακρίβεια, είχε πει στην ομιλία του πως ‘ευχαριστώ τον Τόμας και τους άλλους που μου έδωσαν το κίνητρο που χρειαζόμουν, ώστε να φανώ ανταγωνιστικός στο ΝΒΑ’. Ξεκάθαρα δεν ξεχνάει.

‘He was an asshole’

Στο σήμερα, η ατάκα που κυκλοφορεί παντού, στο διαδίκτυο ήταν το “you can show me anything you want. There is no way you can convince me he wasn’t an asshole”, για την έξοδο των ‘Πιστονιών’ χωρίς να ανταλλάξουν χειραψίες με τους νικητές, μετά το ‘σκούπισμα’. Ο Τόμας έκανε ό,τι μπορούσε για να πείσει πως αυτό ήταν το πνεύμα της εποχής και της ομάδας που πέρασε στην ιστορία ως Bad Boys. Ας θυμηθούμε τι είπε.

“Σε ό,τι αφορά το πώς νιώθαμε στο συγκεκριμένο χρονικό σημείο ως πρωταθλητές, ήμασταν σε πτώση και ο Τζόρνταν σε άνοδο. Κατά την άνοδο έχεις συγκεκριμένα συναισθήματα. Ομοίως και στην κάθοδο. Και το έχω πει πολλές φορές: κοιτώντας πίσω, αν είχαμε την ευκαιρία να το ξαναζήσουμε, πιστεύω πως η απόφαση μας θα ήταν διαφορετική. Τώρα, επί προσωπικού, πλήρωσα ακριβά τις συνέπειες αυτής της απόφασης“. Με αυτό εννοεί τον αποκλεισμό από την Dream Team, κάτι που έχει πει πολλές φορές πως τον πλήγωσε πάρα πολύ.

“Aντιλαμβάνομαι πως αυτός είναι ο κόσμος των σπορ και όλα τα άλλα, αλλά την ίδια ώρα αν κοιτάξω πίσω και σκεφτώ πώς νιώθαμε εκείνη τη στιγμή, τα συναισθήματα μας και την έξοδο από το γήπεδο, δώσαμε επί της ουσίας στον κόσμο την ευκαιρία να μας δει με τρόπο που δεν θα θέλαμε ποτέ. Δεν μας εκπροσωπούσε. Είναι ατυχές αυτό που συνέβη, αλλά έτσι ήταν τότε η πραγματικότητα”.

Ο Τζόρνταν δεν ‘αγόρασε’, όταν οι της παραγωγής του είπαν να δει το σχετικό video, λέγοντας ‘ξέρω πως είναι όλα μ… Αυτά που λέει τώρα, ξέρω πως δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές του πράξεις, τότε. Είχε αρκετό χρόνο να σκεφτεί τι έγινε ή την αντίδραση του κοινού και να αλλάξει την οπτική του‘. Όταν τελικά, πάτησε το play, όλο του το είναι έδειχνε πως είχε δίκιο στην εκτίμηση του -όπως άκουγε τι έλεγε ο Τόμας, ο οποίος έδωσε ως τεκμήριο του ότι δεν έγινε και κάτι που δεν χαιρέτησαν τους αντιπάλους τους, το όμοιο της αντίδρασης των Σέλτικς, όταν είχαν αποκλειστεί από το Ντιτρόιτ. Ο Τζόρνταν αρκέστηκε στο να επισημάνει τι έκανε ο ίδιος, τις συνεχόμενες χρονιές που τους ‘πετούσαν’ εκτός playoffs τα ‘Κακά παιδιά’, ομολογώντας πως “υπάρχει συγκεκριμένος σεβασμός σε αυτό το άθλημα και εμείς τον δείξαμε. Αυτό είναι αθλητικό ιδεώδες. Όσο και αν πονάει. Και πιστέψτε με, πονούσε γ….”.

Το ESPN (που έχει την παραγωγή του Last Dance) επικοινώνησε με τον Τόμας για να σχολιάσει το ‘asshole’. Εκείνος κατ’ αρχάς είπε πως το ντοκιμαντέρ τον έχει καθηλώσει. “Είναι ενδιαφέρον να το παρακολουθείς και να βλέπεις τι γίνεται στο παρασκήνιο. Γιατί δεν ξέρεις πώς λειτουργούν οι άλλες ομάδες. Να βλέπεις τις σχέσεις και τον τρόπο που συμπεριφέρθηκαν στον Τζέρι Κράουζε. To βρήκα ενδιαφέρον. Το πώς ο Τζακ ΜακΚλόσκι λατρεύτηκε από εμάς, πώς ο Ρεντ Άουερμπαχ λατρεύτηκε από τους Σέλτικς. Να βλέπεις τις σχέσεις, ακόμα και του Τζέρι Ουέστ με τους Λέικερς και το πώς το Σικάγο και ο Τζέρι Κράουζε είχαν τη δική τους σχέση”.

Προφανώς και υπήρχε υπαινιγμός και μια πάσα να ειπωθούν περισσότερες αλήθειες -από τη στιγμή που άνοιξε ο ασκός του Αιόλου. “Ομολογώ πως εξεπλάγην. Έχουμε βρεθεί στον ίδιο χώρο πολλές φορές, έκτοτε, αλλά ποτέ δεν εισέπραξα τέτοια αντίδραση. Είχαμε πάει για δείπνο μια δυο φορές. Και ήταν ευχάριστος. Πάντα καλός με τα παιδιά μου. Με το γιο μου. Ο ανταγωνισμός που ‘χαμε στο γήπεδο πίστευα πως έμενε εκεί”.

Τον ρώτησαν αν συμπαθεί τον Τζόρνταν. “Ναι. Δεν έχω κάτι να του προσάψω. Τον θαυμάζω ως παίκτη και στις επαφές μας δεν υπήρξε ποτέ αγενής”.

Όταν του ανέφεραν τους Jordan Rules, είπε πως ‘εκείνη την εποχή δεν υπήρχε παίκτης που να έτρωγε περισσότερο ξύλο από εμένα. Πήγαινα προς το καλάθι και τότε δεν υπήρχαν οι σημερινοί κανονισμοί. Όλοι οι ψηλοί μπορούσαν να σε χτυπήσουν. Όταν μπήκα στη λίγκα οι κυρίαρχοι ήταν ο Dr. και οι Σίξερς, η Βοστώνη των Μπερντ και ΜακΧέιλ και οι Λέικερς των Μάτζικ και Καρίμ. Και μετά προστεθήκαμε εμείς, οι Πίστονς. Όλοι ήταν physical. Κανείς δεν ήταν soft. Επιμένουν να λένε για τους Πίστονς, αλλά όλοι τα ίδια έκαναν. Όπως χτυπούσαμε εμείς τον Τζόρνταν, με χτυπούσε εμένα ο Μπάρκλεϊ και ο Χόρας Γκραντ.

“Αν δεις τον Τζόρνταν και την ομάδα του στη δεκαετία του ’80, δεν ήταν επιτυχημένοι. Όλοι τους είχαν κερδίσει. Αυτό που τον ξεχώρισε από όλους μας ήταν πως έγινε ο πρώτος που πανηγύρισε three-peat. Δεν το έκανε όμως, εναντίον των Μάτζικ, Μπερντ και Dr. J”.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

24MEDIA NETWORK