Ο χάρτης της νέας Super League και τα χιλιόμετρα των 14 ομάδων
Πώς έχει διαμορφωθεί γεωγραφικά η Super League μετά την αναδιάρθρωση και πόσο ή πώς θα ταξιδέψουν οι ομάδες μέσα στη σεζόν. Ποια θα 'καλύψει' τα περισσότερα χιλιόμετρα, τι ισχύει σε Αττική και Θεσσαλονίκη.
Ηράκλειο - Αγρίνιο - Ξάνθη. Το σκαληνό τρίγωνο από τις νοητές γραμμές που ενώνουν τις τρεις ελληνικές πόλεις νότου, δύσης και βορρά απεικονίζει το 'τοπογραφικό' της νέας Super League. 14 ομάδες σε 9 διαφορετικά σημεία του χάρτη συνθέτουν την ανανεωμένη μορφή του πρωταθλήματος στην κύρια κατηγορία του ελληνικού ποδοσφαίρου και αναπροσαρμόζουν -ως ένα βαθμό- τα γεωγραφικά δεδομένα.
Το λεκανοπέδιο της Αττικής έχασε έναν 'εκπρόσωπο', μετά τον υποβιβασμό του Απόλλωνα Σμύρνης. Όπως φυσικά και η Ήπειρος, απόρροια της κακής σεζόν που έκανε πέρυσι ο ΠΑΣ Γιάννινα, ενώ η Λιβαδειά δεν συναντάται πλέον μεταξύ των πόλεων του κεντρικού τομέα που θα φιλοξενούν του χρόνου αγώνες της ποδοσφαιρικής ελίτ. Στη θέση της ο Βόλος - ως αντίπαλο δέος της Λάρισας στη Θεσσαλία.
Αυτός είναι ο νέος χάρτης:
www.123rf.com/contra.gr
Προφανέστατα η μείωση των ομάδων κατά δύο στη φρέσκια εκδοχή του πρωταθλήματος, μετά την αναδιάρθρωση που ενέκρινε η ΕΠΟ, απέφερε την αυτόματη πτώση των αποστάσεων που καθεμιά θα χρειαστεί να καλύψει συνολικά στα 13 εκτός έδρας παιχνίδια της. Πριν, βέβαια, από τη διεξαγωγή των πλέι οφ που εντάχθηκαν στο καλεντάρι, του πρωτοπόρου στην κανονική περίοδο παρόντος (1-6, 7-14), όπως ομόφωνα αποφάσισε το ΔΣ της Τρίτης.
Με την παροχή βοήθειας από την πλατφόρμα 'distancecalculator.globefeed.com' λογαριάσαμε όλα αυτά τα χιλιόμετρα που θα διανυθούν με αεροπλάνα και με τρένα κάθε Σαββατοκύριακο. Τι ακριβώς προέκυψε;
Οι 5 αυτόνομοι της Αττικής
Στις εντός του λεκανοπεδίου μετρήσεις, προκειμένου το αποτέλεσμα να είναι πιο αντιπροσωπευτικό, ελήφθη ως βάση το γήπεδο που χρησιμοποιεί κάθε ομάδα. Φαινομενικά η ΑΕΚ και ο Παναθηναϊκός είναι οι 'ευνοημένοι' της διαδικασίας, καθώς δηλώνουν κοινή έδρα, το ουδέτερο Ολυμπιακό Στάδιο, ωσότου αποκτήσουν τις δικές τους. Ως εκ τούτου μετρούν μία μετακίνηση λιγότερη.
eurokinissi
Ταυτόχρονα όμως είναι σε απομακρυσμένη περιοχή, αποκομμένοι από τους άλλους τρεις: τον Ολυμπιακό, τον Ατρόμητο και τον Πανιώνιο.
Οι συσχετισμοί πάντως είναι παρεμφερείς. Οι Περιστεριώτες βολεύονται περισσότερο από κάθε άλλον, χάρη στο 'στίγμα' τους. Οι εντός νομού μετακινήσεις του μόλις που ξεπερνούν τα 40 χιλιόμετρα (40.6), όταν με μία λιγότερη οι ΑΕΚ και Παναθηναϊκός θα καλύψουν συνολικά 44.1 χλμ. Ο Πανιώνιος, ως κλαμπ από τη Νέα Σμύρνη, είναι πιο κοντά στο Νέο Φάληρο απ' όσο στο Περιστέρι ή στο Μαρούσι, με αποτέλεσμα τα 46.9 χιλιόμετρα.
Όχι όμως όσο απέχει ο Ολυμπιακός από το ΟΑΚΑ, με συνέπεια η απόσταση που καλύπτει να τον καθιστά ως το μοναδικό που θα υπερβεί το όριο των 50 χλμ. (54.5).
eurokinissi
Και οι 5 ανεξαιρέτως έχουν άμεση πρόσβαση στο αεροδρόμιο για να 'πετάξουν' στους πιο μακρινούς προορισμούς τους. Η Ξάνθη, δεδομένου ότι μεσολαβεί η μετεπιβίβαση από τη Χρυσούπολη (ή την Αλεξανδρούπολη), είναι το πιο μακρινό ταξίδι (375-800 χιλιόμετρα). Την ίδια στιγμή βέβαια για το ταξίδι Βόλο και Λάρισα θα επιστρατεύσουν τα λεωφορεία τους.
Πλην των αποστάσεων εντός λεκανοπεδίου, καθεμιά από τις ομάδες θα καλύψει περισσότερα από 2.600 χιλιόμετρα.
Το δίδυμο της Θεσσαλονίκης
eurokinissi
Ο πρωταθλητής ΠΑΟΚ και ο 'αντιπολιτευόμενος' Άρης έχουν ως αφετηρία την ίδια πόλη. Ούτως ή άλλως μόλις 2.2 χιλιόμετρα χωρίζουν το γήπεδο της Τούμπας από το 'Κλεάνθης Βικελίδης', μια απόσταση που καλύπτεται ανίδρωτα ακόμη και με τα πόδια.
Προκειμένου να φτάσουν στο Ηράκλειο απαιτούνται 620 χιλιόμετρα. Από τη στιγμή όμως το ταξίδι με το αεροπλάνο από το 'Μακεδονία' εκμηδενίζει την απόσταση. Αντίθετα η μετακίνηση ως το Αγρίνιο είναι η πιο χρονοβόρα, αφού αγγίζει τα 400 χιλιόμετρα οδικώς. Η Τρίπολη απέχει μεν 778 χιλιόμετρα, μεσολαβεί ωστόσο η πτήση ως την Αθήνα, γεγονός που 'ρίχνει' αρκετά την ταλαιπωρία της αποστολής.
Το γεγονός πως στο χάρτη προστέθηκε ο Βόλος αντί των Ιωαννίνων, ως ποδοσφαιρικός προορισμός, εξοικονομεί περί τα 60 χιλιόμετρα. Η συνολική 'παραμονή' σε δρόμο ή αέρα για ΠΑΟΚ και Άρη είναι μεγαλύτερη των 4.000 χιλιομέτρων, αφού αναγκαστικά θα επισκεφτούν πέντε φορές την Αθήνα.
Το τρίγωνο ΟΦΗ - Παναιτωλικού - Ξάνθης
Ο ΟΦΗ, παραμένουσα η μοναδική εκπρόσωπος της Κρήτης (και) στο νέο πρωτάθλημα, είναι μοιραία η ομάδα που θα υποχρεωθεί να ταξιδέψει πολύ περισσότερο από τις υπόλοιπες. Το ότι το Ηράκλειο διαθέτει αεροδρόμιο - αυτό θα έλειπε - διευκολύνει εν μέρει τις μετακινήσεις του.
Πάντως μόνο και μόνο το γεγονός πως φερ' ειπείν για να φτάσει στο Αγρίνιο θα πρέπει να έρθει στην Αθήνα κι από εκεί οδικώς να πάρει το δρόμο για τον τελικό προορισμό της πολλαπλασιάζει το βαθμό ταλαιπωρίας. Πρόκειται για ένα ταξίδι 597 χιλιομέτρων, τα 320 εκ των οποίων στον αέρα. Στη Λάρισα είναι προτιμότερο να 'πετάξει' για Θεσσαλονίκη, καθώς η από 'κει διαδρομή είναι πιο κοντινή (297 έναντι 354 χιλιομέτρων) - πέρυσι τουλάχιστον αυτήν την επιλογή διάλεξε. Αντίστοιχα, προφανώς θα ισχύει εφέτος για το Βόλο.
Στην Ξάνθη, δε, η μετακίνηση γίνεται είτε μέσω Χρυσούπολης είτε μέσω Αλεξανδρούπολης, ανάλογα με την προσφορά και τη ζήτηση. Στην πρώτη περίπτωση ακολουθεί ταξίδι 31 χιλιομέτρων και στη δεύτερη 104. Συνολικά οι Κρητικοί θα υπερβούν τα 6.000 χιλιόμετρα στη νέα σεζόν.
Οι 'ακρίτες' αντίθετα βολεύονται από το γεγονός πως η Θεσσαλονίκη απέχει μόλις 205 χιλιόμετρα και ο χρόνος μετάβασης μέσω της Εγνατίας έχει ελαττωθεί. Τα πιο 'επίπονα' ταξίδια για τους Θρακιώτες μοιάζουν να είναι αυτά σε Κεντρική (Λάρισα - 353 χιλιόμετρα, Βόλος - 409 χιλιόμετρα, Λαμία - 489 χιλιόμετρα), μια και όλη η διαδρομή θα πρέπει να καλυφθεί με λεωφορείο.
distancecalculator.globefeed.com
Ο Παναιτωλικός είναι απομονωμένος στη Δυτική Ελλάδα, μια και δεν έχει πλέον τον ΠΑΣ Γιάννινα ή την Κέρκυρα για αποκούμπι και παρηγοριά. Οι 'κυανοκίτρινοι' βρίσκονται σ' ένα γεωγραφικό σημείο που δεν επιτρέπει πολλές ταξιδιωτικές επιλογές και το πούλμαν είναι ο μόνιμος σύντροφος. Τουλάχιστον οι σύγχρονες οδικές αρτηρίες που ενώνουν μεγάλα αστικά κέντρα έχουν βελτιωθεί σε τέτοιο βαθμό που ελαχιστοποιούν το χρόνο μετάβασης. Αυτό δεν σημαίνει πως η ομάδα του Αγρινίου θ' αποφύγει τα +4.000 χιλιόμετρα μέσα στη νέα ποδοσφαιρική χρονιά.
Αντίστοιχα 'προβληματική' είναι η θέση του Αστέρα Τρίπολης, στην κεντρική Πελοπόννησο. Παρόλα αυτά το Χ5 'ανέβασμα' στην Αθήνα, όταν η απόσταση είναι μόλις 158 χιλιόμετρα περικόπτει σε μεγάλο βαθμό τη συνολική περιήγηση ανά την επικράτεια. Όχι πως τα (πάνω-κάτω) 4075 χιλιόμετρα είναι λίγα.
Σε ό,τι έχει να κάνει τέλος με τις ομάδες της Κεντρικής Ελλάδας, η προσθήκη του Βόλου υπήρξε ευνοϊκή. Παραμένει πάντως εμπόδιο η μετάβαση με πούλμαν, μια και μόνο στο Ηράκλειο γίνεται χρήση αεροπλάνου.
Κεντρική φωτογραφία: eurokinissi