Ο Τεντ Φιλιππάκος οραματίζεται την ελληνική Premier League
Εκπρόσωπος αθλητών, καθηγητής πανεπιστημίου, αρθρογράφος, ανεξάρτητος σύμβουλος επαγγελματικών σωματείων, ο Τεντ Φιλιππακος έχει εργαστεί στο ποδόσφαιρο.
Η ζωή του Τεντ (Θεόδωρου) Φιλιππάκου θυμίζει κινηματογραφική ταινία. Αθήνα, Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Μάντσεστερ, Σικάγο, Βενετία, Μιλάνο είναι μόνο μερικοί από τους σταθμούς της πορείας του πρώην εκπροσώπου παικτών, πρώην καθηγητή του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης και νυν συμβούλου ποδοσφαιρικών ανωνύμων εταιρειών. Ο Φιλιππάκος έχει βιώσει το σύγχρονο επαγγελματικό ποδόσφαιρο από μια ευρεία γκάμα θέσεων, αρχίζοντας από την εκπροσώπηση παικτών και φτάνοντας ως την ανάληψη θέσης CEO σε ομάδες όπως η Βενέτσια.
Σήμερα, ο Έλληνοαμερικάνος football executive εργάζεται πυρετωδώς για τη δημιουργίας μιας νέας, καινοτόμου πρότασης για την διοργάνωση της Super League. Η συζήτησή μας έριξε ‘φως’, όπως ένας σύγχρονος κινηματογραφικός προβολέας, στο πώς λειτουργεί το σύγχρονο ποδόσφαιρο παγκοσμίως, στις καινοτομίες, στις ανατροπές που φέρνει συχνά η ίδια η ζωή και σε μια ενδιαφέρουσα πρόταση αναμόρφωσης του ελληνικού πρωταθλήματος.
Το επώνυμό του θυμίζει κάτι γνώριμο σε όσους έχουν παρακολουθήσει το ελληνικό πρωτάθλημα στα μέσα της περασμένης δεκαετίας. ‘Ό αδελφός μου, Πέτρος Φιλιππάκος, έπαιξε ποδόσφαιρο σε κάποιες από τις μεγαλύτερες ομάδες της Ελλάδας, όπως ο Ολυμπιακός, η ΑΕΚ, ο Άρης. Υπήρξε ξεχωριστό ταλέντο, θα μπορούσε να έχει ακόμα μεγαλύτερη εξέλιξη, αν είχε έναν άνθρωπο στο πλευρό του να τον καθοδηγεί σε ζητήματα εκτός του αγωνιστικού χώρου. Η ιστορία του αδελφού μου με ενέπνευσε να ασχοληθώ με το management παικτών. Ήθελα να παρέχω σε αθλητές τη βοήθεια που δεν είχε ο αδελφός μου. Οι σπουδές μου στον κλάδο των επιχειρήσεων και η αγάπη μου για το ποδόσφαιρο ήταν η σπίθα για να ξεκινήσω.
Ονόματα όπως Νέρι Κάστίγιο και Νίκος Κουνενάκης μπαίνουν στην κουβέντα μας, αλλά και ο Τζορτζ Τζον. Η εμπειρία της εκπροσώπησης παικτών μέσα από τα λόγια του Τεντ, αποδεικνύεται συχνά επεισοδιακή: “Συνεργάστηκα με τον Κουνενάκη, πρώην αρχηγό του ΟΦΗ. Ο παίκτης μου έγινε μεταγραφή στην αμερικάνικη Κάνσας Σιτι και στη συνέχεια υπέφερε από μια σοβαρότατη καρδιακή πάθηση, η οποία έφερε και το τέλος της καριέρας του. Ο Τζον, ένας Ελληνοαμερικάνος αθλητής με ξεχωριστό ταλέντο, βρέθηκε ένα βήμα από την μεταγραφή του στην Μπλάκμπερν και κατά τη διάρκεια ιατρικών εξετάσεων, οι γιατροί ανακάλυψαν ένα σύμπτωμα στο γόνατό του, ικανό να προκαλέσει πρόωρο τέλος στην καριέρα του”.
Ένας άλλος πελάτης μου, ο ιδιαίτερα δημοφιλής με τον Ολυμπιακό, Νέρι Καστίγιο, βρέθηκε από τη Μάντσεστερ Σιτι στη Σικάγο Φάιαρ, με ένα από τα υψηλότερα συμβόλαια στην ιστορία της Λίγκας και εγκατέλειψε ύστερα από 6 μήνες. Όλα τα παραπάνω περιστατικά συνέβησαν μέσα σε ένα έτος. Κάπου εκεί διαπίστωσα πως ήθελα να έχω περισσότερο έλεγχο στη δουλειά μου για το ποδόσφαιρο“.
“Επίσης, είχα την επιθυμία να εκφράσω και να δημιουργήσω ένα μεγαλύτερο και ακόμα πιο ποιοτικό έργο, γύρω από την εκπροσώπηση παικτών. Για 4 χρόνια εργάστηκα ως καθηγητής στο πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, με τη σφαίρα ενασχόλησης μου να περιλαμβάνει το branding, το marketing και τη σύνδεση αθλητισμού και σύγχρονης κουλτούρας. Παράλληλα, εξέδωσα ένα βιβλίο και ξεκίνησα να αρθρογραφώ σε πλατφόρμες όπως το Forbes Sportsmoney. Αναζητούσα μια νέα δημιουργική ευκαιρία στη βιομηχανία του σύγχρονου ποδοσφαίρου. Δεν άργησε να έρθει”.
H κουβέντα μας δεν αργεί να περάσει στο πρότζεκτ της Βενέτσια, μια φιλόδοξη προσπάθεια αναδόμησης μιας ιταλικής ομάδας από Αμερικανούς επενδυτές, μιας επιχειρηματικής απόπειρας που θύμισε αντίστοιχες περιπτώσεις της Μάντσεστερ Σίτι και της Παρί Σεν Ζερμεν: “Όταν μια ομάδα Αμερικανών επενδυτών αγόρασαν τη Βενέτσια, έμαθα ότι αναζητούσαν CEO, κατά προτίμηση κάποιον με διεθνές background και γνώσεις μάρκετινγκ. Μου έγινε πρόταση να συνεργαστούμε. Η ιδέα του να μετουσιώσω την ταυτότητα του brand σε κάτι cool, κάτι μεγαλειώδες, με αναφορές στην κουλτούρα και στον τουρισμό αυτής της υπέροχης πόλης, ήταν ελκυστική. Ο κόσμος ανταποκρίθηκε αμέσως, η ομάδα ακουγόταν ξανά εκεί έξω, κέρδιζε τον κόσμο της, επέστρεφε στις νίκες και η άνοδος ήταν εντυπωσιακή. Δυστυχώς, από τη μέρα που αποφάσισα να φύγω, η άνοδος αυτή ‘φρέναρε’ και η ομάδα έμεινε στάσιμη. Αλλά η δουλειά μου στη Βενέτσια ήταν που με έφερε στον επόμενο μου σταθμό, τη Ρετζιάνα, ένα project που στέφθηκε από απόλυτη επιτυχία”.
Τι ακριβώς όμως σημαίνει ‘CEO’ σε μια ομάδα ποδοσφαίρου; “Πιστεύω στην κουλτούρα, στην ενέργεια που υπάρχει σε μια ομάδα. Από την πλευρά μου, ήμουν υπεύθυνος για τη διαμόρφωση ενός οράματος, μιας κουλτούρας που φέρνει κοντά ανθρώπους και τους ενδυναμώνει ώστε να συνεισφέρουν στον κοινό στόχο της ομάδας. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν περιπτώσεις CEO που επιβλέπουν τη δουλειά του διευθυντή αθλητικού τμήματος και την αγωνιστική επίδοση της ομάδας, κάτι που έκανα στη Ρετζιάνα, αλλά δεν έκανα στην Βενέτσια. Πιο αναλυτικά, τα καθήκοντα μου ως CEO είχαν να κάνουν με την καθοδήγηση του brand strategy, του marketing stategy και συνολικά του business development. Στις δυο ιταλικές ομάδες, καταφέραμε να αυξήσουμε σημαντικά την προσέλευση των θεατών, να δημιουργήσουμε περισσότερες και μεγαλύτερες συζητήσεις γύρω από τις ομάδες στα social media και να φέρουμε νέα έσοδα μέσα από εμπορικές δραστηριότητες χορηγιών και merchandising, ανάμεσα σε πολλές από τις ενέργειες μας. Θεωρώ πως το αποτέλεσμα ήταν θετικό”.
Η κουβέντα μας αναζωπυρώνεται όταν η συζήτηση φτάνει στο ελληνικό ποδόσφαιρο. Ο Φιλιππάκος όσο μακριά κι αν έχει βρεθεί από την Ελλάδα, τόσο δείχνει να γνωρίζει πολλά για τη Super League και όλες τις παθογένειες του ελληνικού ποδοσφαίρου.
“Το ελληνικό ποδόσφαιρο είναι σε κατάσταση κινδύνου. Η δομή του ελληνικού πρωταθλήματος έχει αποτύχει ως προς το να βοηθήσει τις ομάδες να αναπτυχθούν οικονομικά και αθλητικά. Οι μεγαλύτερες ομάδες δεν επιτυγχάνουν, σε γενικές γραμμές, τη μεγιστοποίηση των εσόδων τους (τηλεοπτικά έσοδα, εμπορικά έσοδα, έσοδα από εισιτήρια) από τα εγχώρια πρωταθλήματα, όπως συμβαίνει συνήθως σε άλλα πρωταθλήματα της Ευρώπης”.
“Ως εκ τούτου, οι εν λόγω σύλλογοι συναντούν ολοένα και μεγαλύτερες δυσκολίες ως προς το να έχουν ανταγωνιστική παρουσία στις διοργανώσεις της UEFA, γεγονός που έχει φέρει την Ελλάδα στη 16η θέση της κατάταξης, με κίνδυνο περαιτέρω πτώσης και όξυνσης των οικονομικών και αθλητικών δυσκολιών. Επιπλέον, οι σύλλογοι έχουν περιορισμένη ικανότητα να προβαίνουν στις αναγκαίες επενδύσεις σε τομείς όπως οι υποδομές, η ανάπτυξη εμπορικών σημάτων και επιχειρήσεων και οι ακαδημίες. Οι μικρότερες ομάδες συνήθως δυσκολεύονται να αποκτήσουν χρηματοοικονομική σταθερότητα, γεγονός που δυσχεραίνει ή καθιστά αδύνατες τις επενδύσεις σε έμψυχο υλικό και τελικά δημιουργεί ένα περιβάλλον χαμηλής ποιότητας και περιορισμένων προοπτικών, ώστε να ανταγωνιστούν επιτυχώς τις top3 ομάδες της κατηγορίας. Δυστυχώς, η πρόσφατη αναδιάρθρωση δεν παρέχει επαρκείς λύσεις”.
“Πιστεύω πως τώρα είναι η στιγμή για να αλλάξει εκ βάθρων το ελληνικό επαγγελματικό ποδόσφαιρο. Υπάρχει ακόμα χρόνος για να αποκτήσει η Ελλάδα έναν καλά οργανωμένο και παραγωγικό τομέα ποδοσφαίρου, που θα έχει αντίκτυπο στον τουρισμό, στις ξένες επενδύσεις, στην οικονομική δραστηριότητα, στις θέσεις εργασίας, στην αστική ανάπτυξη, στην κοινωνική υπερηφάνεια, και στην κοινωνική αρμονία”.
“Πώς θα γίνει κάτι τέτοιο; Αρχικά, πιστεύω ότι η κυβέρνηση πρέπει να δημιουργήσει μια task force επιστημόνων του αθλητισμού, για να μελετήσουν το πρόβλημα και να προτείνουν λύσεις, ώστε η Super League να αυξήσει τον ανταγωνισμό της, τα επί μέρους κέρδη των ομάδων και να γίνει ένα από τα top 10 πρωταθλήματα της Ευρώπης. Θα ακουστεί σκληρό, αλλά κατ’ εμένα πρέπει να καταστραφεί και να γεννηθεί από την αρχή το ελληνικό πρωτάθλημα, με ένα νέο, προοδευτικό όραμα, τόσο σε επιχειρηματικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο μάρκετινγκ. Με τη σωστή προσέγγιση, μπορούν να υπάρξουν ευκαιρίες. Για να αναφέρω ένα παράδειγμα, αυτήν τη στιγμή τα πρωταθλήματα της Δανίας, του Βελγίου και της Σουηδίας στριμάρουν σε αμερικάνικες ψηφιακές πλατφόρμες. Το ελληνικό ποδόσφαιρο πρέπει να αποκτήσει τουλάχιστον ένα διεθνή συνεργάτη broadcaster. Αυτό που μπορώ να σου πω σε αυτό το σημείο, είναι πως γνωρίζω προσωπικά για μια αρκετά γνωστή αμερικάνικη εταιρεία media, που θέλει να έχει πρώτη τα διεθνή δικαιώματα προβολής του ελληνικού πρωταθλήματος, αν γίνουν κάποιες συγκεκριμένες αλλαγές ως προς τη σχετική νομοθεσία”
Θα επιστρέψει ο Φιλιππάκος στην Ιταλία; Θα ‘μεταναστεύσει’ στην ελληνική Super League; Η τελευταία κουβέντα του ανήκει: “Η ενασχόληση μου με τη Ρετζιάνα διακόπηκε, επειδή ο επενδυτής αποφάσισε ξαφνικά να αποχωρήσει από την ομάδα. Συνεχζω, ακόμα και σήμερα, να εξετάζω το ενδεχόμενο να ασχοληθώ με κάποια άλλη ομάδα της Ιταλίας. Προσπαθώ να βρίσκω ποδοσφαιρικές προκλήσεις που με εμπνέουν. Το σίγουρο είναι πως θα παραμείνω στην Αθήνα”.