Πώς επηρεάζει τη μάχη του τίτλου ο κινητήρας του Χάμιλτον
Στη σκιά των καταγελλιών, των ποινών και της ίντριγκας στο GP Βραζιλίας, πέρασε σχεδόν απαρατήρητο το κόλπο-γκρόσο της Mercedes να αλλάξει τον θερμικό κινητήρα του Λιούις Χάμιλτον, χωρίς να υπάρχει κάποιος λόγος τεχνικού προβλήματος.
Η Mercedes άλλαξε απρόσμενα κινητήρα στη W12 του Λιούις Χάμιλτον στις ελεύθερες δοκιμές του Ιντερλάγκος την Παρασκευή και τότε δεν εξήγησε την απόφασή της – αλλά το έκανε εκ των υστέρων, δια στόματος του διευθυντή της ομάδας στην πίστα Άντριου Σόβλιν: η αλλαγή δεν έγινε με αφορμή κάποιο πρόβλημα αξιοπιστίας του υπάρχοντος κινητήρα του Λιούις, αλλά καθαρά για λόγους απόδοσης. Κι ας επέφερε ποινή 5 θέσεων στην εκκίνηση της Κυριακής.
Ο Χάμιλτον έκανε 14 προσπεράσεις σε 24 γύρους στον αγώνα Sprint του Σαββάτου και 9 προσπεράσεις στο βασικό GP της Κυριακής, του Μαξ Φερστάπεν συμπεριλαμβανομένου 11 γύρους πριν το τέλος, για να κερδίσει μία από τις πιο επιβλητικές νίκες της καριέρας του, και να μειώσει έτσι ξανά στους 14 βαθμούς της υστέρησή του από τον Ολλανδό στη μάχη του φετινού τίτλου, τρεις αγώνες πριν το τέλος της σεζόν.
Και ενώ το οδηγικό ρεσιτάλ του Λιούις πήρε την αναγνώριση που του άξιζε, ελάχιστοι στάθηκαν στα οφέλη από τον νέο κινητήρα. Εδώ, πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι ο κινητήρας ήταν απλά του “κουτιού”, και όχι νέος σε εξέλιξη ή ισχυρότερος σε ιπποδύναμη ή ανώτερος από κάποια άλλη άποψη. Ήταν απλά ένα φρέσκος κινητήρας – και κάθε φρέσκος κινητήρας είναι εξ ορισμού αποδοτικότερος σε σχέση με μετέπειτα στάδια της ζωής του.
Η RBR θέλησε, με τον ηχηρό της σύμβουλο Χέλμουτ Μάρκο, να υπερτονίσει τη σημασία του φρέσκου κινητήρα του Λιούις. “Φάνηκε σαν όλοι οι άλλοι να είχαν μία ταχύτητα λιγότερη στο κιβώτιο σε σχέση με τον Χάμιλτον. Η Mercedes κατάφερε να δημιουργήσει ένα αριστούργημα με αυτή τη ρουκέτα για την αποφασιστικής σημασίας καμπή του πρωταθλήματος“, είπε ο Μάρκο.
Ο Σέρχιο Πέρες, παρατήρησε επίσης, για τον Χάμιλτον, ότι “ήταν εντυπωσιακή η ταχύτητά του στην ευθεία. Τις περισσότερες φορές κοιτούσα τους καθρέπτες και ήταν τόσο μακριά, και την αμέσως επόμενη στιγμή στο τέλος της ευθείας ήταν δίπλα μου. Ήταν λίγο τρελό, και ήταν σαν να είχε έρθει από άλλο πλανήτη”.
Ο διευθυντής της ομάδας, Κρίστιαν Χόρνερ, εξήγησε: “Είναι σημαντικό να καταλάβουμε από που προήλθε η ταχύτητά τους. Προφανώς είχαν νέο κινητήρα. Επίσης, έτρεχαν με άνωση επιπέδου Μονακό και όταν πέρασε τον Μαξ ήταν περίπου 30 km/h ταχύτερος, σε αυτό το γύρο. Οπότε, είναι κάτι που πρέπει να καταλάβουμε. Είναι θέμα της FIA να διοικεί και να περιφρουρεί το σπορ, οπότε εμπιστευόμαστε τις δοκιμές και τις έρευνές της. Δεν μπορούσε κανείς να ανταγωνιστεί τη Mercedes στη Βραζιλία. Αμυνθήκαμε όσο μπορούσαμε. Ο Μαξ έκανε το καλύτερό του, αγωνίστηκε σκληρά, αλλά δεν υπήρχε ελπίδα“.
Γιατί άλλαξε τον V6 η Mercedes;
Όπως έγινε ξεκάθαρο από τα λόγια του Άντριου Σόβλιν, η Mercedes έκανε ένα τολμηρό βήμα σε μια περίσταση που, βρισκόμενη με την πλάτη στον τοίχο, χρειαζόταν ακριβώς ένα τολμηρό βήμα. Και η επιπλέον ισχύς του φρέσκου κινητήρα, έκανε τον Χάμιλτον να μοιάζει “αεριωθούμενος” στο Ιντερλάγκος.
“Δεν υπήρχε κάποιος τεχνικός λόγος για την αλλαγή, δεν πιστεύαμε ότι υπήρχε κάποιο ρίσκο να εμφανίσει πρόβλημα ο κινητήρας, και δεν νομίζω ότι τέτοιο ρίσκο υφίσταται και για το μέλλον“, τόνισε ο Σόβλιν.
“Παρότι αυτοί οι κινητήρες πιέζονται απίστευτα σκληρά και ποτέ δεν μπορείς να πάρεις την αξιοπιστία τους για δεδομένη, υπάρχει ένα δέλεαρ [να αλλάξεις κινητήρα και] να δεχθείς μια ποινή σε έναν αγώνα Sprint. Αν κερδίσεις το Σάββατο μπορείς να πάρεις περισσότερους βαθμούς και να περιορίσεις το μειονέκτημα. Επίσης, αυτή ήταν μια πίστα που ελπίζαμε ότι ήταν εφικτές οι προσπεράσεις, ώστε να ανακτήσουμε τις χαμένες θέσεις, και το αποδείξαμε και τις δύο ημέρες“, κατέληξε ο Βρετανός.
Κατά συνέπεια, η αλλαγή του κινητήρα του Χάμιλτον αποδείχθηκε καίρια στη Βραζιλία – αλλά πόσο καίρια θα είναι και για τα τρία τελικά GP της σεζόν, στη Μέση Ανατολή; Η απάντηση δίνεται από τον Τότο Βολφ: “Η πτώση της απόδοσης είναι υπαρκτή σε κάθε κινητήρα. Αυτό σημαίνει ότι, παρόλο που θα τρέχουμε με αυτόν τον κινητήρα μέχρι το τέλος της σεζόν, αναμφίβολα θα μειωθεί η απόδοσή του”.
Και μια αντίστοιχη απάντηση, μάλλον πιο σημαντική δεδομένου ότι είναι εξωτερική, προέρχεται και από τον αγωνιστικό διευθυντή της Ferrari, Ματία Μπινότο: “Ειλικρινά, δεν πιστεύω ότι είναι θέμα της μονάδας ισχύος. Από τη μια πίστα στην άλλη, το αυτοκίνητο μπορεί να προσαρμοστεί καλύτερα. Στο Μεξικό η Red Bull είχε το πλεονέκτημα, στο Σάο Πάουλο το είχε η Mercedes. Μπορούσε να το δεις κανείς και από την απόδοση του Μπότας που δεν άλλαξε κινητήρα. Η διαφορά ανάμεσα στους δύο ήταν μικρή. Αυτό που θα παίξει ρόλο είναι το πως θα προσαρμοστούν τα αυτοκίνητα στα επόμενα GP, δύο εκ των οποίων είναι άγνωστα για όλους“, ειπε ο Ιταλός για τη μάχη του φετινού τίτλου.
Ο Βολφ, τέλος, δεν άφησε επίσης και το “γάντι” που του έριξε η RBR σχετικά με τον νέο V6: “Αυτό το σπορ έχει να κάνει και με το να μην αφήνεις κάποιον να αποκτά ένα πλεονέκτημα. Και είναι λογικό να αντιμετωπίζουν με κάποιο σκεπτικισμό την απόδοση του αντιπάλου τους. Οπότε δεν αισθάνομαι κάτι, θετικό ή αρνητικό, για το θέμα“, συμπλήρωσε ο αγωνιστικός διευθυντής της Mercedes.