11 αθλητικές ταινίες και σειρές της ελληνικής TV που (δεν) πρέπει να έχεις δει
Από το 'Η Ρένα είναι οφσάιντ' μέχρι το 'Ράκος Νο14' και τον 'Αστέρα Ραχούλας', το Contra.gr συγκεντρώνει όλες αυτές τις μεγάλες (ή μικρές) στιγμές της ελληνικής ποπ κουλτούρας που οι κάμερες μπερδεύτηκαν με τα τέρματα και οι ηθοποιοί με φάνελες με το νούμερο 9.
Ο προπονητής είναι ένας σκηνοθέτης και κάθε ομάδα ένας θίασος, ένα καστ, με κατανεμημένους ρόλους.
Η μίξη και η συνύπαρξη των εννοιών αυτών έχει κατά καιρούς παράξει είτε στη μεγάλη είτε στη μικρή οθόνη συγκεκριμένα αποτελέσματα. Από σπουδαία ή ευχάριστα μέχρι αποτυχημένη και χαμηλότερης αισθητικής.
Τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη έχουν καταπιαστεί πολλάκις μ’ αθλητικά θέματα, κυρίως βιογραφίες διάσημων ή ιστορικά γεγονότα. Χωρίς να λείπει η μυθοπλασία και τα σίριαλ που περιστρέφονται γύρω από τα σπορ. Αντίστοιχες προσπάθειες έχουν επιχειρηθεί κατά καιρούς από Έλληνες παραγωγούς και σκηνοθέτες.
Βρήκαμε (και κρίναμε με επιείκεια) έντεκα εξ αυτών.
Η Ρένα είναι οφσάιντ
Απολαυστική διακωμώδηση από τον Αλέκο Σακελλάριο της τραγελαφικής κατάστασης στο ελληνικό ποδόσφαιρο των 70s, όταν ο κάθε Λατινοαμερικάνος (και όχι μόνο) ποδοσφαιριστής είχε έναν Έλληνα πρόγονο (παππού-γιαγιά, θείο-θεία) και ερχόταν να παίξει μπάλα ως γηγενής σε… Πρασιναϊκό, Κοκκιναϊκό και Κιτριναϊκό. Ο Χούλιο Μπάλμας ήταν το μήλον της έριδος μεταξύ των τριών μεγάλων της πόλης και ταυτόχρονα η πέτρα του σκανδάλου για καθετί που ταλαιπωρεί την κυρία Ρένα.
Σκόραρε: Οι ερμηνείες της εκρηκτικής Ρένας Βλαχοπούλου, του -δεν ξέρω που βρίσκομαι- Νίκου Γαλανού, του καρατερίστα Βασίλη Τσιβιλίκα, του ζαμανφουτίστα Δημήτρη Νικολαΐδη ακόμη και του άγνωστου τότε Σωτήρη Τζεβελέκου απογείωσαν το ευφάνταστο σενάριο. Οι δε σκηνές στο γήπεδο, εντός κι εκτός αποδυτηρίων, είναι διαχρονικές.
Αστόχησε: Ακόμη και ως πολιτικός η λαμπερή Ελίζα Βόζενμπεργκ υπήρξε, ενδεχομένως, καλύτερη από ηθοποιός. “Φταίμε εμείς που σε βάζουμε στην ομάδα…”, που θα φώναζε ο Αλέκος Ζαρταλούδης.
Ράκος Νο14
και ο πρώτος μπουνάκιας
Η ελληνική έκδοση του Σιλβέστερ Σταλόνε, που είχε ήδη γυρίσει τις πρώτες 4 ταινίες του ‘Rocky’, ήταν ο Στάθης Ψάλτης του 1986. Ένας φοιτητής της νομικής με το… τυχαία επιλεγμένο όνομα (Ηρακλής Σπίνος) με υπερφυσική δύναμη στα χέρια, ξεπαρκάροντας ακόμη και αυτοκίνητα, που δούλευε δυο και τρεις δουλειές για να στηρίξει την οικογένειά του και στα μάτια της Σοφίας Αλιμπέρτη έβλεπε τη δική του Άντρια. Ξεστράτησε βέβαια θαμπωμένος από τα πλούτη και τα κάλλη της Σόνια (Σία Φαράκη), μέχρι που ξαναβρήκε το δρόμο του, όταν κατάλαβε την παγίδα που του είχε στήσει ο μαφιόζος Ρομπέρτο (Γιώργος Βασιλείου).
Σκόραρε: Ο Τάκης Χαλάς. Ένας αυτασαρκαστικός ηθοποιός – διασκεδαστής, ο οποίος παρά το νανισμό του ποτέ δεν ένιωσε μειονεκτικά. Ήταν μπουλντόζα απ’ όταν ανέβηκε στο σανίδι, όχι μόνο στο ρινγκ.
Αστόχησε: Σεναριακά. Διότι σύμφωνα με τον προπονητή Μάριο, ο τύπος από τον οποίο έχανε στον σικέ αγώνα ο Ηρακλής ήταν ο ίδιος που είχε νικήσει στην Πανεπιστημιάδα. Ήταν άλλος, είχε μουστάκι.
Μάθε παιδί μου μπάσκετ
Ο Κώστας Τσάκωνας δεν είναι ο επαναστάτης γιος που αντιστέκεται στον συντηρητικών απόψεων πατέρα της κριτικής κωμωδίας “Μάθε παιδί μου γράμματα”. Είναι ο ίδιος ο αυταρχικός πατέρας (Πολύκαρπος) που θέλει ο κανακάρης του (Κοσμάς) να σπουδάσει, παρότι δεν αγαπάει το σχολείο, και να εγκαταλείψει το μπάσκετ. Μέχρι που ένας διάσημος ομογενής ατζέντης ανακαλύπτει αυτό το μοναδικό ταλέντο, το οποίο φτάνει στους Μανχάταν Τζούνιορς έναντι 10 εκατομμυρίων δραχμών.
Σκόραρε: Η περσόνα του Κώστα Τσάκωνα, διότι ακόμη κι αν ένα έργο έπασχε σεναριακά, ο ίδιος το μετέτρεπε με κάποιον μαγικό τρόπο σε μικρό, cult, διαμαντάκι. Μην ξεχνάς πως ένας σοβαρός άνθρωπος φοράει μόνο καπαρντίνα στο αεροδρόμιο, ακόμη και καλοκαιριάτικα. “Τι θες, ρε γυναίκα, να μας περάσουν για άσχετους;”.
Αστόχησε: Η επιλογή του Σταύρου Μαυρίδη για το ρόλο του γιου. Ελάχιστες φορές ο ‘Φωτάρας’ από τα ‘Εγκλήματα’ θα πρέπει να είχε παίξει μπάσκετ στη ζωή του, βλέποντας τουλάχιστον τον τρόπο που κατέβαζε την μπάλα στο γήπεδο.
Τα ντερέκια
Μικροί το δέμας μουσικάντηδες που δεν έχουν ιδέα από μπάσκετ εγκαταλείπουν την επαγγελματική καριέρα τους στα νυχτερινά κέντρα για να συνθέσουν μια ομάδα με αρχηγό τον Χρήστο (Βαλαβανίδη). Ένα από τα κακά που έκανε το έπος του ’87!
Σκόραρε: Όποιος αντέξει να τη δει ολόκληρη, ας προσφέρει τη γνώση του.
Αστόχησε: Ευθύς εξ αρχής η κεντρική ιδέα.
Η φανέλα με το 9
Από το βιβλίο – αποτύπωση της ελληνικής κοινωνίας των 80s του Μένη Κουμανταρέα στο κινηματογραφικό πανί χάρη στη γραφή του Βαγγέλη Ραπτόπουλου και τη σκηνοθετική ματιά του Παντελή Βούλγαρη. Το τρένο για τη Θεσσαλονίκη, το ξερό γήπεδο, το κορίτσι του μπαρ, η μεταγραφή στη Β’ Εθνική, το ΠΡΟ-ΠΟ στη φανέλα, τα μπουζούκια, ο τραυματισμός, το τέλος. Η ιστορία του φιλόδοξου και τυχοδιώκτη Μπιλ Σερέτη που έπεσε ‘θύμα’ του ίδιου του εαυτού του, αλλά κατέληξε πιο ώριμος και αποστασιοποιημένος από τη ματαιότητα των πραγμάτων.
Σκόραρε: Η μετάδοση των αγώνων της Αθήνας, της τρίτης ομάδας του ήρωα, από τον Μανώλη Μαυρομάτη. Τον ακούς χωρίς να τον βλέπεις. Τον απολαμβάνεις σε μια ραδιοφωνική μετάδοση που χρωματίζει τις σκηνές.
Αστόχησε: Γιατί θα πρέπει κάθε ποδοσφαιριστής που θέλει ν’ ανέβει ψηλά να δωροδοκείται;
Πορεία προς τη δόξα
το αστέρι & ο μεγάλος αγώνας
Το παραμύθι της εν λόγω βιντεοταινίας των 80s (με part1 και part2) είχε… δράκο. Τον Νίκο Σαφέρη (όχι τον Παναγιώτη Γιαννάκη), ο οποίος ήταν το μεγάλο αστέρι του κυπελλούχου Ιωνικού ΝΦ (όχι του Ιωνικού Νικαίας), ο οποίος απέκλεισε την ιταλική Φεργκίνι (όχι την Τρέισερ Μιλάνο) έχοντας απορρίψει τη δωροδοκία, έπεσε στα νύχια μιας γυναίκας-αράχνης, διέλυσε την οικογένειά του, έμπλεξε με τα ναρκωτικά, τραυματίστηκε σοβαρά και επανήλθε γερός προκειμένου να ολοκληρώσει με ψηλά το κεφάλι τον κύκλο του.
Σκόραρε: Η παρουσία της Γκέλυ Γαβριήλ. Η εντυπωσιακή μελαχρινή που θα κόλαζε ακόμη και αρχιμανδρίτη όπως τον Παπα-Ζαλμά. Πώς να μην παραπλανηθεί ο (ευάλωτος) ήρωας της ιστορίας μας;
Αστόχησε: Το αναμενόμενο φινάλε. Θα θέλαμε κάτι πιο ‘dark’, πιο σκληρό. Θα ταίριαζε στην πλοκή που είχε γράψει ο ίδιος ο Αλμπέρτο Εσκευνάζυ, ο οποίος έπαιζε τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Μέσα σ’ όλα έκανε και… καλό Λιβανέζο.
Ο Κανονιέρης και η Βεντέτα
Σε 29 επεισόδια ενός κωμικού σήριαλ εκτυλίσσεται η επεισοδιακή σχέση ενός ποδοσφαιριστή (Σταμάτης Γαρδέλης) και μιας καλλιτέχνιδος των νυχτερινών μαγαζιών (Ελένη Φιλίνη). Αν σου θυμίζει Μίμη Δομάζο και Βίκυ Μοσχολιού, Βασίλη Κωνσταντίνου και Μάρθα Καραγιάννη, δεν είσαι μακριά. Αν πάλι σου φέρνει σε Βουρνά-Προκοπίου από το κινηματογραφικό ‘Κοροϊδάκι της Πριγκιπέσσας’, πάλι μέσα είσαι. Το ’91 ήταν ακόμη η εποχή που ο άνδρας δεν ανεχόταν να μην είναι αυτός που θα αμείβεται με περισσότερα χρήματα, ιδίως αν λεγόταν Μπάμπης Καραμπάτσος. Έλα όμως που ο καλοπληρωμένος ήρωας είχε τραυματιστεί…
Σκόραρε: Ο αλά Γιάτσεκ Γκμοχ προπονητής, ο οποίος δίνει οδηγίες σε σπαστά ελληνικά και κάθε φορά προπονεί μονάχα 4-5 ποδοσφαιριστές. Μεταξύ των οποίων ο Φώτης Σεργουλόπουλος με μουστάκι.
Αστόχησε: Πέρα από τα ρούχα, λόγω 10ετίας, οι τίτλοι αρχής. Απευθείας κόκκινη κάρτα και αποβολή για τον εμπνευστή.
Το παιχνίδι της συγγνώμης
Ο Μανούσος Μανουσάκης, ο σκηνοθέτης που στον ANT1 ‘άμβλυνε’ τις ανισότητες, έφτιαξε παρέα με τον σεναριογράφο Βασίλη Σπηλιόπουλο μία τηλεοπτική σειρά 31 επεισοδίων ενώνοντας την ιστορία ενός τερματοφύλακα (Πασχάλης Τσαρούχας) με μια κοπέλα πληρωμένου έρωτα (Τζίνα Αλιμόνου), με την οποία φτιάχνει οικογένεια χωρίς να γνωρίζει το παρελθόν της. Ακολούθως καθηλώνεται σε αναπηρικό καροτσάκι, αλλά βρίσκει τη δύναμη να περπατήσει ξανά και φυσικά να παίξει μπάλα.
Σκόραρε: Η σκηνή των πέναλτι στο τελευταίο επεισόδιο. Ο Πέτρος Αλυσανδράτος έχει γυρίσει στη δράση και βαμμένος λύκος (όχι ακριβώς) αποκρούει το χτύπημα του διαδόχου στον Αστέρα, ο οποίος κατόπιν συλλαμβάνεται για τη δολοφονία μιας κοπέλας που τον εκβίαζε.
Αστόχησε: Οι σκηνές που ο ήρωας τραυματίζεται στη μέση και αυτές που προσπαθεί να περπατήσει ξανά. Οι φιλότιμες προσπάθειες του Πασχάλη Τσαρούχα δεν μας έπεισαν, αλήθεια είναι.
Απόσταση αναπνοής
Ολυμπιακών διαστάσεων σίριαλ. Πριν από τους Αγώνες στην Αθήνα, το (ανοικτό και ζωντανό) Μega Channel, το κανάλι του ‘Λεπτό προς Λεπτό’, ήταν ακόμη πρώτο σε τηλεθέαση και είχε στο πρόγραμμά του πάμπολλες σειρές. Μεταξύ αυτών το αθλητικοκοινωνικό δράμα των 32 επεισοδίων, με την υπογραφή του Κώστα Βαζάκα στη διάρκεια των οποίων μια παρέα αθλητών του στίβου, μια δημοσιογράφος και ένας φυσιοθεραπευτής συνθέτουν τρίγωνα σκαλινά, ισοσκελή και ορθογώνια, προβάλλοντας την αθέατη όψη του αθλητισμού. Της προπόνησης, της ψυχολογικής προετοιμασίας, των αναβολικών, των πληρωμένων άρθρων.
Σκόραρε: Ο Τάκης Σπυριδάκης. Μικρός ο ρόλος του, αλλά πάντα θα μας θυμίζει πως έχει παίξει τον Μπαλούρδο στη ‘Λούφα και Παραλλαγή’. Τη γνήσια.
Αστόχησε: Το μαλλί του Άρη που έφερε για κάμποσα χρόνια ο Κώστας Σόμμερ. Δεν βοηθούσε πολύ στο άλμα εις μήκος, τού έκοβε τη φόρα τη στιγμή της προσπάθειας.
Η κληρονόμος
Το 2009 η Σμαράγδα Καρύδη έγινε η ‘Κληρονόμος’ μιας μεγάλης περιουσίας μετά το χαμό του πλούσιο συζύγου της σε δυστύχημα με αεροπλάνο, υπό την προϋπόθεση ότι θα διασφαλίσει την παρουσία της ποδοσφαιρικής ομάδας των ‘Πανθήρων’ στη μεγάλη κατηγορία. Γίνεται πρόεδρος, πηγαίνει γήπεδο, μαθαίνει την ορολογία, ερωτεύεται τον αρχηγό, την ίδια στιγμή που ο ραδιούργος αντιπρόεδρος (Γεράσιμος Σκιαδαρέσης) παλεύει να πάρει τα ηνία για να έχει το απόλυτο κουμάντο. Τελικά ‘μια γυναίκα όλα τα μπορεί’.
Σκόραρε: Ο Ερρίκος Λίτσης δεν είναι ο Δημήτρης από το ‘Σπιρτόκουτο’ ή το Τάκης από την ‘Ψυχή στο στόμα’. Είναι ο ξεπεσμένος και αλκοολικός Ρουμάνος προπονητής που αναλαμβάνει να σώσει τους ‘Πάνθηρες’ από τον υποβιβασμό. ‘Σώζει’ δε και την ταινία.
Αστόχησε: Η δολιοφθορά στα ισοτονικά. Με δυο σταγόνες παραισθησιογόνου στο κάθε μπουκάλι, οι ποδοσφαιριστές μπήκαν σ’ ένα διαφορετικό κόσμο.
Αστέρας Ραχούλας
Η πιο σύγχρονη έκδοση όλων των παραγωγών, η οποία προβλήθηκε από τον Alpha για 28 επεισόδια. Η (όχι πρωτότυπη) πλοκή βασίζεται στην βεντέτα δύο χωριών (Ραχούλα vs. Παραδείσι), η οποία έχει πολιτικό – οικογενειακό υπόβαθρο, ταυτόχρονα όμως αγγίζει τις δύο ποδοσφαιρικές ομάδες που αγωνίζονται στην ίδια τοπική κατηγορία και διεκδικούν την ανέγερση νέου υπερσύγχρονου γηπέδου με κονδύλια του κράτους. Μια ευχάριστη σμίκρυνση της ελληνικής ποδοσφαιρικής πραγματικότητας και της αέναης μάχης δύο κόσμων.
Σκόραρε: Ο αμφιλεγόμενος παπάς του χωριού. Ένας άνδρας με αμέτρητα πάθη και πολλά λάθη, ο οποίος καταλήγει να γίνει το ασυναγώνιστο 10άρι της ομάδας. Ο βραβευμένος Γιώργος Γάλλος υποδύθηκε έναν κόντρα σ’ αυτόν ρόλο και ήταν απολαυστικός, ιδίως στους μονολόγους του.
Αστόχησε: Το ερωτικό στοιχείο. Ο ωραίος του χωριού είναι ταυτόχρονα το μεγάλο αστέρι που ερωτεύεται την κόρη του προπονητή, ο οποίος χωρισμένος επανασυνδέεται με τον πρώτο μεγάλο έρωτα της ζωής του, την χωριατοπούλα που δεν του αποκάλυψε ποτέ πως έμεινε έγκυος για να μην του κόψει την ποδοσφαιρική καριέρα.